nas / nvr / streamen / downloads / htpc

Pagina: 1
Acties:

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een totaal oplossing voor 5 taken:
1. Downloaden
2. Opnemen van ipcamera's
3. Streamen van films
4. Opslag
5. Htpc

Op dit moment gebruik ik een atom pctje voor alleen het downloaden, ik verwacht niet dat hij alle andere taken aan kan dus hier is een upgrade/vervanging nodig.
Wellicht dat ik het het beste kan opsplitsen naar 2 of zelfs 3 devices (met behoud van de huidige download bak).

1. Downloaden: Heeft eigenlijk niet veel uitleg nodig. Hij moet 24/7 aan staan en dus redelijk zuinig zijn.

2. Opnemen: Ik wil straks 2 ipcamera's aansluiten om de voorkant en achterkant van het huis in de gaten te houden en de beelden op te slaan. Het opslaan hoeft in principe 'maar' 48 uur op fullHD met 15fps?
Ik heb bijvoorbeeld zoiets in gedachte:http://tweakers.net/pricewatch/308313/levelone-fcs-5051/specificaties/.
Deze camera's kunnen eventueel lokaal opslaan (SDcard), maar ik denk dat ik het prefereer op een servertje.
Eventueel wil ik later uitbreiden naar 3 of 4 camera's.
Om dit aan te sluiten heb ik nog een switch nodig die PoE ondersteunt, denk bv aan deze: pricewatch: Netgear Prosafe GS108P
Het zou fijn zijn om de mogelijkheid te hebben om tot 3 weken op te nemen wanneer ik op vakantie ga, maar met 50GB per dag per camera loopt dat wel op...
Ik zou graag via internet kunnen meekijken, maar dit zal met de juiste software wel lukken denk ik.
Anyway, dit deel gaat verder offtopic dus ik zal voor de camera's een ander topic aanmaken.

3. Streamen: Ik wil de downloads streamen naar de HTPC (of het moet 1 device worden) en via internet naar een andere pc.

4. Opslag: Ik wil ontzettend veel dingen tegelijk kunnen doen en denk dat hier de grootste uitdaging ligt: Streamen naar 2 pc's tegelijk, opnemen van de camera beelden en downloaden.
Ik vermoed dus dat ik hier iets anders nodig heb dan simpelweg 1 grote HDD. Echter van Raid heb ik (nog) geen kaas gegeten dus daar zou ik me in moeten verdiepen als jullie zeggen dat het nodig is.
Ik zit er nu aan te denken om de meeste tijdelijke dingen (downloads en opnemen) op een SSD te doen en daarna (automatisch) te verplaatsen naar de HDD.
Ik denk dat ik voorlopig genoeg heb aan 3TB, maar het moet upgradebaar zijn naar het dubbele.

5. HTPC: Een klein beetje kracht om de films af te spelen zou welkom zijn.
Ik hou het het liefst windows based omdat ik al bekend ben met die omgeving.
Ik hoef hier niet perse een HTPC behuizing met infrarood, bluetooth, etc, ik ben erg gehecht aan het werken met een muis.
Op dit moment gebruik ik gewoon de laptop van mn werk, die zou ik voorlopig ook gewoon kunnen blijven gebruiken.

De hoeveelheid uitzoekwerk valt me wat tegen, dus hierbij even mijn voorlopige topic en morgen ga ik verder met googlen.

Voorlopige wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 51,-€ 51,-
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 48,35€ 48,35
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 95,51€ 95,51
1Cooler Master N300 (Closed)€ 34,-€ 34,-
2LevelOne FCS-5051€ 306,67€ 613,34
1Netgear Prosafe GS108P€ 77,89€ 77,89
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,99€ 81,99
1Kaspersky Internet Security 2014 (3 PC, 1 jaar, download)€ 39,-€ 39,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 42,13€ 42,13
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.234,16

- De A6 apu moet volgens mij voldoende zijn om 3d bluray af te spelen. Misschien wil ik ooit nog upgraden met een sterkere apu om er ook wat mee te gamen.
- Een mobo met het nieuwste chipset en alle mogelijke opties die ik me kan bedenken.
- Zuinige 3TB schijf. Betrouwbaarheid moet wel in orde zijn, maar redundancy/raid lijkt me niet perse nodig.
- Simpele kast met voldoende ruimte en koeling.
- 2x HD camera (zal hier later meer research naar doen).
- Switch met PoE functie voor de camera's.
- Win 8.1 & internet security, geen verder commentaar.
- Geheugen heb ik nog liggen van mn game pc.
- Zuinige voeding met voldoende prik voor 4 harde schijven (mocht ik willen uitbreiden naar dubbele opslag en raid)
- 240GB SSD voor de tijdelijke download bestanden en de recordings van de camera's.

Laten we zeggen dat het budget voor het geheel 1250 is.
Indien mogelijk wil ik graag besparen richting de 1000 maar als het wat duurder uitkomt omdat het anders niet aan mijn wensen voldoet is dat ook niet zo erg.

Graag hoor ik alvast jullie mening.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
Waarom ga je niet voor de combinatie Synology Nas met een Intel Nuc als htpc. Als je voor de ds414 gaat met 4 wd red disken en een bay trail intel nuc blijf je net onder de 1000 euro.

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 09:11
ik zou zoals superkneus zegt een synology nas aanschaffen.
Synology kan als camera station, download station en media station fungeren.

Als je daarnaast nog een bouwt heb je een prachtsetup.

Onderstaand is een Nas met 2 HD's en hier kan je nog 2 bij plaatsen mocht het nodig zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 106,94€ 213,88
1Synology DiskStation DS414€ 381,50€ 381,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 595,38

Dit zou ik doen als htpc:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 51,-€ 51,-
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 82,-€ 82,-
1MS-Tech MC-1200€ 92,30€ 92,30
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 25,70€ 25,70
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 54,-€ 54,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,-

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 11:35

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Voordat ik bovenste twee reacties las had het hetzelfde idee:
- Nas aanschaffen voor downloaden/ip camera's/opslag/films streamen

Een goedkopere en energiezuinigere oplossing is bijna niet te vinden. Zie hier voor ip camera compatabiliteit:
http://www.synology.com/e...l/all/all/all/all/all/all

Voor je HTPC kan je vervolgens alle kanten op, je schrijft dat je iets meer power wil dan een atom bordje/raspberry. Een intel NUC dan misschien? Genoeg power om bluraytjes te draaien heb je al snel met een gpu aan boord. Je kan nog steeds voor een a6 setup gaan (heb hier een a10 setup voor een htpc) maar eigenlijk is die power overkill voor wat je wil doen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 19:22
Je kunt ook een kant en klare alles-in-één doos halen. De Qnap TS-470 voldoet bijvoorbeeld aan de eisen.

while (! ( succeed = try ()));

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
Thanks voor de reacties.
Het lijkt er dus op dat ik de htpc beter los kan maken van de andere 4 taken.
In dat geval blijf ik hiervoor voorlopig gewoon de laptop gebruiken.

De opties die jullie noemen zijn overigens wel wat duurder dan ik in gedachte had.
Er van uitgaande dat de camera's + switch 500-750 gaan kosten blijft er ongeveer 500 van het budget over (iets duurder mag wel).

De QNAP valt sowieso buiten budget, die is bijna het dubbele van wat ik eigenlijk wil uitgeven en dan zitten er zo te zien nog geen hdd's bij?
Wat maakt dit apparaat zo superieur aan een Synology? Hij lijkt alleen iets krachtiger en heeft wat meer aansluitingen?

Een synology DS4xx is in principe nog wel betaalbaar mits inderdaad goed bruikbaar voor de bovenste 4 taken (downloaden, opslag, streamen, opnemen).
Ik vraag me dan wel af of de snelheid van de opslag voldoet, heb ik hier raid voor nodig en zo ja welke soort?
Puur op mb/s moet een enkele schijf voldoen, maar mijn ervaring met multitasken (OS + lezen/streamen + 3x schrijven (download/camera's)) is dat dat niet geweldig gaat op een hdd.
Wat betreft redundancy en snelheid zou een raid10 ideaal zijn denk ik, maar dat kost gelijk 400 euro aan 3TB schijven.
Puur op snelheid zou ik bij raid 1 uitkomen, maar dan is de kans op uitval en data verlies 2x zo groot.

Mocht ik voldoende snelheid hebben aan 1 schijf dan kan ik nog een goedkopere DS2xx overwegen.

Of ik moet toch voor een windows based setup gaan met een celeron processortje, dan ben ik goedkoper uit.
Volgens mij kan ik dan ook beter vasthouden aan mijn oorspronkelijke idee wat betreft de SSD als main schijf voor het schrijven en de hdd voor opslag en lezen.
Ik zou zelfs kunnen voortborduren op de atom D425 die ik nu heb als download bak, zou die voldoende processor kracht hebben?
Wat is nu precies het voordeel van een Synology ten opzichte van een DIY? (ik ben er net achter waar die afkorting voor staat :P)
Pagina: 1