Toon posts:

Game PC, max 900 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben van plan voor het eerst een eigen pc te bouwen. Heb hier uiteraard redelijk wat voorbereidingswerk voor gedaan: maar voor dat ik impulsief mijn bij elkaar geschraapte lijstje bestel wil ik eerst nog even hoor en wederhoor opvragen bij mensen die hier meer verstand van hebben dan ik.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, zoals de titel al verraadde. Ik wil zeker de komende 2/3 jaar de nieuwste games vlekkeloos kunnen spelen. Voor streamen/netflix en verdere ongein heb ik mijn console en voor schoolwerk mijn chromebook. Ik wil voor een zo laag mogelijke prijs een zo goed mogelijk resultaat (ach, wie niet), zonder mijn systeem kapot te bezuinigen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900 euro maximaal. Ik ben dan ook echt op zoek voor the best bang for the buck.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Het enige wat ik meeneem zijn een standaard muis, een hdtv/monitor (synchmaster FX2490HD), een externe harde schijf (WD, 1TB) en, als dat mogelijk is, de oude interne harde schijf van mijn inmiddels overleden laptop (500gb)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb uiteraard zelf wat snuffelwerk gedaan en ben op een redelijk mooie lijst uitgekomen, namelijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1ASRock B85M Pro4€ 56,50€ 56,50
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3G€ 269,50€ 269,50
1Cooler Master Silencio 452€ 62,50€ 62,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Logitech K120 (Internationaal)€ 9,08€ 9,08
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,42

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Absoluut niet, heb hier ook te weinig ervaring voor. Ik laat me vooral leiden door reviews en de prijs/kwaliteit verhouding

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Eigenlijk niet, het liefst natuurlijk een zo stil mogelijk systeem, haalbaar voor dit budget.

Ga je overklokken?
Was ik niet van plan, mocht het blijken dat dit significante prestatiewinsten of kostenbesparingen boekt wil ik het natuurlijk wel overwegen.

Nu zit ik nog met een paar knopen in mijn maag:

- Is het verstandig om op de processor te besparen? Zou ik, als ik bijvoorbeeld ipv de i5 4670 de i5 4440 zou nemen, het verschil dusdanig merken dat dit dat extra geld waard is?
- Welke videokaart raden jullie mij aan? ik heb na lang zoeken op het internet, waarbij er telkens tegenstrijdige conclusies waren of een gtx 770 of een r9 280x nou beter was, gewoon maar de review van tweakers gepakt en deze van MSI eruit gepikt. Heeft iemand nog suggesties, opmerkingen of een beter alternatief?
- Is dit moederbord voldoende? Dit is echt een grijs gebied voor mij en ik dacht dat dit alles had wat ik nodig had voor een zo laag mogelijke prijs, of zie ik iets over het hoofd?
- Is het, ondanks dat ik deze behuizing zo mooi vind ( :P ), beter om hierop te besparen en bijvoorbeeld de goedkopere Corsair Carbide 200r te nemen?

Bij voorbaat dank,

Erwin

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de optie om te gaan overclocken in de toekomst open wilt laten dan zul je in elk geval moeten kijken naar een -K CPU. De B85 chipset kan officieel ook niet overclocken, hoewel het met sommige borden wel mogelijk is (met een Gigabyte Sniper B5 kon ik mijn CPU prima naar de 4GHz clocken, net als bij een Z87).

Daar ga je wel wat prestatiewinst uithalen, al moet je geen extreme verschillen verwachten.

Besparen op de behuizing ligt er maar net aan wat je van een behuizing verwacht. Als je het systeem 1 keer in elkaar zet en er daarna nooit meer wat mee doet, dan zijn dingen als installatiegemak en afwerking een stuk minder belangrijk dan als je verwacht het systeem regelmatig te upgraden of ermee te tweaken natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Prima, maar is die overclock te halen met de processorkoeler die ik nu heb, of schiet die tekort? En is de extra investering het dan waard?

Qua behuizing is het belangrijkste dat hij er mooi uit ziet: ik ben niet van plan iedere maand aan mijn pc te sleutelen. Wel zou het fijn zijn als de kast redelijke inhoud heeft zodat de lucht er goed langs kan. Of is de associatie van grote kast met betere airflow onzin? zo ja, dan hoor ik dat ook graag.

Iemand nog suggesties over welke videokaart ik zou moeten nemen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Overklokken op een B85 werkt volgens mij al een tijd niet meer (bron). Daarvoor heb je een Z87 chipset nodig. Daarbij een steviger koeler zoals een pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition, of nog steviger (en duurder) pricewatch: Noctua NH-D14. Tevens, waarom mATX in ATX kast?

[ Voor 46% gewijzigd door br00ky op 04-03-2014 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan denk ik dat ik het overklokken achterwege laat: volgens mij heb ik die performance boost niet zo heel erg nodig, aangezien ik voornamelijk ga gamen en geen belastende zaken als renderen/photoshop en dat soort fratsen ga uitvoeren.

Ah, ik wist wel dat er ergens in mijn lijst iets spaak zat. Is het dan verstandiger een ATX moederbord of een mATX kast te pakken? Heb voor het moederbord gekozen omdat hij goedkoop was en voor de kast omdat ik hem mooi vond.

• duqu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:41:
Dan denk ik dat ik het overklokken achterwege laat: volgens mij heb ik die performance boost niet zo heel erg nodig, aangezien ik voornamelijk ga gamen en geen belastende zaken als renderen/photoshop en dat soort fratsen ga uitvoeren.

Ah, ik wist wel dat er ergens in mijn lijst iets spaak zat. Is het dan verstandiger een ATX moederbord of een mATX kast te pakken? Heb voor het moederbord gekozen omdat hij goedkoop was en voor de kast omdat ik hem mooi vond.
Het loopt niet echt "spaak". Het is alleen zo dat je met een mATX bord ook een mATX kast kan nemen, die over het algemeen kleiner zijn. De kast die je nu heb geselecteerd ondersteund zowel ATX als mATX, dus als je hem mooi vindt en het jou niet uitmaakt dat hij wat groter is dan kun je deze gewoon houden.

Verwijderd

Topicstarter
Zitten er op een ATX meer/betere aansluitingen dan op een mATX bord dan? Zoals ik al zei, van moederborden weet ik niet zo veel af. Is het verstandiger een ATX moederbord aan te schaffen dan, of is het wellicht een optie om ipv de grote silencio 452 de kleinere Silencio 352 te kiezen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 13:07 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Een ATX bord heeft doorgaans meer aansluitingen ja (vooral PCI en/of PCIE)
Gebruik je zoals de meeste mensen enkel een GPU als uitbreidingskaart, dan heb je met een mATX bord voldoende.
Als je genoeg plaats hebt, kan je zonder problemen een ATX kast nemen. Ga je de PC af en toe verplaatsen of heb je niet zoveel plaats, dan is een mATX kast net iets handiger.
Bij een kleinere kast met geluidsdeming zoals de Silencio 352 is het wel beter (niet noodzakelijk) om extra koeling te voorzien als je een GPU met hoog vermogen zoals de R9 280X neemt.
Pagina: 1