Ik wil voor een kennis een Windows XP machine (die hij in zijn bedrijf gebruikt voor cad/cam freessnijwerken) afschermen van het internet, maar niet van het interne netwerk. Dit aangezien Windows XP straks niet meer wordt ondersteund en de machine eigenlijk altijd goed draait en geen internet toegang heeft. Wel is het zo dat de machine verbinding mag maken met andere netwerkapparatuur zoals de NAS waar hij zijn tekeningen opslaat. Heb zelf al een beetje lopen denken, maar ik kom er even niet uit. Wellicht dat iemand een goede oplossing weet?
Heb je Acces Control op je router?
[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]
Zou je dat niet op de router kunnen toepassen? Dat je daarop WAN blokkeert?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Wat ik zojuist heb ondervonden én werkt.
Ik heb zojuist mijn pc aangesloten op een Acces Point en hierop direct mijn NAS aangesloten. Deze konden elkaar gewoon vinden. Hier kwam geen internet verder aan te pas.
Dit is een goedkoop dingetje van 20 euro, maar een mooie Switch werkt ook wel denk ik.
Ik heb zojuist mijn pc aangesloten op een Acces Point en hierop direct mijn NAS aangesloten. Deze konden elkaar gewoon vinden. Hier kwam geen internet verder aan te pas.
Dit is een goedkoop dingetje van 20 euro, maar een mooie Switch werkt ook wel denk ik.
Geen "Default gateway" instellen. Of mocht je toch naar andere subnets willen communiceren, deze dan als "static routes" toevoegen.
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Ik mag aannemen dat de rest van het netwerk wel gewoon internettoegang moet hebbenCuBras schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:12:
Wat ik zojuist heb ondervonden én werkt.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
In principe wel ja! Alleen de TS heeft het over 1 pc en een NAS.D4NG3R schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:14:
[...]
Ik mag aannemen dat de rest van het netwerk wel gewoon internettoegang moet hebben
Ik nam aan dat andere pc's geen verbinding met die NAS hoefde te maken.
Als je dan een managed switch er tussen zet kan je vast wel een eind komen, of zit ik compleet mis?
[ Voor 8% gewijzigd door CuBras op 03-03-2014 21:22 ]
Nas met twee netwerkpoorten (nics) gebruiken.
Ene nic op XP machine aansluiten (kan zelfs met een crosscable), andere nic in het reguliere lan opnemen.
Maar als die XP machine zo belangrijk voor zijn werk is, dan snap ik niet dat hij daarvoor nog niet naar een oplossing heeft gezocht.
Is zijn auto ook nog aan vervanging toe?
Zijn telefoon nog steeds een Motorola Startac?
Ene nic op XP machine aansluiten (kan zelfs met een crosscable), andere nic in het reguliere lan opnemen.
Maar als die XP machine zo belangrijk voor zijn werk is, dan snap ik niet dat hij daarvoor nog niet naar een oplossing heeft gezocht.
Abort, Retry, Quake ???
Geen default gateways als het een enkel plat netwerk is, is de beste oplossing. En om ellende te voorkomen kan hem en het nas een ander IP nummer geven in een andere range.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Bedankt voor de reacties! Klopt, hij heeft al een Windows 7 test machine draaien, maar het probleem is dat de software nogal erg geavanceerd is met veel opties. Gaat niet om zomaar een freesmachine, maar een waterjet cutter. Software voor Windows 7 verschilt erg veel met XP, waardoor er veel testen nodig zijn om alle benodigde functies uit te kunnen voeren. Aangezien hij het erg druk heeft, zal deze "testfase" nog wel eventjes duren. Vandaar de tijdelijke oplossing om in ieder geval de productie verder te kunnen uitvoeren met de XP machine. Ik denk dat de default gateway uitschakelen de beste optie is inderdaad. Ik neem aan, omdat je enkel de gateway naar buiten blokkeert, dat hij wel gewoon de netwerkapparaten kan vinden?aZuL2001 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:25:
Nas met twee netwerkpoorten (nics) gebruiken.
Dus een kwestie van andere prioriteiten leggen.
Of het laten uitvoeren door de leverancier van die waterjet.
No offence, maar als hij zo met zijn core bussiness om gaat...
Niet dat er geen aandacht besteed is aan het end of life gaan van WinXP....
Abort, Retry, Quake ???
Natuurlijk is het Z.s.m verstandig om van Windows XP af te stappen, helemaal als het om een bedrijfskritische computer gaat, wat ik hieruit wel begrijp.
Overhaast overstappen is dan ook niet slim, maar de fout die eigenlijk gemaakt is om te laat over te stappen.
Ik zou inderdaad zo snel mogelijk en zoveel mogelijk gaan werken met de Windows 7 / 8 Machine, en tot die tijd geen Gateway instellen op de Windows XP bak.
Wat je eventueel ook zou kunnen doen, (ik weet niet of het veel verschild) bijvoorbeeld een simpele Router met DD-WRT er tussen hangen en deze zo inrichten dat alleen bepaalde subnetten kunnen communiceren met de aangesloten computer(s).
Maar dit is wel echt een Work-around en geen volledige oplossing
Overhaast overstappen is dan ook niet slim, maar de fout die eigenlijk gemaakt is om te laat over te stappen.
Ik zou inderdaad zo snel mogelijk en zoveel mogelijk gaan werken met de Windows 7 / 8 Machine, en tot die tijd geen Gateway instellen op de Windows XP bak.
Wat je eventueel ook zou kunnen doen, (ik weet niet of het veel verschild) bijvoorbeeld een simpele Router met DD-WRT er tussen hangen en deze zo inrichten dat alleen bepaalde subnetten kunnen communiceren met de aangesloten computer(s).
Maar dit is wel echt een Work-around en geen volledige oplossing
Is het niet gewoon slimmer om met usb sticks te werken? (Of externe harde schijven)
Kost tijdelijk iets meer tijd, totdat windows 7 goed werkt/onder de knie is.
Zo doen ze het iig bij mij op school en dat gaat tot nu toe prima
Kost tijdelijk iets meer tijd, totdat windows 7 goed werkt/onder de knie is.
Zo doen ze het iig bij mij op school en dat gaat tot nu toe prima
En als de garage bij jouw auto nu zegt van 'volgend jaar geven we geen APK keuring meer'?aZuL2001 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:25:
OT: Met een goede firewall kom je al een heel eind.
Nouja, hij gaat hartstikke goed om hoor met zijn core bussiness. Verdiend er goed mee. Het probleem is gewoon dat de Windows 7 versie van de software heel veel verschilt van de XP versie en dat hij gewoonweg geen tijd heeft om het hele "leerproces" naast de reguliere werkzaamheden te doen. Dat kost veel tijd. Daarom zocht ik gewoon een tijdelijke workaround. Uiteraard stapt hij over op Windows 7, dat heb ik hem zelf ook al verteld en heb ook een Windows 7 test machine er naast staan. De leverancier levert alleen support op de software. Zowel op XP als Windows 7.aZuL2001 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 23:07:
Dus een kwestie van andere prioriteiten leggen.
In de ogen van een "leek" gaat het puur om de functionaliteiten en dat je je werk goed en snel kunt uitvoeren.
[ Voor 5% gewijzigd door justin1992 op 04-03-2014 20:00 ]
Maar wat ga je nu doen? Gateway weghalen? Firewall? Of fysiek dingen veranderen?
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
@TS: je zegt het zelf al: De PC heeft nu al geen internettoegang. Waarom zou je dat nog verder af willen schermen dan? Bang dat er van buiten iets bij die PC komt?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Gewoon die gateway weghalen, kan malware niet meer naar buiten.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
De PC heeft nu nog wel internettoegang. Daarom wil ik hem juist afschermen van het internet. Puur voor lokaal gebruik.The Eagle schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:02:
@TS: je zegt het zelf al: De PC heeft nu al geen internettoegang. Waarom zou je dat nog verder af willen schermen dan? Bang dat er van buiten iets bij die PC komt?
Default Gateway leeglaten is inderdaad het makkelijkste. Zo deed ik het ook met VM's op m'n thuisserver die alleen maar verbinding met intern netwerk hoefden te maken (iTunes streaming bijv.).
Voor jouw VM's misschien een oplossing, maar voor de TS niet. Het gaat om een PC die een freesmachine aanstuurt. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid draait dat proces met admin-rechten, luistert op zo ongeveer alle TCP-ports en als het tegenzit staat SNMP ook nog aan. Dat soort machines zijn met één goedgericht pakketje over te nemen. Daar moet ècht een goeie firewall voor...ThinkPadd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:33:
Default Gateway leeglaten is inderdaad het makkelijkste. Zo deed ik het ook met VM's op m'n thuisserver die alleen maar verbinding met intern netwerk hoefden te maken (iTunes streaming bijv.).
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Hier zitten we in een soortgelijke situatie met een snijtafel. Die machine verdwijnt op 5 april in een speciaal Legacy VLAN zodat deze machine alleen nog onze interne servers kan benaderen en alleen in de richting van Client->Server.
Met een firewall moet je dat ook lukken.
)
Met een firewall moet je dat ook lukken.
Dat zal wel meevallen. Communicatie gaat hier in ieder geval niet over TCP, maar via een COM poort (Brahiewahiewa schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:07:
[...]
Voor jouw VM's misschien een oplossing, maar voor de TS niet. Het gaat om een PC die een freesmachine aanstuurt. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid draait dat proces met admin-rechten, luistert op zo ongeveer alle TCP-ports en als het tegenzit staat SNMP ook nog aan. Dat soort machines zijn met één goedgericht pakketje over te nemen. Daar moet ècht een goeie firewall voor...
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat denk jij. Maar je zult niet de eerste zijn die ontdekt dat de leverancier veel meer software op het apparaat geïnstalleerd dan jij oorspronkelijk dacht. De techneuten van die bedrijven rotzooien ook maar wat aanGlashelder schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:13:
[...]Dat zal wel meevallen. Communicatie gaat hier in ieder geval niet over TCP, maar via een COM poort ()
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Het kan altijd. Hier is dat in ieder geval niet het geval
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nee ik zou bang zijn dat er van binnenuit iets op komtThe Eagle schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:02:
Pagina: 1