Switch ipv router, nu onv. bandbreedte voor mediaspeler

Pagina: 1
Acties:

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-12 09:54
Op mijn home cinema zolder had ik alle apparaten bedraad verbonden via een router die nog op de instellingen van een vorig huis stond. Dit was even een noodoplossing omdat het op deze manier gewoon allemaal gelijk werkte.

Nu heb ik de router gewoon beneden in de meterkast gezet waar hij hoort en boven alle apparaten verbonden via een switch (linksys se2500 gigabit). In principe werkt alles gewoon zoals het was. De server die ook op de switch zit kan gewoon downloaden met 18.5mb per seconder (150mbit), geen lag bij online spelen via playstation etc. Simpel gezegd, de switch lijkt me niet de bottleneck.

Nu wilde ik even lekker een filmpje kijken via de dune die ook op de switch zit maar dat lukt niet zonder gestotter. Zodra er meer dan 4mbit afgespeeld moet worden begint het beeld te stotteren.

Ik probeer na te gaan waar de fout zit maar heb geen opties meer over.
- Ik heb de kabels verwisseld, geen verschil.
- Film op een usbstick gezet, speelt gewoon perfect af
- Alles gereset geen verschil.

Even samenvattend, ik heb de router omgewisseld voor een gigabit switch, verder geen enkele instelling veranderd, niks veranderd aan de setup maar de dune krijgt niet meer dan 3mbit bandbreedte. Waar zou dit aan kunnen liggen?

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07 18:00
heb je hem al eens van poort op de switch gewisseld?
staat de NIC snelheid aan beide kanten op hetzelfde ingesteld (auto of fixed)?
Al eens op 100mbit gezet?
ip-adressen vastgezet?
evt. daarna crossover kabel ipv switch getest?
recente firmware op "de dune"?

zoveel vragen...... O-)

[ Voor 17% gewijzigd door thund3rball op 03-03-2014 20:13 ]

• Malt007
Als je de fysieke poorten bedoeld, ja die heb ik gewisseld.

Cross-overkbabel heb ik helaas niet, dus dat kan ik niet testen.

Wat die ip-adressen betreft, geen idee. Maar ik heb gewoon verbinding tussen de apparaten dus volgens mij kan het daar niet aan liggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Malt007 op 03-03-2014 20:23 ]

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07 18:00
de dune heeft een 100Mbit aansluiting, dwz dat hij grofweg 10MByte per seconde het netwerk op/af zou moeten kunnen halen. Meer is ook op een gigabit switch (1000Mbit) niet mogelijk....

• Malt007
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je daarmee bedoeld. Voorheen kon de Dune gewoon bluerays streamen vanaf mijn server alleen toen zat er een router tussen ipv een switch. De router is trouwens een draytek 2130.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dan zou ik mezelf daar eerst in gaan verdiepen.
Je netwerk kaart in de PC en de connectie op de switch kunnen waarschijnlijk op 100Mbit of 1Gbit met elkaar praten. Dit kunnen ze doen door met elkaar te onderhandelen over de snelheid. Op de pc en op de switch kun je dit instellen, mits je een managed switch hebt. Het kan iets schelen als je dat doet.

Je IP adressen worden nu mogelijk door je router uitgedeeld. Het zou ergens vertragend kunnen werken als dit niet goed gebeurt. Om zeker te weten dat dit geen roet in het eten gooit kun je dit handmatig instellen.

Een crosskabel gebruikte je vroeger om twee PC's of netwerk devices direct met elkaar te verbinden.
Tegenwoordig is dat vaak niet meer noodzakelijk. Je kunt dus eens testen of je Dune nog goed data verstuurd zonder enige tussenkomst van andere devices. Gewoon een netwerk kabel direct trekken van de PC naar de Dune.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Malt007
ok, bedankt voor de hulp. Ik zal de it-man even bellen :-)

Wellicht dat ik voor die tijd nog de hand kan leggen op zo'n crossoverkabel.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Vaak is een gewone netwerk kabel om te testen ook goed te gebruiken.

Toch zou ik, als ik jou was, jezelf er ook in verdiepen. Ik neem aan dat je niet altijd beroep kunt doen op je IT mannetje en kun je het wellicht zelf oplossen. :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Malt007
Ik zal eerst even zo'n rechtstreekse verbinding testen inderdaad. Voor ik mijn it-guy bel doe ik over het algemeen wel wat er binnen mijn vermogen ligt. Dus dingen uitsluiten, googlen en als het dan nog niet gelukt is kan een tweaker me wel vaak helpen :)

• Malt007
Het lijkt erop dat het toch aan de dune ligt. Ik heb de draad vanaf de switch die normaal naar de dune loopt in mijn laptop geplugd. Vervolgens vanaf de laptop de server benaderd en toen een bestand gekopieerd vanaf de server naar de laptop. De snelheid was gemiddeld 120MB per seconder. Dat gaat dus richting de gigabit en dus 20x zoveel potentieel op het netwerk als een blueray nodig heeft.
Geen idee wat ik nu moet doen eerlijk gezegd, Lijkt erop dat ik het beste een nieuwe mediaspeler kan gaan halen toch?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
Ik zou eerst je dune eens resetten (misschien is er met de instellingen gespeeld) mijn dune heeft bijv een Experimentel Gbit optie, echter als ik die aanzet daalt de performance enorm.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34

servies

Veni Vidi Servici

flow control problemen misschien?
Wat je router wel goed deed, en je switch misschien niet...

• Malt007
Volgens mij is dat nu uitgesloten omdat ik via de switch een bestand heb gekopieerd met 120MB per seconde. Dat is volgens mij genoeg voor een 8k 3D film :-)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34

servies

Veni Vidi Servici

Malt007 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:52:
Volgens mij is dat nu uitgesloten omdat ik via de switch een bestand heb gekopieerd met 120MB per seconde. Dat is volgens mij genoeg voor een 8k 3D film :-)
Nope, daar is het niet mee uitgesloten.
Ik heb iets intelligentere switches thuis staan, maar daar stonden eerst ook wat dingen niet goed ingesteld wat er in resulteerde dat een bestand downloaden met meer dan 100 MB p/s ging maar een simpele DVD afspelen op m'n Dune begon te haperen na een aantal seconden...
En anders moet je echt je instellingen op de Dune langslopen.

• Malt007
Wat voor instellingen moet ik aan denken?

• Malt007
Het is opgelost, het lag toch aan de switch. Het blijkt dat dune's niet overweg kunnen met sommige modellen/merken switches.
Pagina: 1