Nieuwe htpc

Pagina: 1
Acties:

• korhandor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-08-2025
Na de ondergang van idefix (mijn oude htpc) heb ik besloten dat het tijd wordt voor een nieuw systeem.

Dit dient te voldoen aan de volgende voorwaarden?
Stil ( staat tenslotte in de huiskamer).

Waar wil ik her voor gebruiken?

Met name het kijken van films (xbmc) luisteren naar muziek (xbmc/spotify) onderhoud van tablets/e-readers en een spelletje op zijn tijd.

Aanwezige hardware:
256gb samsung 840 pro ssd / samsung es8000 als monitor.

Met het bovenstaande in gedachten ben ik tot het volgende systeem gekomen ( budget bedraagt overigens Max €750 waar ik bij lange na niet aan kom voor de variatie :))

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 109,-€ 109,-
1MSI B85M-G43€ 58,-€ 58,-
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 46,98€ 46,98
1Fractal Design Node 605€ 115,80€ 115,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,98€ 31,98
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,76

De cooler en psu zijn beiden voor zover ik op diverse sites heb kunnen vinden goede keuzes voor een stil systeem, waarbij de voeding ook nog eens zeer efficiënts is.

Moederbord is eigenlijk vrij standaard maar het voldoet aan mijn eisen (realtek892/usb3/sata600) welke niet gebruikt zal worden voor overklokken.

De hd4600 op de i3 processor is volgens mij voldoende voor bluray playback wat voorlopig voldoende is, wanneer er extra still exemplaar van de geforce gti750ti in een review naar voren komt zal deze gaan dienen als vervanger van de onboard gpu.
Robbedem schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:56:
Ik denk niet dat je nog hoeft te wachten op een extra stil exemplaar van de GTX 750 Ti: MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING: review
of Asus GTX750TI-OC-2GD5: review

Of je nu een kaart neemt die 26dB of 20dB luid is, je gaat ze beide niet horen. ;)
(tenzij je je oor ernaast houdt)
Dat is bij deze opgelost :)

De processor / 8 geb. intern geheugen zijn denk ik ruim voldoende voor alles wat er met het beste gedaan zal worden.

Het besturingssysteem zal op de ssd draaien de hd dient puur als extra opslag.

Ik vroeg mij af of de voeding sterk genoeg was voor de toekomstige uitbreiding van het systeem, en of er nog andere suggesties, opmerkingen en of ervaringen zijn met een vergelijkbare configuratie.

Alvast bedankt :)

[ Voor 8% gewijzigd door korhandor op 03-03-2014 19:50 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik denk niet dat je nog hoeft te wachten op een extra stil exemplaar van de GTX 750 Ti: MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING: review
of Asus GTX750TI-OC-2GD5: review

Of je nu een kaart neemt die 26dB of 20dB luid is, je gaat ze beide niet horen. ;)
(tenzij je je oor ernaast houdt)

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-04 09:10
Voor de dingen die jij wilt doen met de computer is een graphische kaart helemaal niet nodig, ligt er ook aan welke spellen je wilt spelen. Als dit richting battlefield achtige spellen gaat kan het inderdaad wel snel essentieel worden, speel je kleine (internet) spelletjes heb je aan een ingebouwde gpu al genoeg. Ook is de processor niet echt nodig, je kan ook kijken naar een pentium G3220, die is maar 0,5Ghz lager maar wel 110 euro goedkoper. Is Optical / 7.1 / 5.1 geluidsaansluiting op het moederbord een vereis?

Systeem voor kleine spellen (of grotere spellen op low/med)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,73€ 49,73
1ASRock Intel H81 H81M€ 46,80€ 46,80
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,-€ 30,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,18

De processor is perfect voor het streamen/bekijken vaan 1080p (3D) blue-ray films. Hier zit een redelijke ingebouwde gpu in zodat je er nog een simpel spel op kan spelen, maar ook de nieuwere op iets lagere kwaliteit (zie reviews youtube). Op het moederbord zit alle aansluitingen die je nodig kan/zal hebben. Optical, HDMI etc. Harde schijf is sneller in vergelijking met die jij gekozen heb (zie rotatiesnelheid). 4GB Geheugen is meer dan genoeg voor de lage doeleiden, deze heeft wel een latency van 11, wat bijna geen verschil maakt met de gebruikelijke CAS9, alleen tijdens overclocken als ik het me goed herinner. De voeding is ook voldoende, verschil in zuinigheid tussen Bronze en Gold is er bijna niet, vandaar de iets goedkopere Seasonic. De processorkoeler die bijgeleverd word is overigens stil genoeg en houdt de processor koel. Voor de 520W gegaan, aangezien deze maar iets duurder is, futureproof en zuiniger door lagere belasting.

Als je er echt goed op wil gamen en zeker futureproof wilt zijn, kan je kijken voor iets als dit. hiermee kom je ook gelijk aan je budget.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 153,-€ 153,-
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 52,90€ 52,90
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3G€ 269,99€ 269,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,54

Een snelle 4-core I5 processor. Goed moederbord, maar geen 7.1 / optical geluid, aangezien je dit niet vermeld heb, weet ik niet zeker of dit nodig is. Prima videokaart, perfect voor dat geld. En 8GB Werkgeheugen, wat tijdens gamen en multitasking meer dan genoeg zou moeten zijn.

• korhandor
Dat is een post die mij aan het denken zet :)

Ik zal eerst het gebruik beter toelichten :)

Optische uitgang : digitale verbinding naar mijn versterker voor het afspelen van cd images ( Voor de ongefundeerde audiofiele behoeften. 5.1 geluid zal via hdmi overgedragen worden naar de versterker voor tijdens de film en het gamen.

Gamen: Age of wonders 3 (binnenkort) Total war series, starcraft en dergelijke niet extreem veeleisend in vergelijking met shooter :)

Bovenstaande is niet extreem veeleisend vandaar dat ik op de msi geforce gti750ti uitkwam een gulden middenweg tussen presentaties en akoestiek en energie verbruik. (dank aan robbedem).

De daaropvolgende zeer uitgebreide post behandelt eigenlijk alle afwegingen die ik de afgelopen dagen heb gemaakt :(

Mijn twijfels wat betreft de intel g3220 bestaan er eigenlijk uit dat deze een bottleneck voor het gamen vormt, de i5 eigenlijk wat teveel van het goede is en minder zuinig. De gekozen i3 processor lijkt mij de ideale middenweg. Mijn voorkeur ligt overigens bij intel.

Het moederbord is gekozen vanwege de audiochip en de optische uitgang (naast alle benodigde standaard onderdelen usb3/sata600).

De hardeschijf is wel een goed punt, de bleu is inderdaad beduidend sneller, de geluidsproductie zal vermoed ik weinig verschil maken.

De voeding is eigenlijk de voeding welke ikzelf ook in eerste instantie heb uitgekozen echter leek het mij overkill kwa wattage, gezien de meeste componenten relatief weinig verbruiken, het zuiniger door minder belasting deel vind ik wel erg interessant, hier ga ik meer info over op snorren :) de gekozen voeding is overigens wel een stil exemplaar maar dat zal waarschijnlijk voor deze ook gelden.

Blijft alleen de cpu cooler over, ik heb de stock cooler momenteel in mijn "hoofdcomputer" ofwel Asterix zitten en vind hem iets lawaaiig de scythe leek me een goede investering in een extra still exemplaar welke her en der erg goed uit de tests komt.

Maar goed met het bovenstaande in acht genomen ben ik tot het volgende systeem gekomen :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 108,-€ 108,-
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 133,03€ 133,03
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,72

Suggesties blijven welkom :) en bedankt voord e input tot op heden :)

• Robbedem
Welke Total War game zou je willen spelen? Want de recente versies daarvan (Shogun 2 en zeker Rom 2) zijn wel redelijk CPU intensief en grafisch toch ook niet te onderschatten. ;)

• korhandor
Shogun2 heb ik liggen, die verwacht ik op 720p wel te kunnen spelen (ik zet games meestal op 720p ivm leesbaarheid op de tv). Intensief gamen gebeurt op zolder :)

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
De gekozen behuizing vind ik vrij duur. Misschien is de Node 304 ook een optie? Een mini-ITX kast die toch ook prima past in de meeste tv-meubels. In principe hoef je dan geen concessies te doen binnen je budget en kun je kiezen voor zowel een krachtige CPU als krachtige GPU.
  • CPU Ook al is het overkill voor de rest van je doeleinden zou ik vanwege Rome toch zeker een i5 overwegen. De 4670 valt nog redelijk binnen de mogelijkheden, al moet je overschakelen op de 4570 als je per sé onder de 600 euro wil blijven.
  • GPU Denk dat je bang-for-buck net wat beter zit met de 7870. Al zal het om het even zijn.
  • Geheugen Voor de beschreven doeleinden is 4GB meer dan genoeg.
  • PSU Met 430W zit je met dit systeem prima. Al moet ik toegeven dat de 520W versie netjes geprijsd is momenteel.
Kom je op een systeem als dit uit. Ongetwijfeld overkill, maar naar mijn bescheiden mening wel een betere besteding van 600 euro dan de build die ik hierboven zie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Club3D Radeon HD 7870 '13Series€ 139,-€ 139,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,99€ 63,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP2G3D1609DS1S00CEU€ 39,99€ 39,99
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 41,55€ 41,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,46

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13
Ter aanvulling

- Geluidschip
Voor de kwaliteit van het geluid hoef je niet te kijken naar de geluidschip. Het is inderdaad zo dat sommige onboard geluidskaarten beter zijn dan andere (ALC889 FTW), maar dit is alleen zo bij analoog aansluiten van je apparatuur (S/N is beter). Sluit je je apparatuur digitaal aan (HDMI of spdif) dan doet je geluidskaart niets anders met het geluid dan het bitperfect doorsturen naar je receiver.

- Voeding
Wat hierboven beweerd wordt, dat een voeding met een hoger maximaal vermogen zuiniger is dan een met een lager vermogen is onzin. Het is juist zo dat in veel gevallen de voeding met een lager maximaal vermogen zuiniger is. Dit komt doordat een voeding of zijn efficiëntst is tussen de 20% en 80% belasting, ga je daar onder zitten dan gaat de efficiëntie van de voeding (vermogen wat geleverd wordt aan de pc gedeeld door het vermogen wat de voeding uit het stopcontact trekt) flink omlaag.

Een HTPC wordt gedurende een groot gedeelte van zijn werkende leven maar licht belast (HD video kijken met DXVA), een groot gedeelte is hij dus idle of maar iets daarboven. Een setup met Intel CPU en GTX 750 zal idle niet veel meer dan 50W verbruiken. Tijdens afspelen van HD video maar een paar W extra. Bij gebruik van een 520W voeding belast je deze voor minder dan 10% (50W/520W*100%) de efficiëntie bij deze belasting is niet zo best (want ver onder de 20%). Bij gebruik van een 300W voeding is de belasting afgerond 17%. Dit zit veel meer in de buurt van de 20% waar een voeding efficiënt z'n werk begint te doen. Zowel qua aanschafkosten als qua verbruikskosten ben je slechter af met een 520W voeding. Je hebt natuurlijk wel meer mogelijkheden tot uitbreiding echter moet je jezelf wel afvragen of je dat ook gaat doen.

Qua videokaart is een GTX750 voor een HTPC wel heel interessant. Deze kaart heeft namelijk geen externe PCI-E voeding nodig (trekt dus maximaal 75W alleen uit het PCI-E slot). Volgens de review is hij ook nog eens heel stil en aardige Game prestaties. Dat is toch een stukje beter dan de HD7870.

Qua voeding kun je zelfs een goedkopere 300W gebruiken bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W deze levert genoeg vermogen (systeem zal nog geen 150W verbruiken) is stil en bij lage belasting erg efficient. http://nl.hardware.info/r...ft-efficient-50-watt-test Voor iets meer geld is de seasonic uit de TS ook een zeer goede voeding.

Een 7200rpm HDD zou ik ook niet adviseren in een HTPC. Ruwe geluidsproductie is niet heel veel anders dan bij een 5400rpm exemplaar (hoewel wel hoger) echter waar je bij een HTPC rekening moet houden is trillingen. En niets is zo irritant als trillingen door een opspinnende HDD op de achtergrond in je woonkamer. Snelheidsverschil is er wel, echter heb je al een SSD in je setup. Ik ga er even van uit dat de HDD vooral gebruikt gaat worden voor het opslaan en afspelen van media (waarom dan geen 2TB HDD??) wat vooral sequentieel lezen is. Qua snelheid heeft een 7200rpm exemplaar dan ineens helemaal geen voordeel meer tov een 5400 rpm exemplaar.

Vergeet niet jongens, voor een HTPC is het vaak: Less is more!

• f3cuk
Mooie aanvulling Jaap. Ik had me zelf niet verdiept in de GTX en heb alleen gekeken naar prestaties. Heb wel een vraag w.b. je HDD opmerking. Met het gebruik dat beschreven wordt draait zo'n ding toch amper op volle toeren? Van geluidsoverlast of zelfs resonantie heb je dan toch niet/nauwelijks last?

Dat gezegd is het misschien ook een idee om helemaal geen HDD in je setup te proppen en gewoon een netwerkschijf in bijvoorbeeld je meterkast te zetten.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
De disk zal het aantal RPM's maken dat is aangegeven (enigszins afhankelijk van welke disk, maar dit geldt voor de meeste disks wel). Een 7200RPM zal dus niet op 5400RPM gaan werken omdat meer niet nodig is of iets dergelijks. Met het oog daarop is een 5400RPM dus logischer, maar zoals je zelf al aangeeft is een nog fraaiere oplossing om naar centrale storage te gaan (NAS of server). Daarmee kan je de build heel compact en stil maken.

iRacing Profiel

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-04 09:10
Een I5 4670 is totaal overbodig, ga voor een i5 4440 of G3220. De I3 die jij zelf wou is niet veel beter dan de pentium die ik je aanraad, dus veel performance zul je er niet meer mee krijgen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
kazuyakevin schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:55:
Een I5 4670 is totaal overbodig, ga voor een i5 4440 of G3220. De I3 die jij zelf wou is niet veel beter dan de pentium die ik je aanraad, dus veel performance zul je er niet meer mee krijgen.
Het voornaamste verschil is dat de i3 in staat is tot BluRay 3D weer te geven, en dat gaat met de Pentium niet lukken. Verder ontlopen ze elkaar niet zo gek veel inderdaad voor dit doeleinde

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:48:
[...]

Het voornaamste verschil is dat de i3 in staat is tot BluRay 3D weer te geven, en dat gaat met de Pentium niet lukken. Verder ontlopen ze elkaar niet zo gek veel inderdaad voor dit doeleinde
Maar daar heb je al die Nvidia videokaart voor. Waar je dan op moet letten is of de gameprestaties voor de spellen die jij speelt beperkend zijn met of zonder HyperThreading (grootste verschil tussen Pentium en i3). Of dat juist een i5 met 4 cores beter is.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 04-03-2014 14:04 ]

Verwijderd

Wat denken jullie van een 740 of 760K? De 760K is gebaseerd op een nieuwere architectuur en als die zuiniger kan lopen zou dat een leuke optie kunnen zijn. Ik kan alleen geen benchmarks vinden :/.

• jaapsander
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 14:39:
Wat denken jullie van een 740 of 760K? De 760K is gebaseerd op een nieuwere architectuur en als die zuiniger kan lopen zou dat een leuke optie kunnen zijn. Ik kan alleen geen benchmarks vinden :/.
Voor een HTPC vind ik de bulldozer CPU's iets minder geschikt. Deze produceren tijdens het gamen toch wat meer warmte wat resulteert in wat meer geluid. Nu is dit met een goede koeler wel op te vangen (en dat is de big shuriken). Echter wanneer een Pentium power genoeg heeft, heeft die wat mij betreft de voorkeur. Is gamen wel een prioriteit en speel je veel games die baat hebben bij meerdere cores dan is een 760K wel een optie (zeker voor de prijs).

• korhandor
Dit biedt weer ruim voldoende info om even zoet te zijn, hartelijk bedankt allemaal!

Even een korte opsomming;
Hd - terug naar de wd. green 2tb is geen slecht idee.

Psu - De voeding van 360 wat is ruim voldoende begrijp ik uit de Posts deze zal dan ook terug keren gezien het een ergs stil exemplaar betreft met goede referenties.

Ram - verlagen naar 4gb? Klinkt goed zat ook in mijn oude htpc.
Behuizing - is inderdaad duur maar ook vreselijk mooi :)

Gpu - onveranderd

Cpu - Grote vraag blijft de processor, als ik de reacties goed begrijp voegt de i3 weinig toe ten opzichte van zijn kleine Pentium broertje doordat ik al een externe gpu ga gebruiken? Of biedt hypertrading voordelen bij het spelen van cpu intensieve games (emulatoren en strategie games uit den oude doos of via steam)?

Audio op het moederbord is overigens een goed punt,lang leve de digitale input :)

Ik zal straks na mijn werk alles nog eens goed doorlezen en aansluitend een update plaatsen.

Nogmaals bedankt allemaal!

• f3cuk
Qua CPU is het denk ik vooral interessant om te weten of de spellen die je wil genoeg hebben aan een sterke dual-core of dat je toch beter af bent met een quad-core.

Age of Wonders 3 heeft als aanbevolen systeemeis een Intel Core 2 Quad Q660, die volgens tomshardware ingeschat wordt in dezelfde tier als de G3220, zou je dus goed mee moeten zitten.

Voor Shogun is de aanbevolen Intel CPU een >= Core 2 Duo 7500. Zit je met de G3220 dus ook boven.

Qua overige doeleinden (luisteren naar muziek, kijken van films) ga je genoeg hebben aan de G3220 en is een i5 of i3 overkill. Zoals hierboven aangegeven is het prijsverschil tussen de i3 en G3220 niet te rechtvaardigen wat betreft prestaties.

Enkel als je van plan bent Rome 2 te gaan spelen zou ik een i5 een goede overweging vinden, de i3 biedt in dit spel te weinig meerwaarde t.o.v. de Pentium. Mocht je voor de Pentium willen gaan dan kun je voor 3 euro extra, 200Mhz meer inkopen door voor de G3420 te gaan. Lijkt me een prima deal.

---

Als voeding komt de be quiet! Pure Power L8 300W bij deze review op Hardware.info ook erg goed uit de test, een waardige concurrent van de Seasonic en toch bijna twee tientjes goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door f3cuk op 04-03-2014 20:50 ]

• korhandor
Even een update, heeft iets langer geduurd dan geplanned maar goed dan heb je ook wat :)

Ik ben na alle commentaren en suggesties tot het volgende systeem gekomen,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 53,-€ 53,-
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 137,-€ 137,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP2G3D1609DS1S00CEU€ 38,50€ 38,50
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,29

Het besturingsysteem zal op mijn samsung 840pro ssd komen te staan, deze heb ik reeds vandaar dat ik hem niet verder vermeld heb.

Als er nog opmerkingen zijn hoor ik het graag, ben van plan hem van het weekend te bestellen dus er kan eventueel nog het een en ander aangepast worden al denk ik dat dit hem wordt :)

Nogmaals bedankt allemaal :)

• Robbedem
Ziet er goed uit. Enkel zou ik mss toch even zoeken naar een kleinere kast, eventueel zelfs ITX met ITX bordje. (tenzij ruimte echt geen probleem is)

• jaapsander
Waarom een kleinere kast? Dat is toch vooral smaakgebonden en afhankelijk van de rest van je interieur en A/V meubel?

• Robbedem
Zoals ik al zei hoeft een kleinere kast niet als ruimte geen probleem is, maar hij heeft nu toch een m-ATX bord, terwijl de huidig gekozen kast een ATX formaat is.

• korhandor
Ruimte is inderdaad tot op zekere hoogte geen probleem vandaar de kast. Het matx moederbord maakt het mogelijk om in de toekomst eventueel nog een bluray speler bij te plaatsen, dit is alleen mogelijk met een matx moederbord. Stond in de kleine lettertjes op hun website of in een review.

Overigens bestaat er natuurlijk altijd de kans dat de "binnenhuisarchitecte" besluit dat er op korte termijn nieuw meubilair wordt aangeschaft :'s In dat geval wordt het ongetwijfeld een remake van de televisie die toch wel wat groot was, je kent dat wel of krijgt er in de toekomst mee te maken :)

Mocht het overigens zover komen dan wordt het een sugo sg05b mijn eerste keuze totdat ik de node 605 tegenkwam.

• f3cuk
De Sugo SG05B is toch alweer een vrij oude kast die inmiddels wel is ingehaald door bijvoorbeeld Fractal Node 304 of CM Elite 130.

Hier een overzicht van genoemde kasten. Kun je ze misschien wat beter met elkaar vergelijken.

* In de CM Elite 130 heb je ruimte om een optische drive in te bouwen.

Pagina: 1