Zeer trage aanmelding laptop op netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Sinds een dag of twee meldt m'n laptop zich na opstarten zéér traag op het netwerk aan. Ik heb het even getimed maar het duurt ca 75 seconden waar dit normaliter near instant was (laptop heeft een SSD dus ook nauwelijks vertraging door laden van Windows).

Het vreemde is dat het probleem zich voordoet bij zowel Wifi als via de UTP kabel, daar kwam ik achter nadat ik de Wifi driver wilde de-installeren, en ik er even een kabel ingestoken had.

Icoontje ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7347/12905050995_f12cba6264_z.jpg

Omdat het fenomeen zich dus voordoet bij zowel de LAN adapter (Realtek PCIe GBE Family Controller) als bij de ingebouwde Wifi adapter (Intel Centrino Wireless-N 1030) lijkt er geen driver of hardwareprobleem aan ten grondslag te liggen.

Een probleem met het netwerk zelf (router) lijkt het ook niet te zijn, m'n desktop heeft er zowel via LAN als Wifi geen last van. Het lijkt dus een softwareprobleem te zijn.

Laptop draait op Windows 7 64-bit, laatste twee programma's die ik heb geïnstalleerd waren Skype en iTunes. Beide programma's via msconfig uit de opstartlijst gehaald (bij Skype was er alleen een service).

Ik heb geen idee meer wat te doen, maar het is wel uitermate frustrerend. Zijn er nog voor de hand liggende dingen die ik gemist heb?

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Op deze pagina worden verschillende oplossingen aangedragen.
Zoals de WIA Driver, VPN Software en .net framework service.

Hopelijk kan een van deze items je probleem oplossen.

P.s. kijk ook (indien van toepassing natuurlijk :)) of een printer in je netwerk (i.c.m. de drivers / services) moeilijk doet.

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 16:44
Dit probleem heb ik ook (ik zie een Dell laptop) op dit (waarschijnlijk hetzelfde) type laptop.
Bij mij is dit enkel aan de orde wanneer ik de laptop uit standby haal.

Daarom zet ik hem nooit op standby ;). Niet echt een fix, maar als ik dan toch moet wachten, dan maar op het volledig "schoon" opstarten.

Helaas heb ik tot op de dag van vandaag nog geen oplossing gevonden, dus ik zal dit topic met belangstelling blijven volgen :)

[ Voor 17% gewijzigd door ipsec op 03-03-2014 16:18 ]

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Thanks voor de link LnC, super!

Probleem is opgelost. Op het Sevensforum wordt het uitgelegd, maar kort samengevat komt de oplossing op het volgende neer:
  1. Voer 'services.msc' uit vanuit 'Programma's en bestanden zoeken' onderaan het startmenu
  2. In het venster dat daarmee opent zoek je in de kolom met de titel 'Status' naar een service waar in plaats van 'Gestart', 'Wordt gestart' staat.
  3. Als het goed is betreft dat dan één of wellicht meerdere services, welke service de boosdoener is lijkt te variëren, bij mij was het in ieder geval NVIDIA Network Service
  4. Dubbelklik op de betreffende service, hiermee opent zich een nieuw venster waar je 'Opstarttype' wijzigt van 'Automatisch' naar 'Automatisch (vertraagd starten)'.
Vervolgens je laptop opnieuw opstarten om het te proberen, en (waarschijnlijk/hopelijk) voila.

Ik heb het even gecheckt, maar de service die het bij mij betrof bleek ook na langere tijd niet te veranderen van 'Wordt gestart' naar 'Gestart' in de Statuskolom. Ik denk dat ik 'm dus maar helemaal uitschakel om te voorkomen dat Windows continu blijft proberen om de service te starten (voor het geval dat van invloed is op de prestaties/accuduur).

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En wat doet die "NVidia Network Service"?
oftewel: waarom gooi je 'm d'r niet gewoon af?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Het lijkt onderdeel te zijn van Nvidia GeForce Experience, maar na deinstallatie van dat programma blijft de service gewoon in de lijst van services staan wat er dan weer op zou duiden dat het een onderdeel van de GeForce drivers is, en die wil ik uiteraard niet deinstalleren.

Als de service echter is uitgeschakeld geeft juist GeForce Experience bij het starten van dat programma een foutmelding dat ie 'Unable to connect to Nvidia' is.

De service lijkt dus in ieder geval verantwoordelijk te zijn voor het pollen naar driverupdates, maar dat doe ik dan maar handmatig.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Goed om te horen dat je probleem is opgelost. En top dat je de oplossing hebt gepost. :)
Pagina: 1