Popups waarschuwen Windows XP-gebruikers - Apple?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.122 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Popups waarschuwen Windows XP-gebruikers voor naderend einde ondersteuning
Een update naar een nieuwer besturingssysteem kost gebruikers van XP nog altijd geld; Apple heeft updates voor zijn besturingssysteem inmiddels gratis gemaakt.
Wat heeft Apple nu weer te maken met dit hele bericht? Typisch zo'n zinnetje wat weer hele nutteloze discussies en flamewars uitlokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:28

arnoudwokke

Redacteur
Apple heeft met OS X op de desktopmarkt het op een na grootste besturingssysteem na Windows. Wat Apple doet met updates is dus wel degelijk relevant en geeft context aan het bericht, zeker omdat het een effectief systeem is om gebruikers te laten updaten naar de laatste en over het algemeen dus veiligste versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Apple is een andere grote speler in de markt van consumentenOS'en, het beleid van de concurrentie is zeker van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 06:43
Hardware fabrikant vergelijken met een software leverancier... Plus je kunt ook niet vanuit OS9 of OSX.1 gratis upgraden naar de laatste versie van OSX.

Je kunt niet verwachten dat wanneer iemand 12 jaar geleden een Windows OS koopt zijn leven lang maar gratis OS updates krijgt. Dat kan alleen als je het koppelt aan de hardware zoals Apple dat doet.

Dit is gewoon een ordinaire flame-bait en anti-ms opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben het geheel eens met Chicane, wat heeft dit er in hemelsnaam mee te maken? Ja ze bieden een consumenten OS aan*, maar hun verdienmodel is compleet anders. Ik zie het als niet meer dan een trollbait.

*Eigenlijk ook niet, Apple levert immers geen OS, ze leveren een compleet systeem waar een OS op zit. Ze zitten dus ook niet (rechtstreeks) op de OS markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 03-03-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Microsoft levert ook complete systemen met OS (tegenwoordig). Je ziet dan ook dat de eerste geruchten over gratis upgraden van Windows 7 naar 8.1 al de lucht in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit bericht gaat toch over Windows XP? Toch niet over OSX?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er worden in nieuwsberichten héél vaak vergelijkingen gegeven met belangrijke concurrenten. Waarom zou dat nu ineens een troll zijn? Ik vind dat een behoorlijk kinderachtige gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

@Arnoud & RoD: Hoezo is dit normaal? Dit is echt complete kolder en ik vind dit dan ook zeker een flamebait, dit soort reacties zouden direct op -1 worden gemod voor onzinnigheid en uitlokken tot flames.

Simpele feit is dat Apple jouw een computer verkoopt met 'gratis' OS en updates. MS verkoopt jou (Surface tablets daargelaten) alleen de software. Als je vergelijkbare apparaten vergelijk, dan kan je met het geld dat je overhoudt van een Windows PC/Laptop, de komende 30 jaar 'gratis' updates krijgen.

Dit is echt een vergelijking van niets en ook zeer ongewenst, want los van het feit dat deze vergelijking niet opgaat, zouden jullie beter moeten weten om dit soort statements te maken wetende dat de community hierover valt.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als iemand dezelfde opmerking als reactie onder het artikel geschreven had, dan was het absoluut (en terecht) als troll aangemerkt, en had het een mooie rode -1 gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:27
Ik wil Arnoud Wokke niet direct voor troll uitmaken, maar zijn vergelijking met Apple gaat m.i. in dit geval mank. Windows XP is in 2001 op de markt gekomen, Apple's gratis updates zijn pas sinds de laatste versie van Mac OSX - vorig jaar. Mavericks draait alleen op systemen uit 2007 of nieuwer (Apple.com).

Een Mac-gebruiker die ooit begonnen is met Mac OSX Cheetah (net als WinXP in 2001 gelanceerd), heeft nu ook geen Mac OSX Mavericks op z'n toenmalige Mac-device staan.

TL;DR: Het is niet nodig om een één jaar oude gratis updateservice van Apple te noemen in een bericht over Microsoft dat een bijna 14 (!) jaar oud systeem EOL verklaart.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat stukje voegt idd niets nuttigs toe, het lijkt me dan ook eerder bedoeld als aanzet tot een flame/troll-war oid?

Vergelijk dan op zijn minst appels met appels, want nu vergelijk je appels (softwareleverancier, MS) met een peer (software én hardwareleverancier, Apple).

[ Voor 44% gewijzigd door wildhagen op 03-03-2014 16:03 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:36
De ondersteuning van een oud OS stopt en daarom moet er genoemd worden dat een nieuwer OS van een concurrent tegenwoordig (ook) gratis updates geeft?? 8)7 De Windows versies van na XP geven ook nog steeds gratis updates.

Ik begrijp het noemen van Apple echt niet in dit bericht, objectief kan ik het in ieder geval niet noemen.

Ik bergijp dat iedereen bepaalde voorkeuren heeft maar die zouden in zo'n artikel niet genoemd moeten worden (m.i. een minder goed stukje journalistiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik ben het met bovenstaande users eens en vind de toevoeging over Apple irrelevant.

De meeste mensen (al heb ik geen getallen) zullen een OEM versie van Windows hebben en hebben feitelijk Windows gekocht van hun hardware leverancier. Als zij gratis updates willen voor een product, zullen ze dus bij hun eigen verkooppunt moeten zijn. Dat is niet Microsoft. Je kunt het Microsoft dus zozeer ook niet aanrekenen dat zij geld vragen voor het upgraden van een product dat door een ander is verkocht.

De vergelijking met Apple gaat op meerdere punten niet op. Beetje apples met peren vergelijken dit en het uitlokken van ongewenste reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

a la nu.nl extra smeuïge content om reacties uit te lokken en dus pageviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

wildhagen schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:01:
Dat stukje voegt idd niets nuttigs toe, het lijkt me dan ook eerder bedoeld als aanzet tot een flame/troll-war oid?

Vergelijk dan op zijn minst appels met appels, want nu vergelijk je appels (softwareleverancier, MS) met een peer (software én hardwareleverancier, Apple).
Compléét offtopic, maar dat je Apple hier de Peer noemt is wel ernstig humoristisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

arnoudwokke schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:39:
Apple heeft met OS X op de desktopmarkt het op een na grootste besturingssysteem na Windows. Wat Apple doet met updates is dus wel degelijk relevant en geeft context aan het bericht, zeker omdat het een effectief systeem is om gebruikers te laten updaten naar de laatste en over het algemeen dus veiligste versies.
Typisch dat dit dan als slotzin in het artikel moet staan. Net alsof het feit (dat het bij MS niet gratis is) de belangrijkste conclusie van het hele artikel is? Overigens verrekend Apple het gewoon in de verkoopprijs, het is nogal naief om te denken dat je daar als consument iets gratis krijgt. Maar de marge is een stuk groter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Ik denk niet dat Arnoud nog de moeite neemt om fatsoenlijk de discussie aan te gaan, maar het gewoon negeert en er niets aan doet. Hij heeft nog wel wat tijd gevonden om het volgende op de FP te plaatsen:
3 maart 2014 16:21
Ja, dit menen wij. En natuurlijk is het relevant, Mac OS is na Windows het grootste desktop-besturingssysteem. De update naar Mavericks is gratis vanaf Snow Leopard (2009) en nieuwer. Een betaalde update naar Snow Leopard is er voor alle Macs met Tiger (2005) en nieuwer. Windows XP komt uit 2001, maar de ondersteuning stopt voor SP3 uit 2008 - voor SP2 en ouder was de ondersteuning al eerder gestopt.

Het is dus relevant omdat de grootste concurrent uit de desktopmarkt geen geld rekent voor updates, terwijl Microsoft dat wel doet.

Uiteraard bundelt Apple hardware en software en verdient dus meer per gebruiker, aan de andere kant geeft Microsoft wel alle toestellen met Windows Phone gratis updates - en daar werkt Microsoft ook met licenties. Natuurlijk is de mobiele markt anders en is het qua business voor Microsoft kleiner, maar voeg deze elementen samen en je ziet in perspectief hoe bijzonder het is dat Microsoft nog geld rekent. De vergelijking met Apple heb je nodig dus om meer context te krijgen op een element uit dit nieuwsbericht.
arnoudwokke in 'nieuws: Pop-ups wijzen Windows XP-gebruikers op naderend einde ondersteuning'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij wordt gelijk massaal op -1 gezet :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik vind het helemaal niet erg dat hij het daar doet, dan kan de Tweakers community over zijn woordkeuze beslissen, ipv dat hij denkt dat het hier een paar zeikerds zijn.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addo2
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 22:12
Is het (vanuit de gebruikers geredeneerd) niet een stuk slimmer om wanneer er een concurrent wordt genoemd die netjes update Mint o.i.d. te noemen? Dit is een soortgelijk product dat op het systeem kan worden geplaatst. Helaas reageert de software van Apple meestal nogal slecht op een oud non-apple os...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik heb overlegd op de redactie en iedereen is het erover eens dat de vergelijking met Mac OS in dit artikel hoort. Wat sommigen terecht hebben opgemerkt is dat Microsoft met Windows 8.1 ook is begonnen met gratis updates.

Aan de hand daarvan heb ik de tekst iets aangepast. Ook heb ik verduidelijkt waarom de vergelijking erin staat - Apple is de nummer twee op de markt voor desktop-OS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik snap het niet helemaal. Het klopt toch niet wat er beweerd wordt?
Bij Microsoft zijn updates binnen een besturingssysteem ook gewoon gratis, ik heb nooit betaald voor een servicepack, bijv. en een upgrade van OS9 naar OSX kost(te) ook gewoon geld.
Worden niet appels (:+) met peren vergeleken?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt idd niet, updates zijn bij Microsoft altijd al gratis geweest (voor Windows en Office iig). Daar zijn ze dus niet net mee begonnen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De opmerking over Apple's updates is en blijft gewoon totale irrelevant. Apple geeft geen vrije updates voor een 11 jaar oude versie. Daar moet je ook gewoon normaal voor betalen. Totaal geen verschil dus.
En wat de upgrade policy voor de huidige versies is, doet gewoon niet ter zake.

Wees nou gewoon een vent Around, en geef toe dat de opmerking over Apple's update gewoon irrelevant is, en verwijder die zin compleet. En ga niet eeuwig zitten draaikonten, met kleine veranderde zinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Wees nou gewoon een vent Around, en geef toe dat de opmerking over Apple's update gewoon irrelevant is, en verwijder die zin compleet. En ga niet eeuwig zitten draaikonten, met kleine veranderde zinnetjes.
Ik denk dat de vele aanpassingen en verwijderingen in het verleden aantonen dat ik vaak wijzigingen maak als mensen valide punten aandragen. Het feit dat dit na 20 uur en overleg met hoofdredacteur en nieuwscoordinator nog niet heeft geleid tot een verwijdering uit het artikel, zou daarom des te meer een teken voor je moeten zijn dat wij niet het idee hebben dat deze zin uit het artikel moet. Omdat ik al enige tijd geen nieuwe argumenten of inzichten heb gezien, stel ik voor deze discussie te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
arnoudwokke schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:07:
Ik heb overlegd op de redactie en iedereen is het erover eens dat de vergelijking met Mac OS in dit artikel hoort. Wat sommigen terecht hebben opgemerkt is dat Microsoft met Windows 8.1 ook is begonnen met gratis updates.

Aan de hand daarvan heb ik de tekst iets aangepast. Ook heb ik verduidelijkt waarom de vergelijking erin staat - Apple is de nummer twee op de markt voor desktop-OS'en.
Je blijft maar vasthouden dat Apple een belangrijke nummer 2 is. Apple is totaal niet belangrijk op de desktop markt. Zo hebben ze minder dan 10% van de desktop OS markt in handen. Daarnaast loopt de vergelijking op veel meer punten scheef zoals al zovaak is aangegeven in het nieuwsbericht en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

arnoudwokke schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat de vele aanpassingen en verwijderingen in het verleden aantonen dat ik vaak wijzigingen maak als mensen valide punten aandragen. Het feit dat dit na 20 uur en overleg met hoofdredacteur en nieuwscoordinator nog niet heeft geleid tot een verwijdering uit het artikel, zou daarom des te meer een teken voor je moeten zijn dat wij niet het idee hebben dat deze zin uit het artikel moet. Omdat ik al enige tijd geen nieuwe argumenten of inzichten heb gezien, stel ik voor deze discussie te sluiten.
Ik stel voor dat je dit topic open houd tot 10 juni 2026 (10 juni 2013 + 13 jaar, de tijd waarin Windows XP gebruikers 'gratis' updates hebben gehad). Eens even kijken of de huidige computers die Apple nu verkoopt tegen die tijd nog gratis updates ontvangen.

Dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn en dus is de vergelijking totale bullshit :)

Overigens is het ook wel typerend dat het blijkbaar niets betekend voor de redactie dat er nauwelijks gebruikers te vinden zijn die het met jullie eens zijn :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Wat we geleerd hebben is dat er mensen zijn die behoefte hebben aan dermate veel duiding in een artikel dat iedereen in een oogopslag snapt waarom een redacteur een bepaalde zin, alinea of opmerking opneemt in zijn artikel. Daar zullen we dus beter op proberen te letten. Daarmee is het wat mij betreft voor dit nieuwsitem de kous af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
:D... wat is dat nou weer voor steek onder water naar tientallen tot honderden users die het oneens waren met het bericht?!

Wat je geleerd zou moeten hebben is dat je in een bericht geen vergelijkingen moet opnemen die geen hout snijden.

De vele argumenten die hier genoemd zijn en op de FP (bijvoorbeeld in het meer dan 100x op +3 gezette bericht van Loller1) geven, mijns inziens, toch echt aan dat de vergelijking onjuist was. Ook uit de reactie op de verdediging van arnoudwokke op de FP (meer dan 60x op -1 gezet) zou de redactie een les moeten trekken.

Wat je nu doet is nog steeds minachtend richting de users. De grote, almachtige Tweakers-redactie heeft immer gelijk en het user-gepeupel is alleen niet intelligent genoeg om dat te begrijpen en behoeft "dermate veel duiding" dat jullie daar beter op gaan letten.

Ik vind dat arrogant en minachtend richting vele tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

HuHu schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 16:15:
:D... wat is dat nou weer voor steek onder water naar tientallen tot honderden users die het oneens waren met het bericht?!

Wat je geleerd zou moeten hebben is dat je in een bericht geen vergelijkingen moet opnemen die geen hout snijden.

De vele argumenten die hier genoemd zijn en op de FP (bijvoorbeeld in het meer dan 100x op +3 gezette bericht van Loller1) geven, mijns inziens, toch echt aan dat de vergelijking onjuist was. Ook uit de reactie op de verdediging van arnoudwokke op de FP (meer dan 60x op -1 gezet) zou de redactie een les moeten trekken.

Wat je nu doet is nog steeds minachtend richting de users. De grote, almachtige Tweakers-redactie heeft immer gelijk en het user-gepeupel is alleen niet intelligent genoeg om dat te begrijpen en behoeft "dermate veel duiding" dat jullie daar beter op gaan letten.

Ik vind dat arrogant en minachtend richting vele tweakers.
Ik denk dat je het aantal mensen die dit een zeiktopic vinden ernstig onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Thrackan schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat je het aantal mensen die dit een zeiktopic vinden ernstig onderschat.
_/-\o_

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.