Is dit wel een goed moment om een nieuwe monitor te kopen?

Pagina: 1
Acties:

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-01 12:01
Hoi allemaal!

Al enige jaren ben ik een tevreden eigenaar van een full-hd, led (edge-lit), tn-paneel, 24 inch monitor, namelijk de Samsung Syncmaster 2431BX. Hoewel hij nog prima functioneert begint hij wel mankementen te krijgen.

Alleen zoals velen het niet ontgaan is... gebeurt in mijn mening op dit moment veel op het gebied van monitoren. Denk dan aan ultra hd 4k, wqhd, ips panelen, g-sync, en wellicht nog een paar dingen.

Wat de titel dus eigenlijk al aangeeft... is het wellicht nog even verstandig om de kat uit de boom te kijken? Ik heb wel een full-hd ips scherm op m'n ultrabook en ik moet zeggen dat ik de kleuren feller, voller en dus mooier vind.

Daarnaast... wat is nou echt de meerwaarde (als gamer)?

Moo, I say.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:43

superwashandje

grofheid alom

dat ligt toch helemaal aan jezelf en wat je eisen zijn? stel anders eerst een lijstje op met welke dingen jij belangrijk vind aan een monitor (snelle reactietijd? mooie kleuren? goede kijkhoek? resolutie?). kijk je bijvoorbeeld uit naar iets als g-sync dan kan je daar eventueel op wachten. of als je nog wat langer wacht op de "gratis" open variant free-sync bijvoorbeeld.

de meerwaarde is ook afhankelijk van wat voor gamer je bent...ben je een die hard online fps speler die zoveel mogelijk frames per seconde wil zien? dan kan je kijken naar een 120hz scherm. doe je graag singleplayer spellen waarbij de framerate niet zo belangrijk is maar resolutie ofzo wel dan kan je kijken naar 4K schermen...

het ligt er dus echt aan wat je zelf wilt :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

mankementen? Zoals?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• stervis
Nou, ik bind mij zelf niet vast aan één soort game.

Ik ben een groot Battelfield fan en mag graag ook wat Planetside 2 spelen. Maar aan de andere kant besteed ik aardig wat uren aan micro-management games zoals Sim City, Endless Space, Civilization, Anno... etc.

Tevens kijk ik ook graag films en series. Hoewel ik dit vaak op m'n televisie deed, doe ik dus nu veel vaker achter m'n PC.

Dit zijn drie verschillende profielen wat betreft beeldscherm gebruik denk ik zo.

En wat betreft mankementen. Er zitten wat beschadigingen op het scherm van het vele slepen en tillen (LAN party's).

Moo, I say.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:08
Het hangt echt puur af van je wensen. Ik zelf heb sinds 4 maanden een Dell U2713HM en ben er zeer tevreden over. Ik programmeer veel en die hoogte extra is echt heerlijk. Kwam van een 22 inch full hd en dit is evengroot qua pixeldichtheid alleen een groter scherm waar dus meer info op kan. Daarnaast game ik ook veel en dit scherm heeft mij een nieuwe videokaart gekost. Ik hou van gamen op Ultra op maximale resolutie. Het scherm heeft een resolutie van 2560x1440. Ongeveer 80% meer pixels dan full hd. Ik had een 560TI2GB editie en heb hem sinds 2 maanden geupgrade naar een GTX780TI.

Ter vergelijking Black Ops 2 ultra 560TI Full hd met de hogere resolutie kon die moeilijk medium al aan. Nu met de GTX780TI draait het als een zonnetje.

Het scherm is een IPS panel met 60hz maar nvidia heeft een functie dat je via het nvidia control panel je scherm kan overklokken en ik heb mijn scherm zonder problemen al 2 maanden op 85hz draaien.

Kortom er zijn veel mogelijkheden maar hou rekening mee dat je hardware de extra resolutie niet aankan of dat je door een upgrade andere dingen ook moet upgraden. Ik dacht simpel een nieuw scherm te kopen maar uiteindelijk heeft het me echt heel veel meer gekost. Niet dat het erg is want het is nu wel echt heel prachtig alles maar het kost toch een duit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk dat het nog wel even duurt voordat monitoren met een 4K resolutie goedkoper zullen worden. Maar het zit nu wel in meer laptops e.d. dus het zal wel komen. Je monitor nu heeft alleen wat krassen als ik het goed begrijp dus je kan er nog prima een tijdje mee werken. Als je een jaar wacht zal er wel redelijk wat veranderd zijn denk ik (hoewel 4K dan nog steeds duur zal zijn..).

• Daniel.
Al zal 4K betaalbaar worden dan is het nog de vraag of games erop een beetje draaien. De kaarten die er nu zijn hebben het er ook al moeilijk mee en zodra de massa er nog niet voorgaat zal het ook niet snel veranderen. Zodra de consoles 4K gamen dan pas is het ingeburgd, maargoed dan staat 8K alweer klaar. Op dit moment vind ik het er al haarscherp uitzien op 2560x1440. Het kan altijd beter, maar waar ben je zelf tevreden mee.

Verwijderd

Wat dacht je van een 21:9 monitor van 2560x1080 pixels of 3440x1440 pixels?
Deze monitoren zijn wel redelijk betaalbaar en je bent niet gelijk een dikke setup aan grafische kaarten nodig.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 16:53 ]

• Daniel.
21:9 is heel breed en voor gamen verreweg van ideaal. Er zijn maar weinig games die gebruik maken van de extra breedte. O.a. WoW en Dirt kunnnen hier gebruik van maken maar FPS en competetive games zullen dat niet toestaan, als je het voor elkaar krijg met een soort van hack zullen die games het als een cheat zien omdat je dan voordeel hebt t.o.v. de rest.

Ik zou gewoon voor een 16:9 gaan of een 16:10

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:31
Wat zijn de specs van je PC? Zoals door meerdere aangegeven heb je behoorlijke specs nodig om games op hoge resoluties te draaien. Ik gebruik mijn pc primair voor gamen en heb hiervoor juist besloten om een 144hz scherm TN 27 inch te kopen. 120/144hz is zeker aan te raden als je veel games speelt. Zit je wel sneller naar een TN paneel te kijken, IPS is nog erg duur momenteel. Al ligt dit uiteraard ook aan je wensen/eisen/budget

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Verwijderd

ShittyNL schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:55:
21:9 is heel breed en voor gamen verreweg van ideaal. Er zijn maar weinig games die gebruik maken van de extra breedte. O.a. WoW en Dirt kunnnen hier gebruik van maken maar FPS en competetive games zullen dat niet toestaan, als je het voor elkaar krijg met een soort van hack zullen die games het als een cheat zien omdat je dan voordeel hebt t.o.v. de rest.

Ik zou gewoon voor een 16:9 gaan of een 16:10
Onzin en ik kan het weten veel games hebben gewoon deze verhouding zeker de meeste games vanaf 2008 ongeveer.

Ik twijfelde eerst ook wel om deze redenen maar ik weet nu dat het ander ligt qua hoeveelheid games die het ondersteunen. Alleen de games die gelockt zijn op 16:9 maar dat zijn er maar weinig, je moet er echt naar op zoek gaan. Ik heb iets van 50 games en daar van werken maar 2 games niet in 21:9 verhouding. Starcraft 2 en splintercell BL.

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Ik zit zelf ook te denken aan het halen van een nieuwe monitor.
Wil eigenlijk altijd een stap vooruit gaan wanneer het op zulke dingen aankomt maar de markt zat best op slot de laatste jaren.
Ik wil eigenlijk het liefste een 27" ips met 1440p. Helaas lijken deze nog te langzaam voor fps gaming maar om dan maar weer een 24" tn te halen vind ik toch een beetje ook weer iets minder.
De laatste crt die ik had was al 18" en had een resolutie van 1920 x 1440...

• doubletrouble13
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-03-2025
ik had sinds november 2011 een samsung hd2430 syncmaster . een fijne monitor , nooit problemen mee gehad . afgelopen week heb ik een iiyama 2779 gekocht , met 2560 maal 1440 pixels en 5ms . ik game veel battlefield 4 en fifa . ik kan je zeggen dat het verschil ongeloofelijk is , ik had niet verwacht dat het zo groot kon zijn . zowel de extra pixels , als de kleuren . eigenlij de diepte die de monitor ingame geeft is echt super . het koste me net zoveel als mn 780 videokaart , en ik twijfelde tussen een extra kaart in sli en een nieuwe monitor , en ik ben blij dat ik voor de monitor ben gegaan , een aanrader

Verwijderd

Kijk eens in het topic voor Koreaanse IPS beeldschermen. Ik heb vandaag mijn 27" PLS qnix 2560v1440 scherm binnen gekregen. Kost ongeveer €250 en voor dat geld zijn het echt top schermen.

• stervis
Sn3gG3l schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:01:
Wat zijn de specs van je PC? Zoals door meerdere aangegeven heb je behoorlijke specs nodig om games op hoge resoluties te draaien. Ik gebruik mijn pc primair voor gamen en heb hiervoor juist besloten om een 144hz scherm TN 27 inch te kopen. 120/144hz is zeker aan te raden als je veel games speelt. Zit je wel sneller naar een TN paneel te kijken, IPS is nog erg duur momenteel. Al ligt dit uiteraard ook aan je wensen/eisen/budget
Ik beantwoord deze vraag even, omdat dit in meerdere opmerkingen een rol speelt.

RAM: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Opslag: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
SSD: Samsung 840 EVO 120GB
Processor: Intel Core i5 4670K
Koeler: be quiet! Dark Rock Pro 2
Graphics: Gigabyte GV-N770OC-2GD
Moederbord: Gigabyte GA-Z87-D3HP
Voeding: Seasonic G-Serie 550Watt
Behuizing: Corsair Carbide 330R

In een nieuwe post kom ik terug op de andere reacties.

Moo, I say.

• stervis
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:21:
Kijk eens in het topic voor Koreaanse IPS beeldschermen. Ik heb vandaag mijn 27" PLS qnix 2560v1440 scherm binnen gekregen. Kost ongeveer €250 en voor dat geld zijn het echt top schermen.
Wellicht een idee!

Ik wil sowieso ook denk ik wel een slag groter, dus richting 27 inch.

Moo, I say.

Verwijderd

Ik zelf ga voor de 34" 3440x1440 monitor voor maar 850 euro. Dat is niet duur voor een van de betere ips schermen van 34" en met een hogere resolutie dan 2560x1440.

Dit is zeker ook wel aan te raden voor de TS mocht hij een budget hebben voor dit scherm.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 09:59 ]

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:31
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:57:
Ik zelf ga voor de 34" 3440x1440 monitor voor maar 850 euro. Dat is niet duur voor een van de betere ips schermen van 34" en met een hogere resolutie dan 2560x1440.

Dit is zeker ook wel aan te raden voor de TS mocht hij een budget hebben voor dit scherm.
Dat is precies wat ik bedoelde met wat zijn de de spec van de pc van TS. Als je zo'n scherm koopt moet je al een dikke high end kaar in crossfire draaien met een forse voeding. Daar TS aangeeft dat hij wel gamer is maar geen budget aangeeft is het dus lastig advies geven.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Verwijderd

Ik geef het alleen maar als optie ik zeg niet dat de TS dit moet kopen maar zo weet de TS welke mogelijkheden hij heeft voor zijn high resolutie keuze schermen.
Ben het er verder wel mee eens dat we meer specs moeten weten en of de TS het niet erg vond om op low te gamen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 10:23 ]

Pagina: 1