Virtueel geheugen tekort na nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

• Pummeltje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-12-2025
Sinds een week heb ik mijn Samsung 840 Evo 250GB binnen gekregen, de snelheid is prima en al helemaal met Rapid mode aan! Daar heb ik dus geen problemen mee..
Echter..

Gisteren was ik Arma 3 aan het spelen met Rapid mode aan en ondertussen ging ik met alt-tab naar het bureaublad en wou hier even iets opzoeken op internet. Toen ik dit wou doen gaf mijn computer aan dat deze onvoldoende virtueel geheugen had. (In task manager werd maar 4,5gb van de 8gb verbruikt.) Ik had het virtueel geheugen toen op 200-2000mb (op aanraden van Samsung Magician) ingesteld. Op dit moment heb ik 8 gb geheugen van Corsair 1600mhz in mijn computer zitten dus dit zou voldoende moeten zijn. Ook als ik mijn virtueel geheugen op automatisch zet heb ik hetzelfde probleem.. What to do? Welke grootte zou wel voldoende moeten zijn?

1 Asrock Z77 Extreme 4
1 Club3D Radeon HD 7950 royalKing
1 Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
1 Samsung 840 Evo SSD 250GB
1 Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
1 OCZ Fatal1ty OCZ700FTY

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:13
Gewoon op system managed laten staan, werkt prima. ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:12
Grote kans dat rapid toch je geheugenvretende spel in de weg zit en het geheugen niet (snel genoeg) wordt teruggegeven aan windows.
Probeer eens zonder rapid...

• Pummeltje
Bedankt voor de reacties! ik ga het vanavond proberen ;)

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
Eventueel je virtuele geheugen uit zetten??

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:16
furian88 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:00:
Nooit doen,

Windows heeft dit altijd nodig

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Want, dan weet je tenminste zeker dat je tekort komt? Gewoon op system managed laten staan :) Dan maakt Windows je pagefile vanzelf groter als het tekort komt, en om een of andere reden komt het tekort...

[ Voor 29% gewijzigd door Paul op 03-03-2014 17:04 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• analogworm
bdevogt schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:02:
[...]

Nooit doen,

Windows heeft dit altijd nodig
Nooit is een groot woord, als je maar genoeg ram geheugen hebt zal de pagefile in principe nooit aangesproken worden en zou je hem uit kunnen zetten. Echter het schijnt zo te zijn dat sommige programatuur op de aanwezigheid van het pagefile rekent.
Hoe dan ook, in het geval van de TS, lijkt het me nogal suf advies om het pagefile uit te zetten gezien de TS met een tekort aan pagefile kampt.

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 03-03-2014 17:23 ]

Verwijderd

sommige programatuur
Lees: commerciële Adobe-pakketten. Een applicatie heeft natuurlijk niets te maken met virtual memory management (VMM) en als die twee werelden in elkaar overlopen, beginnen de problemen.

Maar afgezien daarvan heb je geen swap nodig. Een 32-bit applicatie zit ook aan een 2GiB limiet per proces en dat komt mooi uit; vanaf een redelijke hoeveelheid RAM (16GiB+) heb je geen pagefile/swapfile meer nodig. Daarmee forceer je alles in het RAM-geheugen.

Swappen is in feite ook een heel lelijke constructie om computers met te weinig RAM geheugen toch nog te laten functioneren. Eigenlijk not-done in de 21e eeuw. Maar ik ben het opzich wel eens: tenzij je weet wat je doet kun je het beste op 'system managed' laten staan. Dan is hooguit je systeem wat trager, maar blijft ook in extreme situaties functioneren.

• analogworm
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:49:
[...]

Lees: commerciële Adobe-pakketten. Een applicatie heeft natuurlijk niets te maken met virtual memory management (VMM) en als die twee werelden in elkaar overlopen, beginnen de problemen.

.....

Maar ik ben het opzich wel eens: tenzij je weet wat je doet kun je het beste op 'system managed' laten staan. Dan is hooguit je systeem wat trager, maar blijft ook in extreme situaties functioneren.
Ha, ja Adobe was inderdaad de programmatuur die ik in mijn achterhoofd had. :+

@Cipher: Mbt de grootte van de pagefile, was het niet zo dat het 'goed voor de performance' is om de pagefile een fixed grootte te geven? En verder lijkt me dit een interessante vraag voor dit topic: Als je niet voor system managed kiest, hoe bepaal je dan de grootte je pagefile?

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:49
Ik heb 16 GB geheugen maar zag de swap toch regelmatig gebruikt worden ( ca. 200 MB max.). Tijd niet gekeken maar zal binnenkort weer eens kijken met de onlangs gedane nieuwe installatie van W7 Pro x64

Of en hoeveel je van je pagefile gebruik maakt kan je monitoren.

Een pagefilemonitor instellen met Windows 7

Open de MMC door indrukken Startknop en tik in het invoervenster onderop mmc.
Druk op Enter.Het console venster komt tevoorschijn.
In het menu boven klik op bestand en kies Module toevoegen/verwijderen...
Een pop up venster verschijnt. Selecteer in het rijtje links ActiveX-besturingselement.
Klik op Toevoegen.Dan opent de wizard ActiveX-besturingselement invoegen, druk op volgende.
Zorg dat onder Categorie van besturingselement Alle categoriën geselecteerd is ( zal die meestal al op staan).
Kies in het rijtje eronder de optie "System Monitor Control" ( even helemaal naar beneden scrollen ) en druk op Volgende.

Geef in het volgende venster een naam aan de monitor. Bvb. Pagefile monitor.
Klik op voltooien en vervolgens op Ok.Je komt dan weer terug in de console.
Klik links op de naam die je aan de monitor hebt gegeven. Een venster opent binnen de console.
Klik op het + teken van de menubalk van dat venster.
Een pop up venster Items toevoegen opent zich.
Scroll naar Wisselbestand en selecteer dat. Selecteer in het venstertje daar onder < Alle exemplaren >
Klik op Toevoegen, klik op OK.

In het knoppenbalkmenu kan je voor grafiektype kiezen ( pijltje naar beneden ), rapport vind ik het handigst.
Rechts klikken ergens in het monitor venster geeft een pop up menu. Onder Eigenschappen > Algemeen kan
je dan b.v. de frequentie en duur instellen van de Automatische steekproef.Bvb elke 30 seconden 30.000
seconden lang ( verhouding 1:1000 is maximum ).

Als alles naar wens is ingesteld ga je naar het hoofdmenu van de console en kies Bestand > Opslaan als.
Geef het beesie een naam en een plek om op te slaan zodat je het later makkelijk kan starten.
Je kan nu gaan kijken in hoeverre en hoeveel er van je ingestelde pagefile.sys in gebruik is gedurende
de ingestelde tijd. Daarin test je ook je programma's.
Pas de grootte van je wisselbestand ( Virtueel geheugen genoemd bij de instellingen ) dan aan zodat je
uiteindelijk op een percentage piek van 75 % komt.

Windows 7 adviseert minimaal 800 MB omdat anders mogelijk bij een systeemfout misschien details voor het
oplossen van het probleem niet geregistreerd kunnen worden. Maar ik heb nog nooit wat met die details
kunnen doen in die 3 keer per jaar dat dat voorkwam dus voor mij kan het gerust met minder.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Zou het systeem van TS veel trager worden als hij ook op de Seagate HDD een pagefile aan zou maken?
Normaal gesproken zou die nooit worden gebruikt, hooguit in uitzonderlijke situaties, waarbij de performance niet kritisch is, maar wel vervelende foutmeldingen, zoals in de topicstart voorkomen worden.

• analogworm
Geen idee waarom je dat zou doen. Immers 250GB ssd is ruim genoeg voor een pagefile van max 8GB. Plus mocht je om wat voor reden dan ook je HDD er uit trekken kom je in de problemen.

En blijkbaar wordt zijn pagefile wel gebruikt ergo wordt het ook langzamer als je deze op een mechanische hdd plaatst.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik heb een 64 GB ssd en 2TB raid 0 (in een al wat oudere computer) en gebruik met Adobe en Virtualbox ea altijd de constructie van twee pagefiles: 2 GB op de SSD en 12 GB op de raid 0, allebei fixed sizes. Nooit last gehad van meldingen ongeacht het feit dat ik het geheugen nog wel eens helemaal vol trek. Ik denk dat het inderdaad erg af hangt van de programma's. Met de sizes valt een beetje te spelen, uiteindelijk doen wat Windows vraagt nl. ongeveer 1x je geheugen ruimte werkt toch het beste (ook al wordt het vaak niet aangesproken).

"That was left handed..." - JJH

• Pummeltje
Sorry voor de late reactie (druk met stage en hierdoor het topic vergeten). 8)7 Ik draai nu ongeveer een week zonder Rapid mode en ik heb mijn virtueel geheugen op automatisch staan, tot dusver geen problemen.

Als ik Rapid mode aanzet en het virtueel geheugen op automatisch zet krijg ik wel weer dezelfde melding tijdens het alt-tabben met gamen.

Voor mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit omdat ik geen verschil merk met Rapid mode aan, het lijkt me wel interessant om te weten wanneer dit wel zal werken? Als ik extra geheugen erbij prik zal dit het probleem oplossen omdat er boven de 16 gb geen pagefile nodig is?

[ Voor 50% gewijzigd door Pummeltje op 14-03-2014 11:36 ]

Verwijderd

Ik vermijd zelf altijd een pagefile op m'n SSD omdat ik het aantal (onnodige) write-operations wil beperken. In plaats daarvan gebruik ik gewoon een normale HD daarvoor. Ik merk zelf in ieder geval niets qua verandering in snelheid, plus zo laat ik extra ruimte vrij op m'n SSD die ik liever gebruik voor software die ik vaak gebruik.

Zelf heb ik trouwens ook 16GB RAM maar zelf heb ik wel degelijk af en toe een pagefile nodig gehad dus ik zou niet aanraden om er helemaal geen één meer aan te maken.

• Pummeltje
Ik heb vanaf vrijdag weer Rapid mode aanstaan en de virtual memory op auto gezet. Op de
één of andere manier werkt het nu wel zonder de melding dat er virtueel geheugen te kort is. Aangezien ik deze eerst handmatig had ingesteld en toen weer op automatisch denk ik dat dit toendertijd toch niet goed doorgevoerd werd.

Wat mij betreft kan er een slotje op. ;)
Pagina: 1