iMac 2009 Lawaai

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hallo Medetweakers,

Ik heb een tweedehands iMac aangeschaft uit 2009, een 27'' Core2Duo 3.06 model. Ik heb hier na 3 maanden een vervelend probleem mee gekregen, de fan maakt namelijk constant lawaai. Op deze manier valt er niet lekker met de machine te werken!

Ik heb geprobeerd dit aan te passen via een tool maar dit mocht helaas niet baten! Nu heb ik met iStat pro gekeken of mijn hardware dan echt zo warm wordt maar dit is volgens mij niet het geval. Screenie:

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/43/wirz.png

Nu zie ik in dit topic (http://www.onemorething.n...l-veel-lawaaiwat-te-doen/) dat ik niet de enige ben met dit probleem! Ik heb ook even op de Apple site gekeken en mijn iMac komt in aanmerking om de HDD te laten vervangen. Ik wil hier echter liever geen gebruik van maken omdat ik de HDD toch deze week wil vervangen voor een Samsung Evo 120GB.

Wat kan ik nu het beste doen en heeft iemand ervaring met dit zeer vervelend voorval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Geen ervaring, maar als de hdd toch binnenkort vervangen wordt ligt hij toch helemaal open. Lijkt mij het beste om dan de fan in kwestie gewoon te vervangen.

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Zijn dit universele fans of moet ik specifieke fans aanschaffen die alleen bij Apple zijn te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou die HDD zoiezo laten wisselen, als Apple dat aanbiedt.

Altijd handig, een nieuwe harde schijf op de plank te hebben liggen.

Als het dit lawaai is; YouTube: iMac fan noise mag je de fans vervangen.

Dat is in ieder geval met mijn early 2009 iMac gedaan, nadat de fans begonnen te ratelen.

En dat zijn zeker geen universele fans.

Zoek maar eens jouw iMac model op op de website ifixit, zodat je een idee krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Gelukkig is het niet dit geluid nee! Het is het geluid dat ik ook hoor als ik mijn MacBook Pro aan het werk zet! Het lijkt dus alsof de iMac constant de fans te hard laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Doe even een SMC reset.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak eens een geluidsopname, want nu blijft het gissen.

Standaard dingen al geprobeerd? Zoals de NVRAM / PRAM wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Ik had via Google gevonden dat ik de PRAM moedt resetten inderdaad met uit mijn hoofd CMD+OPTION+P+R

Ik zal het NVRAM ook even resetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Goed kans dat sensorkabeltje voor temp van de hdd er vanaf gevallen is. Dan gaat hij ook zo enorm blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Ik zie dat mijn knoppencombinatie het PRAM & NVRAM reset dus dit heb ik al gedaan. Ik zal zo even een geluidsopname posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

NVRAM en PRAM zijn hetzelfde, maar die gaan niks uithalen hier. De SMC regelt de fan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Hier het geluid, de klik die je hoort is mijn muis haha. Ik hou mijn iPhone tijdens deze geluidsopname ongeveer 2 cm van de zijkant van mijn iMac.

http://vocaroo.com/i/s1QMHPrTjL22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik weet niet waar je woont, maar ik wil er wel even naar kijken. Ik heb inmiddels al uitgebreide ervaring in het chirurgen van een iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Dat is erg aardig van je! Ik kom uit IJsselstein, dichtbij Utrecht! Ik heb net maar even een SSD opgepikt, als die toch open moet kan ik net zo goed direct de SSD erin zetten.

Denk je dat het hardware of software gerelateerd is? Ik heb nog eens op Google gekeken en zag veel over die sensor die erin zit. Enig idee waar ik die kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je negeert mij want…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Sorry had er over heen gelezen! Ik las op een ander forum dat als je eenmaal met de SMC waardes knoeit dat het erg moeilijk is deze terug te krijgen naar fabrieksstandaard. Weet jij hier iets van toevallig? Kan ik deze ook resetten? Ik zie alleen iets over het verwijderen van de stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door EValentino op 03-03-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Hij is vannacht de hele nacht van de stroom geweest dus dat zal het niet zijn. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

EValentino schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:18:
Dat is erg aardig van je! Ik kom uit IJsselstein, dichtbij Utrecht! Ik heb net maar even een SSD opgepikt, als die toch open moet kan ik net zo goed direct de SSD erin zetten.

Denk je dat het hardware of software gerelateerd is? Ik heb nog eens op Google gekeken en zag veel over die sensor die erin zit. Enig idee waar ik die kan vinden?
Ik denk dat het aan de kabel ligt die op je HDD behoort te zitten. Een HDD welke oorspronkelijk van Apple afkomt heeft een sensor welke afgelezen wordt door een 4-pins (geloof ik) kabeltje. Of deze is van de HDD afgeschoten of van het moederbord af gegaan. Wanneer het moederbord de sensor niet meer kan lezen, dan laat deze de koeler vol draaien.

De sensor zelf zit in de HDD en met het vervangen van de HDD voor een SSD krijg je hetzelfde probleem.

Ik woon in Nijmegen, dus mocht je behoefte hebben, dan mag je gerust langskomen met je iMac en bekijken we het even. Ik kan dan uiteraard meteen de SSD erin hangen voor je. Dat kan in de plaats van de Superdrive (maar dan heb je een extra kabel nodig die je wellicht niet hebt) of in de plaats van de HDD.

Vraagje, als je de iMac aanzet, begint deze dan meteen als een debiel te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Bedankt voor de opheldering! Hij blaast in principe niet super hard, het kan harder want ik heb met de software waarmee je de fans kan regelen eens geprobeerd hoe het klinkt als de fans op volle toeren draaien en dit was vele malen harder dan hetgeen waar ik nu last van heb. De iMac is gewoon wel constant te horen en dit is erg vervelend.
Yzord schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat het aan de kabel ligt die op je HDD behoort te zitten. Een HDD welke oorspronkelijk van Apple afkomt heeft een sensor welke afgelezen wordt door een 4-pins (geloof ik) kabeltje. Of deze is van de HDD afgeschoten of van het moederbord af gegaan. Wanneer het moederbord de sensor niet meer kan lezen, dan laat deze de koeler vol draaien.

De sensor zelf zit in de HDD en met het vervangen van de HDD voor een SSD krijg je hetzelfde probleem.

Ik woon in Nijmegen, dus mocht je behoefte hebben, dan mag je gerust langskomen met je iMac en bekijken we het even. Ik kan dan uiteraard meteen de SSD erin hangen voor je. Dat kan in de plaats van de Superdrive (maar dan heb je een extra kabel nodig die je wellicht niet hebt) of in de plaats van de HDD.

Vraagje, als je de iMac aanzet, begint deze dan meteen als een debiel te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

EValentino schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:34:
Hij is vannacht de hele nacht van de stroom geweest dus dat zal het niet zijn. Bedankt voor het meedenken!
[...]
"Van de stroom" alleen is niet genoeg voor een SMC reset. Staat wel in dat document tegenwoordig maar vroeger was het stroom eraf, even wachten, powerknop een paar seconden (10 ofzo) ingedrukt houden, stroom aan.

Ik heb datzelfde probleem eens gehad met een iMac en dat was toen de oplossing.

Oh, toen stonden de fans wel permanent op full-blast aan; als ze bij jou dat niet staan heb je geen SMC-probleem.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 03-03-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

EValentino schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:41:
Bedankt voor de opheldering! Hij blaast in principe niet super hard, het kan harder want ik heb met de software waarmee je de fans kan regelen eens geprobeerd hoe het klinkt als de fans op volle toeren draaien en dit was vele malen harder dan hetgeen waar ik nu last van heb. De iMac is gewoon wel constant te horen en dit is erg vervelend.
[...]
Kijk maar of je van mijn dienst gebruik wilt maken. Persoonlijk denk ik dat het iets kleins is. Ik wil ook gerust naar jou toe komen, maar dan reken ik wel benzinekosten etc. etc. en dan weet ik niet wanneer ik je kant op kan komen, daar mijn auto bij de dealert staat momenteel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Ik ga even de SSD erin bouwen en kijken wat er dan precies gebeurd. Ik heb bij mijn SSD een normale 2.5'' naar 3.5'' bracket aangeschaft, gaat dat passen?
Yzord schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:45:
[...]

Kijk maar of je van mijn dienst gebruik wilt maken. Persoonlijk denk ik dat het iets kleins is. Ik wil ook gerust naar jou toe komen, maar dan reken ik wel benzinekosten etc. etc. en dan weet ik niet wanneer ik je kant op kan komen, daar mijn auto bij de dealert staat momenteel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EValentino schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:47:
Ik ga even de SSD erin bouwen en kijken wat er dan precies gebeurd. Ik heb bij mijn SSD een normale 2.5'' naar 3.5'' bracket aangeschaft, gaat dat passen?
[...]
Hangt er van af waar je het wil plaatsen.

De SSD in mijn iMac hangt vast met UTP-kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
De bracket past blijkbaar niet, heb het net geprobeerd. Hoe bedoel je UTP kabels? Ik heb nu een goede manier nodig om hem vast te zetten.
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:17:
[...]

Hangt er van af waar je het wil plaatsen.

De SSD in mijn iMac hangt vast met UTP-kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 14:51
Ductkape fixes all :+, nee zonder dollen in mijn imac hij vast met een 2'5 bracket van Samsung die erbij kwam toen ik hem kocht.

[ Voor 72% gewijzigd door Mektheb op 03-03-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Haha, die had ik net gepakt ja :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

|:( Unshielded Twisted Pair-kabels

http://lmgtfy.com/?q=utp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Haha, ik weet wel wat een UTP kabel is, vraag me alleen af hoe je de HDD/SSD daarmee gemonteerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Gewoon dubbelzijdig tape kopen en dan gewoon plakken zoals deze foto:

V&A aangeboden: Apple iMac repair/upgrade service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:16
Als je hier de trial van installeert, is het dan opgelost?

http://www.hddfancontrol.com/

Ja: dan is het idd de temp aansluiting van de disk
Nee: jah, dan weet ik het ook niet

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 14:51
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:49:
Als je hier de trial van installeert, is het dan opgelost?

http://www.hddfancontrol.com/

Ja: dan is het idd de temp aansluiting van de disk
Nee: jah, dan weet ik het ook niet
Waarom een trail als er ook volledige gratis versie's van zelfde soort zijn ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsdeB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-10-2024
@Cyber
Ik heb exact hetzelfde probleem en ik twijfel of ik de SMC reset goed doe. De link die jij stuurt werkt niet bij mij. Ik lees op internet ook verschillende manieren om de SMC reset te doen.
Is het in het eerste geval opgelost?
Pagina: 1