In het artikel over een nieuwe ov-chipkaart wordt continu gesproken over een boete. Een boete wordt volgens mij bewust opgelegd on foutief gedrag te bestraffen, en is iets heel anders dan een borg vergeten terug te vragen. Ik snap de frustratie van de auteur best, maar een boete voor bijvoorbeeld te hard rijden kun je niet terugvragen als je je herinnert dat je niet zo hard màg rijden. Dit artikel kont hierdoor niet professioneel maar erg stigmatiserend over. Mogelijk zie ik echter iets over het hoofd en noemt Translink dit ook een boete.
In de volksmond heet het betalen van de maximale reiskosten dus ook wel een boete. Je betaald immers meer dan normaal gesproken en het voelt aan als een boete.
Ik ben een keer vergeten uit te checken toen ik over de afsluitdijk reed met de bus. Dat heeft me een paar euro 'boete' opgeleverd. In de volksmond worden de belastingsienst èn Buma ook wel 'dieven' genoemd. Dat is in het verleden nooit reden geweest ze in een professioneel artikel met die aanduiding te benoemen.
Ik ben het inderdaad met 84hannes eens, het gebruik van de term "boete" in het artikel klopt niet:
Als je echter niet uitcheckt, krijg je het verschil tussen het instaptarief en de daadwerkelijk gemaakte reiskosten niet terug, maar dat is iets heel anders dan een boete.
Die 4 tot 20 euro "boete" die worden genoemd, heten gewoon het "instaptarief". Dat bedrag wordt reeds afgeschreven bij het inchecken, dus staat volledig los van uitchecken.Nu krijgen reizigers bij alle varianten van de ov-chipkaart direct een boete als ze vergeten uit te checken, waarbij - afhankelijk van de vervoerder - direct tussen 4 en 20 euro van het saldo van de kaart af gaat.
Als je echter niet uitcheckt, krijg je het verschil tussen het instaptarief en de daadwerkelijk gemaakte reiskosten niet terug, maar dat is iets heel anders dan een boete.
[ Voor 52% gewijzigd door CodeCaster op 03-03-2014 14:03 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Zie site ov-chipkaart, deze spreekt ook over een boete.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
enigmafan schreef op maandag 03 maart 2014 @ 13:58:
Zie site ov-chipkaart, deze spreekt ook over een boete.
De enige plek waar boete wordt genoemd op die pagina:Vergeet nooit uit te checken!
Als u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van € 4,- van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief, minus uw ritprijs, teruggestort. Wanneer u vergeet uit te checken zal het instaptarief van € 4,- niet worden teruggestort. U bent dan het hele instaptarief kwijt voor de rit. Vergeet daarom nooit uit te checken!
Dat is hier niet aan de orde.Zonder check-in riskeert u een boete.
Edit @hieronder: ok.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik zag het net ook, had het verkeerd geinterpreteerd.[b]CodeCaster schreef op maandag 03 maart 2014 @ 13:59:
Dat is hier niet aan de orde.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Als ik bij de Gamma een boormachine huur, en ik gooi die na gebruik gewoon op de balie en loop weg, dan vind ik het onredelijk te spreken van een boete omdat ìk te beroerd ben de huur mijn mijn borg te verrekenen. Ik snap best dat er een algemeen sentiment bestaat tegen de OV-chipkaart, zelf koop ik in 80% van de gevallen een kaartje omdat ik geen zin heb mijn administratie bij te houden (heb ik genoeg saldo, reis ik in de voirdeeluren, ben ik al/nog ingecheckt etc.) maar in essentie is het instaptarief net als bij de Gamma een borg, geen voorwaardelijke boete. Op deze manier inspelen op het anti-ov-chipkaart sentiment is geen journalisme maar populisme.
[ Voor 7% gewijzigd door 84hannes op 03-03-2014 14:37 ]
Goed punt en heb ik ook iets meer woorden besteed om dit uit te leggen. Omdat het in de voksmond gewoon een boete heet, heb ik dat tussen aanhalingstekens laten staan - net als het onduidelijke woord 'instaptarief'. Iedereen dank voor de feedback.
[ Voor 6% gewijzigd door arnoudwokke op 03-03-2014 15:07 ]
Pagina: 1