Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Wij hebben thuis een Nikon D5100 en deze wordt vrij veel gebruikt, met de stock lens. Ik pruts graag met de instellingen en weet m'n weg, maar ben zeker geen expert. Nu willen we graag onze camera uitbreiden met lenzen, en waar ik tot dusver het minst tevreden over ben is dat het toestel al gauw een langere sluitertijd nodig heeft. Als ik binnenshuis een foto van mijn spelende dochter wil maken, is op de auto stand (en ik wil absoluut geen flitser) de sluitertijd al te lang en krijg ik een bewogen foto. Manueel valt daar iets aan op te lossen, maar met een hogere ISO krijg ik natuurlijk ruis... En als ik zo'n foto wil maken, heb ik niet de tijd om hier zo mee te klooien.
Nu vraag ik me af of ik met een andere lens dit euvel op kan lossen, zo ja, wat voor lens zou ik dan moeten kiezen, en waar moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 20:48
Idereen gaat nu roepen: nikon 35mm 1.8

Dus laat ik maar de eerste zijn. Stuk lichtsterker dan de kitlens, goeie kwaliteit en een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:29

bobcom

Dedicated dabbler

Als je binnenshuis je spelende dochter wilt fotograferen heb je vaak ook wat meer groothoek nodig dan de 35 mm biedt: een lichtsterke zoom zoals de Sigma 17-50 f 2.8 OS zou ook een optie zijn, als vervanger voor de kitlens.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02
AF-S 35 of 50mm f/1.8. Altijd goed belichten, onderbelichting zorgt altijd dat de ruis nadrukkelijk aanwezig is.

Sigma heeft een goede 30mm f/1.4. Veel betaalbare alternatieven zijn er denk ik niet.

Je gaf geen budget aan, dus ik ben niet begonnen over de duurdere lijn lichtsterkere lenzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Laatst online: 27-03 12:20
Indoor gebruik ik de 35mm 1.8 of de Sigma 17-70 2.8-4, meestal nog steeds in combinatie met een hogere ISO (tot ISO 1600 op een D3200 valt in lightroom nog wel te corrigeren tot een bruikbare foto op normaal print formaat, op ISO 3200 is het niet meer te doen). Als het voor een print out of een facebook fotootje is, dan valt die ruis trouwens meer mee dan een bewogen foto want daar kan je niks meer mee...

Met de 35mm 1.8 kan je de ISO wel beperken en dus minder ruis creëren, MAAR als je op 1.8 schiet is het voor een beginner als mij extreem moeilijk om scherpe foto's te nemen! Als de afstand tot je onderwerp nog maar een beetje veranderd zit de focus al mis, de continue focus op de D3200 is niet goed genoeg om iedere keer bij te stellen, misschien is dat op de D5200 al lichtjes beter. Met spelende kinderen heb je dit dus constant voor en als je 2 kinderen, of een groter deel van je foto in focus wil hebben dan kan je zowieso al niet veel meer op 1.8 schieten.

Zelf heb ik al aan een flitser gedacht maar uiteindelijk vind ik mijn huidige set-up (en dat is maar een D3200 met lens) al log om uit de kast te nemen voor enkele kindersnapshots dus een grote flitser daar nog eens op gaat het ook niet worden. De pop-up flitser is idd helemaal crap en voor mijn dochter is dat de moment om zo snel mogelijk naar me toe te kruipen en de camera vast te nemen...

Een 50mm 1.8 op een crop camera als de D5200 lijkt me ook erg onhandig indoor, maar goed, kijk eens naar je foto's die je neemt met je kitlens en kijk op welke mm je de meeste van je foto's neemt waar je tevreden over bent.

Een budget is ook wel handig ;) Anders is bijvoorbeeld de Sigma 18-35 1.8 ook wel een beest denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Laatst online: 04-05-2024
Dank voor de reacties, mijn budget is klein, ik wil er vooral qua lichtsterkte op vooruit, had bij aanschaf niet verwacht dat de camera op dat gebied op deze manier zou presteren. Valt me behoorlijk tegen. Uiteindelijk zou ik ook graag een macro- en groothoeklens willen, maar dat is van later zorg.

Nog een vraag, op welke specificaties moet ik letten als bovenstaande dus mijn eis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 08:46
Welke kitlens zit erop? als je nou alles op F3.5 schiet gaat een F2.8 misschien/waarschijnlijk geen wereld van verschil maken (net als de F1.8).

Indoor is gewoon vaak te weinig licht om uit de hand te schieten. Met een hoge ISO of groot diafragma kun je dit enigszins ondervangen maar ideaal zal het niet worden.
Je kunt dus drie dingen doen (of een combinatie ervan):
- nieuwe camera halen die beter met ruis om gaat (=duur)
- een lichtsterkere lens halen
- een flitser/statief nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als de prestaties van de D5100 je tegenvallen bij weinig licht, bedenk dan maar dat foto's met je telefoon gemaakt (of een compact) er nog een stuk erger uit hadden gezien.

Voor een laag budget en wat lichtsterkers lijkt me de 35/1.8 de beste oplossing. Ik weet niet wat je kitlens voor een maximaal diafragma heeft op 35mm, maar je zal hier toch al gauw een 1.5-2 stops aan licht mee winnen. Dat is het verschil tussen ISO 3200 en ISO 800 (2 stops). Dat zou toch merkbaar moeten zijn op de foto's.

Verder zou je de camera bij het maken van foto's van het kind op shutter priority kunnen zetten met auto-ISO en dan de sluitertijd in kunnen stellen op 1/60e of 1/100e of iets dergelijks, afhankelijk van de bewegelijkheid van je kind. Dan is de foto in ieder geval niet bewogen.

Voor betere prestaties dan dit zul je toch echt iets moeten gaan doen met licht, flitser of wat sterkere lampjes binnen, bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:14
Wat noem je hogere iso? En plaats eens een voorbeeld hiervan. Want nu komt het op mijn over dat je de iso niet hoger dan 400 durft te zetten, terwijl je foto's niet groter dan normale beeldschermresolutie prima op iso3200 geschoten kunnen worden met wat uitgebalanceerde ruisreductie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Een aanvulling voor foto's binnenshuis kan ook een lampsetje zijn.
Bijvoorbeeld: https://www.vidaxl.nl/dag...lector-en-statief-45-watt
Of je schroeft een paar daglichtlampen in de bestaande verlichting.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Pagina: 1