Dell Dimension 5000 Fan probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 14:45
Mijn schoonouders bezitten een Dell Dimension 5000, welke voor hun prima werkt m.u.v. het opstijgen van de Dell. De pc maakt dan een gigantisch geluid. Nu heb ik dit weekend even de oorzaak opgezocht, en dit blijkt de cooling fan te zijn van de Dell welke lucht aanzuigt en over het koelblok van de CPU blaast.

De koeler betreft een NMB-MAT 4715KL-04W-B56.

Afmeting: HIGH SPEED 120mm x 120mm x 38mm

Onderdelen die Dell gebruikt zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.redplanettrading.com/ebay/shrouds/h7058/h7058-withheatsink-800.jpg

En zo ziet de socket er uit als je koelblok van de CPU haalt.

Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af38/jackogara/IMAG0094.jpg

En zo ziet de Dell er van binnen uit:

Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/de/2006/07/04/vergleichstest-intel-viiv-pc-computer/dell-inside1big.jpg

De zwarte box in het midden is de complete koeling tunnel

Nu zit ik aan 2 dingen te denken. Of ik plaats cooling pasta tussen het koelblok en de CPU socket. Of ik vervang de koeler door een aanzienlijk stiller exemplaar. Dat laatste maakt het alleen lastig, want aan wat voor koeler moet ik dan gaan denken?

Zou wel wat hulp even kunnen gebruiken hierin wat wijsheid is.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
Kan je de 120MM fan die in de plastic "tunnel" zit niet vervangen voor een andere fan, of zit deze vast in aan de "tunnel"?

Complete koeler vervangen zal namelijk niet lukken denk ik, daar de cpu niet de industrie standaard mounting holes voor koelers lijkt te hebben maar een dell eigen design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Dennism schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:20:
Kan je de 120MM fan die in de plastic "tunnel" zit niet vervangen voor een andere fan, of zit deze vast in aan de "tunnel"?

Complete koeler vervangen zal namelijk niet lukken denk ik, daar de cpu niet de industrie standaard mounting holes voor koelers lijkt te hebben maar een dell eigen design.
Ik vermoed dat die wel te vervangen is voor een andere 120x120 variant. Enige wat dan wel de vraag is wat ik dan zou moeten nemen om er niet weer een opstijgende heli van te maken :D

Denk dat een beetje cooling pasta ook geen kwaad kan.

Ik was al bang voor de montage plekken van de koeler die Dell hanteert. Kom op internet maar heel weinig tegen over alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik had die hele tunnel eruit gesloopt en uit de v&a een nieuwe gehaald.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 14:22
Dat opstijgende gedrag van die Dell coolers is normaal in mijn ervaring alleen zo tijdens het aanzetten, daarna worden ze normaal bijgeregeld tot een acceptabeler niveau. Bij sommige modellen is dat nog steeds iets té aanwezig, maar eigenlijk altijd minder dan 100% aan.

Heb je in de BIOS nog gekeken of hier niet een of andere optie voor in te schakelen was?

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Frozen schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:29:
Ik had die hele tunnel eruit gesloopt en uit de v&a een nieuwe gehaald.
Tunnel is niet zo zeer het probleem, de heatsink fungeert (vermoedelijk kan ik nog wel koelpasta vernieuwen). De FAN is het probleem, en helaas niet alleen bij het starten maar ook bij wat zwaarder werk als foto's/video's openen en eventueel bewerken.

Probleem met de FAN van 120MM die dell hanteert is de 5 pins / 4 wire connector. Dit is weer een gevalletje Dell only zo te zien. Maakt het dus toch wat lastiger. Terwijl ik toch het warmte issue vermoed waarom de Dell opstijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede 120mm fan gewoon op de voeding aansluiten? Constant laten draaien op aantal V waarmee je goede temperaturen haalt?

Verder is er nog plek voor een fan in de behuizing want dan kun je die ook plaatsen zodat er meer lucht wordt aangevoerd/ sneller wordt afgevoerd.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:44:
Een goede 120mm fan gewoon op de voeding aansluiten? Constant laten draaien op aantal V waarmee je goede temperaturen haalt?

Verder is er nog plek voor een fan in de behuizing want dan kun je die ook plaatsen zodat er meer lucht wordt aangevoerd/ sneller wordt afgevoerd.
Een tweede 120mm fan monteren zou wel kunnen op een 12v rail. Enige wat ik mij dan afvraag is hoe ik dan de snelheid zou moeten regelen van die fan?

Er is een mod te vinden waar iemand een 2e fan monteert aan de achterkant van de pc-kast hierdoor krijg je een grotere luchtflow door de kast heen.

Plek is er dus wel.

Is het tevens aan te raden cooling pasta te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
vervang de fan door een 120 mm noctua fan of iets dergelijks deze hebben vaak wel standaard snelheid of zijn te regelen.

gebruik altijd cooling pasta.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Harm30 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:19:
vervang de fan door een 120 mm noctua fan of iets dergelijks deze hebben vaak wel standaard snelheid of zijn te regelen.

gebruik altijd cooling pasta.
ben er al achter dat zomaar een fan vervangen bij Dell niet zomaar kan. Zij hanteren bij dit model Dell een 5 pins/4 Wire aansluiting. Zie die maar eens te vinden, onmogelijk helaas :(

Zijn er wel mogelijkheden om een stille fan aan te sluiten op een standaard voedingskabel van de pc en die in de richting van de CPU te laten blazen (desnoods volle kracht maar wel stil)? Want dat zou dan nog een optie kunnen zijn.

Als ik het wil regelen wordt het teveel geknutsel en werk ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kunt doen is een fancontroller kopen. Zoiets als deze dus heel simpel en vrij goedkoop: https://azerty.nl/8-1087-...ontroller-snelheidsr.html
Die sluit je aan op de Molex stekker die van de voeding komt. Zo'n stekker moet je dan dus wel hebben :P. De fan sluit je op de fancontroller aan. Die fancontroller is trouwens handmatig maar dan kun je onder load bekijken hoe hard je de fan moet hebben staan :).

Edit: Werkt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:01:
Wat je kunt doen is een fancontroller kopen. Zoiets als deze dus heel simpel en vrij goedkoop: https://azerty.nl/8-1087-...ontroller-snelheidsr.html

Die sluit je aan op de Molex stekker die van de voeding komt. Zo'n stekker moet je dan dus wel hebben :P. De fan sluit je op de fancontroller aan. Die fancontroller is trouwens handmatig maar dan kun je onder load bekijken hoe hard je de fan moet hebben staan :).
Leuke oplossing maar als er geen fan aangesloten is op de CPU fan header start je computertje niet op :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Axon schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:24:
[...]

Leuke oplossing maar als er geen fan aangesloten is op de CPU fan header start je computertje niet op :)
Dat gaat het dan ook niet worden. Ik had nog even op Google gekeken en zag daar ook dit topic: http://www.techsupportfor...-fan-question-650525.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met een coolingpasta, want die was op het blok nergens te bekennen. Dus als dat al iets de temperatuur doet zakken zodat de koeler zich niet voor gaat doen als een Heli op volle kracht is er al een gewenst effect bereikt.

Zo niet, dan haal ik de koeler eruit en ga ik kijken of ik die eventueel kan olien/schoonmaken en stiller kan maken.

Pagina: 1