Toon posts:

coax kabel pVC 6 en CAT6 FTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om 1 coax kabel pVC6 en 1 CAT6 FTP kabel (=nieuwe naam CAT6 F/UTP) met stugge kern over een afstand van ongeveer max 30meter ( met bochten ) te trekken in ons huis?
Die CAT6 FTP is een geisoleerde kabel en ook de coax kabel pVC6

Of kunnen we dit beter vergeten?

Verwijderd

Das lastig te zeggen zonder te weten waar je het doorheen wil trekken en of er al iets doorheen loopt. Op basis van het feit dat je het over bochten hebt, neem ik even aan dat je een en ander door een PVC buis wil trekken. Loopt er al iets door die buizen? Zijn er vertakkingspunten en zo ja, hoe ver liggen die uit elkaar? Hoe groot is de binnen-diameter van de buis?

Ik heb Cat5e F/UTP door het huis getrokken aan een telefoon kabel. Dit liep voor een deel door PVC buis, voor een deel door een 'open ruimte' in de muur. Ik heb dit voor elkaar gekregen door de bestaande COAX kabel eruit te trekken (die werd niet meer gebruikt) zodat ik de bestaande kabels heb kunnen laten zitten.

Conclusie: een beetje meer info levert een beter antwoord op. Indien je die info niet hebt, verzamelen. Indien je de info niet wil verzamelen, zou ik t idd vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
Wel het gaat over een standaard pvc buis, waar nu reeds een "oud" type TV kabel door loopt. Die zouden we willen laten verwijderen en vervangen door 1 coax kabel pVC6 en 1 CAT6 FTP kabel erbij. Er zijn geen vertakkingspunten, wel vermoeden we heel wat bochten.

Het is zo'n standaard pvc buis met een diameter van 16mm.

Kunnen we dit vergeten of zou dit +/- vlekkeloos moeten verlopen? Hoeveel mm zouden we minimaal moeten hebben als binnen-diameter om die 2 draden erdoor te krijgen zonder al te veel problemen?

Alvast bekant voor de inof

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Kom je maar op één manier achter: proberen.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
ik zou zeggen koop een pijp, zaag er een stukje vanaf en ga passen!! Kunt gewoon een keer langs de winkel gaan die het verkoopt. Als het makkelijk past moet het door bochten ook lukken.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb in mijn verleden wel vaker dit soort problemen gehad en wil je een paar tips geven:
-Gebruik de oude kabel eerst om er een trekveer doorheen te trekken (bind vast met de kern en gladde tape, gebruik nu al glijmiddel!!
-Als de veer erdoor is kun je de nieuwe kabels aan gaan strippen. Strip van de coax-kabel de buitenommanteling, klap de afscherming terug, strip de siliconen afscherming van de kern en klap daarna de mantel weer omhoog.
-Strip van je cat6 kabel de ommanteling en de kunststof kern. Draai nu alles stevig in elkaar en knoop vast aan je veer.
-Gebruik dan weer die gladde tape om de knoop vast te tapen aan je veer. Zorg ervoor dat je de lagen tape strak en glad over elkaar heen legt!!! (en natuurlijk niet te dik zodat je in bochten problemen krijgt...)
-Rol de kabels recht uit door je huis/over straat en probeer ze er dan in te trekken.
-Heel belangrijk: duw je kabels in de buis terwijl de ander trekt! Dit scheelt gigantisch in de belasting op je knoop!
-Last but not least: use lube!!
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5400/5400/5408/540832_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Wauw,
bedankt allemaal voor jullie gedetailleerde uitleg!

Verwijderd

En waarom MOET het per se CAT6 zijn? Cat 5e voldoet tot 1 Gbit makkelijk. Als je dan z.g. "voor de toekomst" voorbereid wilt zijn, trek dan een glasvezel met LC connectoren. En zet daar media converters neer. OK, is wel duurder dan "gewoon een kabeltje", maar dan heb je ook wat.

Een converter kost rond de 30 euro (je hebt er twee nodig, of een router met een SFP poort. SFP module (Gbit) kan je al voor rond de 15 euro kopen)
Pagina: 1