Er wordt in de review wel heeel erg makkelijk over de minpunten heengestapt.
De uitbreidbaarheid en flexibiliteit is nul komma nul. Juist voor een workstation, die voor specifieke high-end toepassingen wordt gekocht, is dat een groot bezwaar.
Toen deze Mac werd aangekondigt, kwam mijn baas mij onmiddellijk vertellen dat we die zouden moeten kopen, i.p.v. de huidige workstation. Maar dat bleek absurd, vanwege de beperkte uitbreidbaarheid en flexibiliteit.
Als ik even naar de requirements van mijn eigen workstation kijk:
- zo hoog mogelijke cpu prestaties. Bij ieder merk (HP, Dell, Lenovo, etc) is een dual-Xenon met in totaal 32 hyperthreaded cores mogelijk. Bij Apple slechts één cpu, met dus gehalveerde prestaties.
- minimaal twee PCIe x16 uitbreidings sloten voor mijn twee sCMOS camera's . (Voor een dual-camerak link connectie). Kan simpelweg niet in de MacPro...
Ok, ik kan de camera's ook met USB3 aansluiten, (maar dan met zwaar verminderde prestaties. ) Maar dat gaat óók niet, omdat alle drie USB3 aansluitingen over dezelfde PCIe aansluiting gaan, waardoor ik qua bandbreedte eigenlijk gewoon maar 1 USB3 poort heb. Nóg minder bandbreedte dus!
Ik kan dus gewoon mijn randapparatuur niet aansluiten!
- Interne SSD RAID-0 voor data opslag met > 2GB/s om de data snel op te slaan en te bewerken.
Geen ruimte voor. Extern gaat heel lastig worden, omdat een enkele thunderbolt connectie 'maar' 1GB/s haalt.
Tja, ik mag bijzondere eisen hebben, maar dát is juist het kenmerk van een workstation. Dat zijn niet alleen krachtige, maar ook uiterst flexibele systemen, die je voor heel specifieke toepassingen inzet, en daartoe specifiek hardware ontvangen. En op dat punt is de MacPro volkomen nutteloos.
Verder lijkt het me ook zinvol op even te kijken naar de Anandtech review, die het er over heeft dat de gpu's géén ECC geheugen gebruiken. Dat heeft namelijk nogal grote consequenties. Niet alleen kun je het dan niet meer met echte FirePro kaarten van duizenden euro's vergelijken, (hetgeen nogal uitmaakt voor de prijs/kwaliteit verhouding) maar het betekent óók dat je de gpu berekeningen dus eigenlijk alleen voor video bewerking e.d. kan gebruiken, maar niet voor wetenschappelijke berekeningen. En daarmee sluit je ook een enorm grote doelgroep uit! (Sowieso waren alle Cuda toepassingen al uitgesloten, hetgeen ook een enorme doelgroep is.)
Conclusie:
Deze Mac Pro is een heel mooi en vernuftig apparaat, maar alleen toepasbaar voor een ongelooflijke kleine niche markt. Voor overige workstation toepassingen, is hij niet alleen verminderd geschikt, maar vaak gewoon onmogelijk om toe te passen. En hoe mooi het design ook mag zijn, dát is echt wel een punt aftrek waard.
Uiteindelijk is de primaire taak van een workstation, dat je er op kan werken, en niet hoe mooi die op je buro staat. Het gros van de HP,Dell,Lenovo Workstations gebruikers kán de MacPro simpelweg niet gebruiken, omdat de benodigde hardware niet ingebouwd en/of aangesloten kan worden!