SSD upgrade op notebook

Pagina: 1
Acties:

• Exclu
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-04-2023
Hallo tweakers,

Ik zal binnenkort een pricewatch: Asus N56VV-S4069H kopen.

De netwerkkaart en HDD bevallen me echter niet, deze ga ik dan ook upgraden.

De netwerkkaart waar ik naartoe ga: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Nu de ssd. Hierover heb ik echter weinig idee hoe ik moet upgraden...

Als eerst zit ik met welke ssd ik ga halen. In feite is 120gb genoeg, maar een goedkope 240gb valt binnen mijn budget.
Ik dacht aan deze: pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
Redelijk goedkoop en heeft erg hoge snelheden.
Maar mij werd deze geadviseerd: pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
Omdat deze betere 'stroomverliesbescherming' heeft.

Wat houdt het in als ik dit niet heb en welke is het best voor mijn keuze? Er zal windows op komen, enkele programma's als office, LaTeX, python en ruby programming, etc. en spellen die niet gigantisch veel in beslag nemen (League of legends).

Zelf heb ik een samsung 830 120gb in mijn desktop, als het kan een vergelijking met deze?

Ten tweede is hoe ik de originele windows 8 op mijn ssd krijg.
Kan ik de ssd in de hdd slot doen, de optische drive eruit halen en dan met een hdd caddy de oorspronkelijke hdd in de optische slot zetten? Kan ik dan ook, terwijl deze setup al zo staat, mijn hdd naar ssd clonen?
Hoe kan ik het het goedkoopst anders doen? Komt er bij één van de 2 ssd's (of een andere die jullie aanraden) al iets bij waarmee ik het handig kan installeren?
Welke cloon software wordt aangeraden? Is er gratis clone software?

Is er een betere manier dan clonen?
In het geval dat ik ga clonen, kan dit problemen opleveren met mijn BIOS of andere hardware?

Sorry voor de vele vragen, maar na veel reviews lezen komen veel onzekerheden in me op en wil ik dit toch graag weten voordat de laptop explodeert.

alvast bedankt,
Nick

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29

Speedmaster

Make my day...

Zelf heb ik sinds vorige maand de Samsung 840 EVO 120 GB
Advies wat ik je wil geven is om toch voor de 250GB uitvoering te gaan, je hebt dan net even meer ruimte voor het geval je echt vastloopt.

Clonen gaat bij Samsung vrij simpel, SSD met een meegeleverd kabeltje aan je desktop hangen.
Samsung software installeren en starten, de rest wijst zich vanzelf. Na het clonen simpel de SSD in je systeem aansluiten en gaan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou inderdaad ook gewoon de crucial nemen, dan heb je 240 GB voor een mooie prijs. De Samsungs zijn nu gewoon te duur. Snelheidsverschil is er nauwelijks.
Stroomverliesbescherming is wel een wassen neus, zeker in een laptop.

• Exclu
Zit bij de crucial m500 ook een kabeltje om te clonen? Zit er ook software bij om dit te doen? Zo niet, wat kan ik dan halen om het wel te clonen?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
Gebruik CloneZilla of Acronis True Image bijvoorbeeld.

• Exclu
En zit er bij de crucial m500 ook hardware om deze aan te sluiten op de notebook? Als ik deze zelf moet kopen, wat moet ik precies kopen? Een eSata to USB draad?

• Jolke
Als je gaat clonen dan heb je nog een SATA kabeltje nodig. Die heb je vast nog wel liggen, als je je PC zelfs in elkaar hebt gezet? eSATA kan ook, maar USB is daar niet snel genoeg voor, dat zou ik niet doen.

Als je de methode van Arconis gebruikt, dan heb je een grote externe disk (stick of schijf) nodig waarnaar je het image maakt, dan verwissel je de disken intern en zet het image weer terug.

Als je hier een review had gelezen van de Crucial, dan had je dit kunnen vinden:
"De SSD wordt geleverd in een doosje, met enkel een hulpstukje om hem dikker te maken. Geen kabels, geen software. Als tweaker zijnde leek me dit geen echt probleem, maar voor een beginneling is de migratie software van Samsung misschien wel een leuke bonus."

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
Reepje schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:02:
Ik zou inderdaad ook gewoon de crucial nemen, dan heb je 240 GB voor een mooie prijs. De Samsungs zijn nu gewoon te duur. Snelheidsverschil is er nauwelijks.
Stroomverliesbescherming is wel een wassen neus, zeker in een laptop.
dat is geheel geen wassen neus. Je partitie kan bij een te vroeg afgesloten pc corrupt en onherstelbaar raken. dit kan gebeuren als er nog data naar geschreven wordt en halverwege wordt afgebroken. de kans dat dit bij een laptop gebeurt is groter, wie heeft het niet eens gehad dat zijn laptop uitvalt omdat de adapter nog niet is aangesloten.

ik zou zeker voor de 240gb crucial gaan gezien de prijs en de extra beveiliging tegen dataverlies door Stroomverliesbescherming. 128GB zit relatief snel vol. partitioneer de schijf ook maar voor 200GB dan heb je er ook wat overpoisning inzitten, dan blijft de schijf sneller. kijk hier voor uitgebreide uitleg.

@Jolke
Jolke schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:00:
Als je gaat clonen dan heb je nog een SATA kabeltje nodig. Die heb je vast nog wel liggen, als je je PC zelfs in elkaar hebt gezet? eSATA kan ook, maar USB is daar niet snel genoeg voor, dat zou ik niet doen.
het gaat om een laptop.

clonen zou je kunnen doen met een losse pc of een externe usb case of een convertersetje. deze zit standaard niet bij de m500. crucial zelf heeft deze, maar volgens de pricewatch geen verkoop adres

hier nog een aantal opties bij azerty
https://azerty.nl/8-5743-...-ssd-intallation-kit.html
https://azerty.nl/7-829-6...upgrade-kit-storage-.html
http://azerty.nl/7-829-56...ssd-conversion-kit-s.html

[ Voor 29% gewijzigd door dezejongeman op 04-03-2014 09:29 . Reden: info toevoegen ]

• Jolke
dezejongeman schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:10:

[...]

@Jolke

het gaat om een laptop.

[...]
True... 8)7

• Exclu
Bedankt voor de reacties :)
Dan nog 1 laatste vraag, bij de notebook upgrade sets, kunnen de bays gebruikt worden als hdd caddy's? Of kan ik dan de hdd in de bay plaatsen en als een soort externe harde schijf gebruiken?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dezejongeman schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:10:
[...]

dat is geheel geen wassen neus. Je partitie kan bij een te vroeg afgesloten pc corrupt en onherstelbaar raken. dit kan gebeuren als er nog data naar geschreven wordt en halverwege wordt afgebroken. de kans dat dit bij een laptop gebeurt is groter, wie heeft het niet eens gehad dat zijn laptop uitvalt omdat de adapter nog niet is aangesloten.
Tja dan zal het wel aan mij liggen, maar als de accu van mijn laptop op 7% zit, dan sluit hij zichzelf af.
Ook andere laptops die ik ken doen dit. Ik heb nog nooit een laptop gezien die een corrupte ssd had omdat de stroom was uitgevallen. Niet dat ik zoveel laptops zie met een ssd.

• Jolke
Hm, ik heb meegemaakt dat een SSD kapot was na het uitvallen van de stroom, waardoor ik niet eens kon zien of de SSD corrupt was. :)
Pagina: 1