ongelofelijke FPS drops in offline en online games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06-2022
Hallo mensen.

Ik heb recent een gloednieuwe pc gekocht voor zo'n 1200 euro (specs komen zo)
en ik krijg midden in games (nieuw of oud mooi of lelijk) om de 3 minuten extreme FPS drops van 70+fps in bijvoorbeeld Rust naar 1-5 FPS max voor 10-20 seconden.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen!!
niks word te warm,
alle onderdelen zitten er goed in
drivers allemaal up to date
0 virus, 0 malware
SLI proberen aan en uit te doen geen verschil

specs:
2x (sli) nvidia gtx 660
16 gb Ram 1600 mhz (2x 8gb)
processor: AMD FX-8350 (8core 4.0 ghz)
3 tb opslag + 128 gb ssd
moederbord: ASRock 970 Extreme4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 21:40
Windows opnieuw installeren?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Er mist wat info over de totale build die crucial kan zijn: Voeding. Heb je de spanningen al eens bekeken met een tooltje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
Kijk ook eens naar hoe snel je videokaart echt z'n best doet met bijvoorbeeld openhardwaremonitor: http://openhardwaremonitor.org/, ik weet niet of de GTX 660 aan thermal throttling doet (lijkt me wel), dat betekent dat de kaart zichzelf langzamer laat draaien (gpu core, memory en shader snelheden) om bepaalde temperatuurgrenzen niet te overschrijden en daardoor kan je gemakkelijk zeggen "niks word te warm", maar dan is er alsnog iets mis. Wat zijn bijvoorbeeld je concrete temperaturen van beide kaarten en je processor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
@rain: is gloednieuwe pc is al vanaf 1e installatie zo

@flyeragon: goeie! weet jij zo 1tje? (ik heb al een x gezocht maar niet echt iets gevonden)

@cornelis:zou gelijk even downloaden

cpu nooit warmer dan 40 celsius
video nooit warmer dan 50-60 celsius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:29
Als ik een gokje mag doen, een proces dat af en toe de CPU zwaar belast ? Check ff 't CPU-gebruik op het moment dat dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
8core cpu heb tijdens de lag spikes zegmaar gechecked en komt niet 1 op een appart hoog percentage ofzo

ps. kan ik hier screenshot neerleggen van hardware monitor?

ik zie namelijk bij tempatures bij tempature 2 100+ graden celsius staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
Temperature 2 van welk stuk hardware ? Dan lijkt het voor de hand liggend dat er iets mis is met de koeling.

[ Voor 47% gewijzigd door C0rnelis op 02-03-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik denk dat ik het wel weet.
Wat voor voeding heb je? ;)

Overigens snap ik niet dat je een pc van 1200 euro kan kopen met deze matige specificaties (en dus ook prestatie)

[ Voor 52% gewijzigd door Frozen op 02-03-2014 23:16 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Welke bios versie heb je?

2.30 1/28/2013
2. Improve AM3+ FX-8350 and FX-8150 CPU compatibility.

http://www.asrock.com/mb/...Model=970+Extreme4&o=BIOS

[ Voor 23% gewijzigd door Firedragon op 02-03-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Frozen schreef op zondag 02 maart 2014 @ 23:15:

Overigens snap ik niet dat je een pc van 1200 euro kan kopen met deze matige specificaties (en dus ook prestatie)
Pardon? Heb je het nagerekend dan? Met exact de onderdelen uit de TS kom ik op zijn minst uit op €860. Dus dat is ex behuizing, voeding, monitor, windows, cpu koeler en andere toebehoren. €1200 kan dus makkelijk en de specificaties zijn zeker niet matig...

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Frozen schreef op zondag 02 maart 2014 @ 23:15:
Ik denk dat ik het wel weet.
Wat voor voeding heb je? ;)

beetje lullige opmerking }:O

denk ook dat het trottling van de cpu is en dan blijkbaar niet om temps maar om een foutje.
kan nu niet echt typen, maar is de cpu overclocked of heb je amd overdrive oid aanstaan?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
alle overkloks uit overdrives uit

die hoge temperatuur staat bij
Nuvoton NCT6776F (niet duidelijk wat het nou is)

ik check nu in ander programma (pc wizard) en zie geen abnormaal hoge temperaturen meer

[ Voor 28% gewijzigd door DemonMithos op 03-03-2014 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:30

Nemesizz

Untouchable

Draai CPU-z (ja, CPU-z niet GPU-z) eens en kijk wat je CPU speed doet. Load percentage zegt niet veel, maar als je CPU onder load ineens gaat throttelen dan kakken je FPS finaal in.

"Waarom?" vraag je je misschien af. Heb inmiddels al heel wat topics voorbij zien komen waarbij een Asrock 970 Extreme 3, 4, of Pro 3 gewoon niet goed overweg kan met een 125W+ TDP CPU. Dus 8 cores of overgeklokte 6 cores geven teveel belasting op de VRM's waardoor de boel gedwongen is om de CPU te throttelen. Het bord (of in elk geval die 3 borden) hebben te weinig stroom-phases om de CPU van genoeg power te voorzien, en nu worden ze (waarschijnlijk) te zwaar belast en raken oververhit.

Ik zeg niet meteen dat dit ook daadwerkelijk het probleem is, maar schat de kans zeer groot in dat je CPU aan het throttelen is.

Overigens, die willekeurige readings van 100ºC zijn waarschijnlijk gewoon spooksensors. Die komen wel vaker voor en zou ik me niet te druk om maken (dingen boven de 100ºC ruik je vaak wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
Dat is een goeie! Ik ga gelijk downloaden en checken.
over de 100+ celsius ah jah dat dacht ik al na beetje research kom je het inderdaad overal tegen dat die sensor niet klopt:P

ps. bedankt voor al julie reacties.

Ik draai cpu-z en het eerste wat ik direct merk is dat de core speed verandert van 800 mhz tot max 1400 mhz
multiplier x7 staat er

terwijl dat normaal toch 4000 mhz zou moeten zijn? (4.0 - 4.3 ghz)

[ Voor 36% gewijzigd door DemonMithos op 03-03-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Die 1400Mhz is dat tijdens een game/belasting? Als dat zo is is het niet verwonderlijk dat je slechts 5FPS haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DemonMithos schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:10:
Dat is een goeie! Ik ga gelijk downloaden en checken.
over de 100+ celsius ah jah dat dacht ik al na beetje research kom je het inderdaad overal tegen dat die sensor niet klopt:P

ps. bedankt voor al julie reacties.

Ik draai cpu-z en het eerste wat ik direct merk is dat de core speed verandert van 800 mhz tot max 1400 mhz
multiplier x7 staat er

terwijl dat normaal toch 4000 mhz zou moeten zijn? (4.0 - 4.3 ghz)
hmm das niet helemaal goed :P
in cpu-z kan je ook zien welke bios voor het moederbord je draait.
de nieuwste erop zetten is zo simpel als: je download hem en zet hem ergens op je hdd/ssd
dan start je opnieuw op gaat in de bios en zoekt daar flashen, zoekt het bestand en gaan :P

kan ook vanuit windows met een progje maar dit raad ik niet aan (als je pc vastloopt heb je dan een probleem).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Staat Windows niet toevallig op energiebesparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Ik heb weleens freezes gehad door een defecte DVD brander die de sata verbinding bestookte. Koppel de DVD drive dus even los.

Los daarvan zou ik even naar de gpu, cpu load en de vram load kijken. Wellicht valt er iets op.

ps
Voor 1200 euro kun je beter wat onderzoek doen. Iedereen met een beetje verstand van zaken je kan je vertellen dat 2x een GTX 660 een slecht idee is. Het is veel beter om dan voor één duurdere kaart te gaan. Vroeger was dat iets dat je moet geloven (micro-stutter), tegenwoordig hebben we gewoon frametime benchmarks en blijken SLI en Crossfire kei hard door de mand te vallen. Een enkele snelle kaart heeft de beste frametimes en dus de soepelste spelevaring, los van de fps.

Tweede probleempunt is de cpu, een i5 4670K staat beter in een systeem van 1200 euro (stuk sneller).

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 03-03-2014 17:16 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
thx voor hints en tips!

stond (helaas) niet op energiebesparing

ik merk dat tijdens de drops de cpu naar 1300 mhz gaat (ipv 4000 wat die normaal doet tijdens het gamen)
maar dat switched ook erg snel weer naar 4000+ terwijl de lag er nog wel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Hoeveel vermogen kan je voeding leveren ? Wat voor voeding heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Ik vermoed eerder iets met powerstates in bios. C6 zal wel aan staan.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:50
Wat je ook kan doen is een monitoringsprogamma downloaden voor je videokaart. Ik heb er nogsteeds zo af en toe last van dat spontaan mijn videokaart zich onderklokt en dat die daar niet meer uit wil gaan. Baseclock 960mhz en spontaan vanuit het niets 400mhz. Ik weet niet wat het probleem is want aan mijn eigen voeding kan het niet liggen (1200w) denk eerder een driver probleem. Controleer dus je settings van je videokaart na een tijdje gamen. Bij mij om het op te lossen moet ik de PC resetten, bij jouw probleem treedt het maar een paar seconde op.
Misschien heb je er wat aan, monitor je videokaarten met MSI afterburner.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
700 watt voeding

bios stond inderdaad op c6 maar paar dagen geleden al uit gezet en nog steeds last.

videokaart al eerder gemonitord was niks raars te zien (laten nakijken door een prof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Er waren een aantal patches voor AMD cpus icm de scheduling van windows, die zou je nog kunnen proberen indien je die nog niet hebt. Geen idee waar je ze kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
nix helpt helaas ga binnenkort naar mn verkoper toe hopen dat die er wat aan kan doen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
Ben ik weer mensen.

Het is nog steeds niet opgelost.

Ik speelde zojuist bindings of isaac vrij simpel offline spel.

ik zag tijdens een spike dat de processor clock speed daalde van 4000 naar 1400 mhz en de multiplier van 20.5x naar 7.0x sprong

kan iemand hier iets mee?

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:46
Als je naar je configuratiescherm gaat en dan naar de energie opties, staat die dan op hoger performance?

Zo ja, wijzig engergie plan -> klik dan door naar geavanceerd settings -> Processor energy management -> zet daar de minimale waarde eens naar 100% en kijk dan eens wat de games doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DemonMithos schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:10:
Ben ik weer mensen.

Het is nog steeds niet opgelost.

Ik speelde zojuist bindings of isaac vrij simpel offline spel.

ik zag tijdens een spike dat de processor clock speed daalde van 4000 naar 1400 mhz en de multiplier van 20.5x naar 7.0x sprong

kan iemand hier iets mee?

groetjes
Om mezelf nog eens te quoten:
Heb inmiddels al heel wat topics voorbij zien komen waarbij een Asrock 970 Extreme 3, 4, of Pro 3 gewoon niet goed overweg kan met een 125W+ TDP CPU. Dus 8 cores of overgeklokte 6 cores geven teveel belasting op de VRM's waardoor de boel gedwongen is om de CPU te throttelen. Het bord (of in elk geval die 3 borden) hebben te weinig stroom-phases om de CPU van genoeg power te voorzien, en nu worden ze (waarschijnlijk) te zwaar belast en raken oververhit.
Ik vrees dat je dan toch in die richting moet zoeken, gezien andere mogelijke oplossingen geen oplossing bleken te zijn.

Wat je nog kan proberen (puur om even uit te testen) is:
- CPU onderklokken, zet em op...2,8 of 3Ghz ofzo (ipv 4), zo zal de CPU minder vermogen nodig zijn, worden de VRM's als het goed is minder heet en (als het goed is) gaat de CPU niet throttelen.
- cores uitschakelen (indien mogelijk, geen idee of dat bij ieder bord/cpu kan). Ik weet het, daar koop je geen 8-core CPU voor, maar puur om even uit te testen. Ook hier weer, minder cores is minder vermogen nodig, is minder belasting voor de VRM's. ALS het kan, dat cores uitschakelen, zou ik meteen 4 uitzetten zodat je een 'quad-core' overhoud. Bepaalde 6-core (hoog geklokte) CPU's zijn ook te zwaar voor de VRM's.

Zoals gezegt, indien mogelijk en puur om even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
yoo erg laat,

het is opgelost

probleem was:

Mosfets werden heet (zwarte dingetjes naast CPU) extra (lucht helaas) cooler erin gemonteerd en weg drops:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dank voor de update! :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1