Passieve DVC sub via amp aansluiten op sub uitgang receiver

Pagina: 1
Acties:

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
Hi,

Mijn Denon heeft (zoals veel receivers) alleen een uitgang voor een actieve sub. Nu heb ik een passieve sub waar ik een amp tussen heb gezet. So far so good :)

Nu heeft mijn sub twee voice coils en 3 aansluitingen:
code:
1
2
|^^^^|^^^^|
+    -    +

(aan de buitenkant van de kast heb ik 4 aansluitingen waarbij de twee negative terminals aan elkaar zitten in de filters, deze filters wil ik er nog uithalen omdat deze eigenlijk voor het doorlussen naar tweaters zijn)

Op internet ben ik natuurlijk al even aan het zoeken geweest en kom wel schema's tegen hoe je dvc subs kunt aansluiten op 1 versterker : http://www.crutchfield.co...ar/subwoofers_wiring.html maar deze hebben allemaal 4 aansluitingen en misschien zijn dit wel speciale drivers?

Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten? Qua vermogen en impedantie kan het volgens mij allemaal (amp kan 2 - 16 ohm aan en 125 - 400 watt)
  1. De amp in bridge mode zetten en maar 1 coil gebruiken (dit heb ik nu en dat werkt prima)
  2. De amp in bridge mode zetten en de twee coils parallel aansluiten
  3. De amp in bridge mode zetten en de twee coils in serie zetten (dus de common niet gebruiken)
  4. De amp in stereo mode zetten en twee maal dezelfde input geven
Wat is het beste? (hoe blaas ik de boel niet op... O-) ) Ik merk wel een verschil als ik beide coils aansluit maar ik wil niet dat de coils elkaar tegen gaan werken, ik weet ook niet hoe ze fysiek zitten en of ze dus een fase verschuiving hebben.

Iemand een suggestie? Als er nog meer info nodig is dan hoor ik dat graag! :)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Mijn gevoel zegt optie 2, afhankelijk van de impedantie van de sub. Ik vermoed dat 3 sowieso niet gaat werken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) weten we al
2) kun je meer vermogen kwijt dunkt me
3) nee nooit dan stan de 2 coils in tegenfase en ... nee niet doen
4) nee lijkt me ook geen goed idee ik ben er niet van overtuigd dat de amp in stereomode de massa deelt (meestal zijn het al bridges)

Iperf

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De subwoofer is ontworpen om allebei de spoelen aangesloten te hebben. Als je maar 1 spoel aansluit zal hij dreunerig klinken.

Meet met een multimeter of de ' minnen ' van de uitgang van de versterker aan elkaar zitten. Zoja, dan kan je optie 4 gebruiken.

• technocow
Dank voor de reacties! :D

De versterker is een NAD 216 THX en die heeft de min van de output rechtstreeks aan de 0 van de voeding:
http://dymas.ii.uam.es/~jga/nad216thx/nad-216-sch.jpg (rechts net onder het midden is de output)

Dus het gaat nu nog tussen optie 2 en 4. Dan zou optie 2 het mooiste zijn denk ik? Vanavond zal ik de sub nog eens nameten, op de kast staat namelijk 8-16 ohm (:?) en als ik de boel parallel knoop gaat de impedantie omlaag toch? De amp kan minimaal 4 ohm aan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ow een schema dat zie je ook niet vaak meer.

Bridgen geeft je een hogere uitgangs spanning en daardoor kun je meer vermogen door dezelfde impedantie krijgen.
Je clipt ook minder snel (op de spanning)

Bij Parralel schakelen gaat de impedantie door tweeen. en kun je meer stroom trekken bij dezelfde spanning. en meer vermogen in de belasting krijgen

zoals het er nu staat zou ik voor optie 2 gaan.
(uitgaande dat de een halve sub min 8 ohm is, delen door 2. dat ismooi 4 ohm)

Let op met het meten.
Een ohmmeter meet niet je impedantie, maar alleen ohmse weerstand
Impedantie krijgt een spoel wanneer er een wisselspanning op staat (en alleen voor dat component)

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 03-03-2014 14:05 ]

Iperf

• TBTL
  • Niet online
Fijn, een schema erbij :)
Dan valt optie 2 af. Als je de spoelen van de subwoofer parallel schakelt, krijg je een subwoofer met een impedantie van 4 ohm. Maar omdat je de versterker in brug gebruikt, 'ziet' elk kanaal van de versterker 2 ohm (de helft van wat je daadwerkelijk op de versterker aansluit).

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 03-03-2014 18:58 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2 ohm (de helft) omdat je brug gebruikt? leg dat eens uit aan mij? ik snap wel wat ven elektronica, maar niet van jou redernatie.

Een impedantie van een belasting is niet afhankelijk van waar je het op aansluit
Disclaimer: zonder de belasting te fysiek slopen natuurlijk

mmmmm
NAD 216 THX Bridging Question
I have two NAD 216 THX power amplifiers that I would like to use, each in bridge mode, to drive a pair of AR9s.

The specs are:

Bridged (Monophonic) Mode
Continuous Average Power Output into 8ohms 400W (26dBW)
(Minimum power per channel, 20Hz-20kHz,both channels driven, with no more than rated distortion)
IHF dynamic headroom at 8ohms +1.5dB
IHF dynamic power 8 560W (27.5dBW)
(maximum short term power per channel) 4 800W (29dBW)

From the owners manual:

"Note: in the bridge mode the loudspeakers impedance is effectively halved as "seen" by the amplifier. An 8 ohm load looks like 4 ohms, a 4 ohm load looks like 2 ohms" etc, and

"For best results the bridging mode should be used with a single 4 ohm or 8 ohm speaker in each channel."

So it looks like each AR9 will present a 2 ohm load to the NAD 216s but there are no listed specs for 2 ohm loads. Should I be concerned about smoking something or go with the second quote and not worry about it.
toch es over nadenken

[ Voor 68% gewijzigd door Fish op 03-03-2014 19:14 ]

Iperf

• TBTL
  • Niet online
Als je de versterker brugt, levert ieder kanaal nog een even grote spanning als wanneer je de versterker niet brugt. De spanning over de luidspreker verdubbelt echter. Er gaat dus ook een twee keer zo grote stroom lopen.

Zo'n enkel kanaal van de versterker ziet dus een twee keer zo grote stroom lopen, terwijl hij nog steeds dezelfde spanning uitstuurt. Hij ziet dus een gehalveerde impedantie.

Wikipedia: Bridge-tied load

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 03-03-2014 19:18 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja ok op die manier. (dank je) Met nadruk op "ziet"

Maar dan even terug naar de ts
(amp kan 2 - 16 ohm aan en 125 - 400 watt)
manual

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 03-03-2014 19:27 ]

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: welke Denon receiver heb je dan? Zoveel zonder sub pre out zijn er namelijk niet meen ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

The Eagle schreef op maandag 03 maart 2014 @ 19:28:
@TS: welke Denon receiver heb je dan? Zoveel zonder sub pre out zijn er namelijk niet meen ik.
Mijn Denon heeft (zoals veel receivers) alleen een uitgang voor een actieve sub.

Iperf

• technocow
ehm.. ingewikkeld!

Achter op mijn sub zit een sticker met een beschadiging maar ik denk dat er staat "Tamon ubs-55". Omdat er een doorlus filter in zit slaat de 8-16 ohm op de tweeters denk ik (amp -> sub -> tweeter).

Ik heb de speaker er eens uit geschroefd en op de speaker zelf staat SW-30K1D-01 en als ik daar op zoek kom ik het volgende tegen: http://auctions.c.yimg.jp...-1385524402sruooz9808.jpg het is wel de -03 maar verder kan ik niks vinden. Ik ga er maar vanuit dat het 8 ohm is? of moet ik toch mijn functiegenerator en fluke pakken?

In de service manual hebben ze het wel over dynamic power van 400 watt bij 2ohm http://www.audio-labo-vallespir.org/NAD/214216.pdf (page 3)

@eagle: de davr-x1000

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou hem gewoon aansluiten.

Je versterker kan meer dan genoeg vermogen leveren in de speaker zowel bridged in 4 ohm (400W) als stereo in 8 ohm (2x125, even zonder het dynamic uit de manual)

het verschil tussen 250W en 400W is minimaal (om geluid 2x zo hard te horen moet er 10x zoveel vermogen uit)

Vergis je niet in 250 (echte) watts. (niet dat pmpo gelul enzo)
moet je echt niet in vergissen ... dat is best wel veul

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 03-03-2014 19:57 ]

Iperf

• technocow
hmm, zojuist even een functiegenerator, potmeter en twee multimeters aangesloten zoals hier beschreven: http://www.circuitsonline...iew/message/925834#925834

en dan kom ik op 4.1 ohm uit. Dan zou deze parallel dus 2 ohm zijn en ziet mijn amp bridged 1 ohm?

Nevermind.. na nog een keer meten kom ik op 90 ohm uit?? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door technocow op 03-03-2014 20:29 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

4 ohm bij 1Khz, niet echt het werkgebied van de sub

(mocht het waar zijn dan is het idd te laag om te bridgen) zonder impedanties die we "zien" staat er domweg in de manual dat bridged voor 4 en 8 ohm is. en unbridged 2-4-8 ohm

Zet voor de gein eens een grafiek uit van 20-100Hz. en meet dan de impedantie eens.
dus 20-30-50-70-100-200 Hz of ook tussenliggend als je daar zin in hebt

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 03-03-2014 20:32 ]

Iperf

• technocow
Nu de aansluitingen wat beter gemaakt en gechecked tussen de 20 en 200 hz. De meters blijven (zo goed als +/- 3mv) gelijk en als ik dan de potmeter loshaal is het 3ohm.. Het zal dan toch een 4 ohm speaker zijn? Beide coils geven overigens dezelfde waarde.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dan bridge je beter niet maar sluit je het stereo aan. hard zat .. echt

Iperf

• technocow
ok :) het gaat mij niet om het volume, het is nu ook hard zat! Maar ik wil het zo goed mogelijk aansluiten :)

Dus optie 4? amp in stereo mode en de input aan elkaar knopen?

Ohja, heeft het nog zin om de scheidingsfilters uit de sub te halen?

[ Voor 16% gewijzigd door technocow op 03-03-2014 20:49 ]

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Wat ik kan vinden over die woofer is dit:
12“ Air Suspension Type
Impedance: 8 Ohms
Sensivity: 90 DB
Frequency Range: 120 Watt (Peaks)
60 Watt (RMS)
Crossover Point: 120 HZ (Low-Mid)
Dimensions: H 39,5 x W 45 x D 39,5 cm
Weight: ca. 14,5
Dan zou ik in elk geval niet gaan bridgen want zoveel kan die woofer niet aan.
Gewoon lekker in stereo aansluiten en het gaat hard zat.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• technocow
wow! waar haal je dat vandaan?! :D

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

http://www.ebay.ca/itm/Wo...ash=item5afccfe27c&_uhb=1
Btw op de 4 de foto die erbij staat zie je hoe je hem aan kan sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Read op 03-03-2014 21:03 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• technocow
Ok, ik voel me nu wel redelijk stom dat ik dat niet heb kunnen vinden.. |:(

Anyway hij staat nu in stereo met 2x dezelfde input.. kijken hoe dat gaat. Iedereen tot dusver dank! _/-\o_

Ohja, heel soms zie ik de conus wat lomp heen en weer bewegen en het lijkt dat op het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Squaring_the_sine.png
(plaatje van google images...)
Dan is de groene lijn de audio en de rode lijn "het andere" kan dit kwaad?

[ Voor 44% gewijzigd door technocow op 04-03-2014 08:56 ]

Pagina: 1