Na dat ik laatst een nieuwe router op de kop heb getikt (een pareltje genaamd Asus RT-AC68U
) zoek ik een kwalitatief goede USB 3.0 HDD voor aan mijn RT-AC68U van 3 of 4TB. Hij zal de komende jaren 24/7 draaien. Ik wil schrijf voornamelijk gebruiken voor back-up doeleinden, maar meestal zijn dit wel grote bestanden (foto's/video's). Betrouwbaarheid is natuurlijk belangrijk, en als hij het meer dan 3 jaar probleemloos doet zou dat ideaal zijn, maar als hij na een aantal jaar uitvalt is het geen ramp, want alle data staat nog ergens anders. Hij wordt dus niet in RAID geplaatst. Mochten er mogelijikheden voor foutcorrectie en/of stroomuitval (buffer wegschrijven etc.) zout dat mooi zijn, maar ook dat is een pre en geen must. Het budget is €120 €150 voor 3TB of €160 €200 voor 4TB. Beide opties zijn prima, ik ben vooral opzoek naar performance, betrouwbaarheid en een goede prijs/kwaliteitverhouding. Stroom en ruimte is er genoeg, hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
wat heb je zelf al opgezocht?
Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum
In de Pricewatch kwam ik met mijn eisen (USB 3.0, 3 tot 4 TB) vooral desktopschijven tegen. Ik denk niet dat die 24/7 gebruik een paar jaar volhouden, maar misschien zit ik daar verkeerd mee.
Verder kwam ik schijven als de WD My Book tegen, maar ik zit niet echt meer in dit wereldje. Dus ik hoopte op ene behulpzame medetweaker die iets beter op de hoogte is van de snufjes op de markt dan ik
.
Verder kwam ik schijven als de WD My Book tegen, maar ik zit niet echt meer in dit wereldje. Dus ik hoopte op ene behulpzame medetweaker die iets beter op de hoogte is van de snufjes op de markt dan ik
Verwijderd
Waarom niet?Ik denk niet dat die 24/7 gebruik een paar jaar volhouden
Bovendien, wat denk je qua keuze te hebben als je budget 160 euro is? Daar koop je de goedkoopste 4TB schijf voor met een goedkope USB3 behuizing, op het randje. Wil je een 10^-16 uBER SAS-hardeschijf gebruiken? Dan moet je toch aan anderhalf duizend euro denken wil je de 4TB halen.
Dus je hebt met je budget de keuze in feite al gemaakt. En verder niets mis met een Green schijfje in externe behuizing.
Overigens, je topic hoort niet in dit forum. Zie ook: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)
Move OT->CAA
@[Verwijderde gebruiker]: Bedankt, voor je post. Mijn budget was gebasseerd op wat ik dacht (stom, ik moet ook niet zoveel denken
) dat fatsoenliijk was qua budget in dit segment. Dit kan nog wel wat opgerekt worden, laten we daarom zeggen €150 voor 3TB of in het geval van 4TB €200.
Verder was mijn conclusie, waarschijnlijk te kort door de bocht, dat desktop schijven niet voor 24/7 gebruik waren, omdat desktops simpelweg niet 24/7 aanstaan (uitzonderingen daargelaten).
Maar als een desktop schijf volstaat is dat alleen maar mooi. Heeft iemand in dat geval dan nog een suggestie n/of goede ervaringen voor/met een specifiek model?
Verder was mijn conclusie, waarschijnlijk te kort door de bocht, dat desktop schijven niet voor 24/7 gebruik waren, omdat desktops simpelweg niet 24/7 aanstaan (uitzonderingen daargelaten).
Maar als een desktop schijf volstaat is dat alleen maar mooi. Heeft iemand in dat geval dan nog een suggestie n/of goede ervaringen voor/met een specifiek model?
Weet je wel zeker dat die router uberhaupt wel iets aan USB3 heeft qua snelheid? De meeste routers doen 15 a 20 MB per seconde op een NTFS schijf als je geluk hebt, dat is met USB2 ook al prima.
Niet dat USB3 niet verstandig kan zijn, als je die dan een keer op je PC aan sluit heb je tenminste wel volle snelheid.
Niet dat USB3 niet verstandig kan zijn, als je die dan een keer op je PC aan sluit heb je tenminste wel volle snelheid.
Van routers heb ik gelukkig dan wel weer verstand, dankzij de Broadcom BCM4708 (dual-core A9, 800MHz) CPU kan deze router de 50MB/s read en 35MB/s write aantikken (in zowel FAT32 als NTFS). In theorie zou dus de 480Mb/s van USB 2.0 voldoende zijn, maar door overhead, codering (10b/8b) en simpelweg de aanwezigheid van een USB 3.0 poort ga ik toch liever voor een USB 3.0 drive. Ook, zoals je zeg, voor als ik hem nog eens aan een PC wil hangen.Sick Nick schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:48:
Weet je wel zeker dat die router uberhaupt wel iets aan USB3 heeft qua snelheid? De meeste routers doen 15 a 20 MB per seconde op een NTFS schijf als je geluk hebt, dat is met USB2 ook al prima.
Pagina: 1