Server voor klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• theburninglink
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-03 02:03
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een server voor een klein bedrijf waar maximaal 5 personen tegelijk verbonden zijn met de server. Wat ik zoek is een server die snel toegankelijk is en makkelijk op te zetten en onderhouden is.
De server moet uiteraard 24/7 draaien en zal voornamelijk gebruikt worden als centrale opslag, waar alle andere PC's dan vanaf werken.

Omdat er niet heel veel vereisten zijn t.o.v. de thuisserver uit de BBG heb ik deze als uitgangspunt gepakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1ASRock B85M Pro4€ 56,50€ 56,50
1Cooler Master N300 (Closed)€ 34,95€ 34,95
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,99€ 34,99
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,88

Een andere optie zou een NAS van Synology zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DS414€ 381,50€ 381,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,50

Wat ik vooral wil weten is het volgende
-of de prestaties van een zelfgebouwde server beter zullen zijn dan die van één kant en klare NAS.
-welke software ik het beste op de zelfgebouwde server kan zetten (met gebruiksgemak als belangrijkste punt)

'I reject your reality and substitute my own'

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Al enig idee hoe je met redundantie en backups om wil gaan? Ik vermoed dat dat ook behoorlijk impact heeft op hardware (of zelfs aanpak) keuzes.

Life is not about specs, it is about joy!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 06:45
Wil je een server of wil je centrale data opslag?

Uit je eigen ideeën heb ik het gevoel dat het puur om centrale opslag gaat.
Wil je echt een server om je netwerk op te zetten e.d. dan volstaat bovenstaande totaal niet.

Kortom, wat zijn de wensen/eisen?

• theburninglink
Ik heb het woord server inderdaad verkeerd gebruikt hier, het gaat zoals RDbruin aangeeft vooral om centrale opslag. Het is een klein bedrijf dus ik zat te denken aan 2x1TB in een RAID 1 opzet, 1TB is meer dan genoeg voor alle data en RAID 1 zorgt voor een directe back-up.

Wat ik vooral wil weten is of het goedkoper is om voor een custom centrale opslag te gaan ipv een kant en klare NAS. En één van de twee in zulke mate betere performance geeft dat ik beter voor die optie kan gaan.
De huidige setup is namelijk een kant en klare PC waar eigenlijk gewoon Windows Vista opstaat, maar de hardware is zo verouderd dat het zelfs met 5pc's moeilijk te benaderen is (5/6 jaar oude hardware).

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RAID is geen backup!!!!!

Ey!! Macarena \o/

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

theburninglink schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:00:
Ik heb het woord server inderdaad verkeerd gebruikt hier, het gaat zoals RDbruin aangeeft vooral om centrale opslag. Het is een klein bedrijf dus ik zat te denken aan 2x1TB in een RAID 1 opzet, 1TB is meer dan genoeg voor alle data en RAID 1 zorgt voor een directe back-up.

Wat ik vooral wil weten is of het goedkoper is om voor een custom centrale opslag te gaan ipv een kant en klare NAS. En één van de twee in zulke mate betere performance geeft dat ik beter voor die optie kan gaan.
De huidige setup is namelijk een kant en klare PC waar eigenlijk gewoon Windows Vista opstaat, maar de hardware is zo verouderd dat het zelfs met 5pc's moeilijk te benaderen is (5/6 jaar oude hardware).
Ik zou een nas neerzetten. Kant en klaar en heeft zich al bewezen. :) En gebruiksgemak is bij een nas beter dan een zelfbouw pc.

Tevens als je slechts 2 disken gaat gebruiken kan je ook voor een ds214 oid gaan. Goedkoper dan die je opgeeft in je start post.

[ Voor 9% gewijzigd door mydogisgone op 02-03-2014 19:08 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
theburninglink schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:00:
en RAID 1 zorgt voor een directe back-up.
Ben je aan het trollen? Of meen je dat nou serieus?

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03 16:25
In de opsomming mis ik nog een OS....

• theburninglink
Trommelrem schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:07:
[...]
Ben je aan het trollen? Of meen je dat nou serieus?
RAID 1 is mirroring nietwaar? Het telt misschien niet als back-up maar je hebt wel al je data direct op 2 schijven staan (in geval van hardware errors iig).

Aangezien het vooral om centrale opslag gaat zal ik zoals mydogisgone voorstelde voor één NAS gaan, welke 2bay nas dat dan wordt moet ik nog even zien.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
richard_1st schreef op zondag 02 maart 2014 @ 15:20:
Wil je een server of wil je centrale data opslag?
Een NAS is ook gewoon een server natuurlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:28

itarix

404 soul not found

theburninglink schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:30:
[...]

RAID 1 is mirroring nietwaar? Het telt misschien niet als back-up maar je hebt wel al je data direct op 2 schijven staan (in geval van hardware errors iig).

Aangezien het vooral om centrale opslag gaat zal ik zoals mydogisgone voorstelde voor één NAS gaan, welke 2bay nas dat dan wordt moet ik nog even zien.
Raid1 is handig om de bestanden toegankelijk te houden bij uitval van 1 van de schijven. Echter is het niet echt een backup. Wat als iemand perongeluk een map weggooit? Wat als het gebouw afbrand, wat als de bliksem inslaat?

Je zou kunnen kijken voor een NAS die bijvoorbeeld ondersteuning biedt voor crashplan https://www.code42.com/store/

Ik weet niet hoe het licentie technisch precies zit maar ik geloof dat je de NAS als 1 computer kan zien bij crashplan dus voor een $10 per maand ben je klaar :P

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 19:48
Zoals een aantal me al voor zijn: RAID1 is absoluut geen backup. het is meer een manier om stilstand te voorkomen (om het zo maar even te zeggen).
Ik zou 2 nas'sen aanschaffen, 1 (met 2 schijven in RAID1) bij het bedrijf waar op gewerkt wordt. en 1 op een andere (externe) lokatie en hier elke nacht een backup op wegzetten.

Volgens mij zit er in de nas'sen van qnap en synology standaard een tool om deze onderling te laten synchoniseren. (maar weet dus niet of dit ook bij elk model aanwezig is)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-04 21:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hoort in DAA thuis, aangezien het om aankoopadvies gaat.

Bij het advies van de BBG staat tevens dat een zelfbouwserver niet altijd 'beter' is. De vier criteria die genoemd worden kan je voor je zelf afgaan. Daarnaast denk ik, gezien de opzet van je openingspost, dat gebruikersgemak voorop staat. Bij het samenstellen van een server moet je ook al meer kennis hebben, vooral bij het installeren en configureren van de software.

Ik denk dat een Synology NAS aan je eisen voldoet :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

theburninglink schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:30:
[...]

[..]
Met een backup zorg je dat je data op een andere plek is. Niet direct om data reduandent in de zelfde machine te hebben. Immers kan de server gejat worden, en het pand afbranden... Dan ben je al de data kwijt, want er is immer geen backup...

Ey!! Macarena \o/

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:57

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Een alternatief zijn natuurlijk de HP Proliant Microservers. Net zo duur als een NAS of zelfbouw server, maar veel flexibeler qua zelf inrichten dan een NAS en waarschijnlijk betrouwbaarder dan een zelfbouw server.

Alleen zal je voor het gebruiksgemak een dure Windows serverlicentie nodig hebben, of je moet goed bekend zijn met andere gratis OS'en om alsnog gebruikersgemak te krijgen voor de users.

Specs

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
bvk schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 19:32:
Alleen zal je voor het gebruiksgemak een dure Windows serverlicentie nodig hebben, of je moet goed bekend zijn met andere gratis OS'en om alsnog gebruikersgemak te krijgen voor de users.
Een Windows Essentials licentie kost geen drol en de ROI is in de meeste gevallen ook erg snel. Essentials is gemakkelijk te upgraden naar Standard en de ingebouwde backuptools van Essentials (en Standard) maken DR zo snel, dat RAID-1 soms compleet nutteloos is.

TS heeft duidelijk 0,0 ervaring met servers. Als TS het perse zelf wil doen: Koop op z'n minst een server met 13/5 NBD. RAID boeit verder niet zo en kun je soms prima overslaan. De cheapest SATA disks voldoen, mits je maar NBD en een DR plan hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Trommelrem op 04-03-2014 20:00 ]

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Alle bovenstaande is niet geschikt voor "zakelijk" gebruik. Schaf een fatsoenlijke professionele server aan (Dell/HP enzovoorts) met hardware RAID en een goede back-up oplossing. Dit kan tape en of online back-up zijn.

Enkel RAID is niet voldoende. Een NAS is en blijft ook gewoon houtje/touwtje.

SATA disken gaan eerder defect dan SAS, 7200 RPM is ook niet snel genoeg (IOPS) SAS is direct 10 of 15K.

Wie gaat de boel onderhouden? Is er kennis van zaken aanwezig? Wellicht interessant om dit uit te besteden?

EDIT: De server hoeft natuurlijk niet direct 7000 euro te kosten. Maar je zult wat meer kwijt zijn dat een thuis pc die 24/7 aanstaat. Bedenk wat je nodig hebt en neem het dan iets ruimer voor de toekomst.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakict op 04-03-2014 19:56 ]

• bvk

bvk

Tja, je kunt ook voor een HP NonStop Integrity server gaan natuurlijk... Maar gezien de TS verwacht ik niet dat de eisen en het budget er zijn voor een serieuze server?

Als je maar goede back-ups maakt!

Specs

• Koetjeboe
  • Laatst online: 17:43

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Voor ons bedrijf (soortgelijk formaat) zochten we ook een nieuwe oplossing voor de centrale opslag van bedrijfsbestanden. Oude oplossing was een server + tape oplossing, maar dit was voor ons bedrijf eigenlijk gewoon overkill. Uiteindelijk een simpele en relatief goedkope oplossing gevonden welke nu al een tijd naar volle tevredenheid draait:

pricewatch: QNAP TS-412
Met 4 HD's erin. Leuke van dit ding is dat je er een externe HD in kan prikken. Hier hebben we dus 7 losse usb HD's voor gekocht (kost relatief niet veel) en we hebben een schema waarmee we die roteren en controleren. De NAS maakt 's-nachts een kopie naar de usb HD. Ook ligt er altijd zo'n HD buiten het kantoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Koetjeboe op 04-03-2014 20:07 ]

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Koetjeboe schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:06:
Voor ons bedrijf (soortgelijk formaat) zochten we ook een nieuwe oplossing voor de centrale opslag van bedrijfsbestanden. Oude oplossing was een server + tape oplossing, maar dit was voor ons bedrijf eigenlijk gewoon overkill. Uiteindelijk een simpele en relatief goedkope oplossing gevonden welke nu al een tijd naar volle tevredenheid draait:

pricewatch: QNAP TS-412
Met 4 HD's erin. Leuke van dit ding is dat je er een externe HD in kan prikken. Hier hebben we dus 7 losse usb HD's voor gekocht (kost relatief niet veel) en we hebben een schema waarmee we die roteren en controleren. De NAS maakt 's-nachts een kopie naar de usb HD. Ook ligt er altijd zo'n HD buiten het kantoor.
Dit kan leuk werken, echter heb je:

A ) een probleem als er ook maar 1 ding faalt in je NAS en hij uit gaat. de LIVE data op de disks kan je, naar mijn weten, niet zomaar benaderen. Moet je weer met tools aan de gang voor de EXT3/4 partitie.

B ) De data op de USB disks, NTFS format?, 1 dag oud is.

C ) Bij uitbreiding je snel tegen de beperkingen van de NAS aanloop (IOPS)

D ) Je software krijgt waar je echt een server voor nodig hebt.

Een kleine server, met redundante voedingen / netwerk aansluitingen / RAID / backups is en blijft toch flexibeler en geeft meer rust in het bedrijf.

• bvk

bvk

Probleem is dat we nog niets weten van het budget. TS noemt de BBG optie van 200 Euro en de 2x zo dure NAS. Het mag dus blijkbaar 400,- kosten, maar ook meer?

De oplossingen zijn er genoeg, maar dan moet je wel een budget weten...

Specs

• Koetjeboe
  • Laatst online: 17:43

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

@tweakict,

Mja, dat is afweging van je wensen en je budget :), en wat voor data er precies op staat. Voor de data die er bij ons op staat is A en B geen probleem (meer backup & sharing van lokale en aangeleverde bestanden). C is niet onze ambitie en D lossen we anders op, dit houden we ook liever gescheiden. Dus voor iedere situatie de best passende (budget, wensen, etc) oplossing.

• theburninglink
Het is een klein bedrijf dus veel opslag heeft men niet nodig, huidige bestand neemt ongeveer 90gig op. Zoals velen al opmerkten is het vooral bedoelt voor centrale opslag (ik heb 'server' waarschijnlijk iets te ruim gebruikt).
Ik heb al het advies hier doorgelezen en omdat gebruiksgemak voor op staat heb ik gekozen voor een Synology nas, weinig onderhoud en er is niet genoeg kennis aanwezig om voor andere opties te kiezen. Uitbesteden was ook een optie geweest, maar daar zag men liever vanaf.
Er is uiteindelijk gekozen voor een DS214+ met RAID 1 opzet (heb aangegeven dat het niet nodig was maar die extra 55 euro maakten blijkbaar niet veel uit). Met als toekomstige back-up optie iets soortgelijks aan wat Itarix voorstelde.

Iedereen bedankt voor het advies en wat mij betreft kan hier een slotje op.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is wellicht informatief om te delen hoe jullie omgaan met back-ups? Ik neem aan dat er wel vanaf het begin af aan back-ups gemaakt gaan worden?

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1