Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding defect(?) en oorzaken uitsluiten

Pagina: 1
Acties:

• koenc86
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05-2024
Hi folks,

Zo'n drie maanden geleden een nieuwe pc gebouwd met bestelde onderdelen. Heeft sindsdien prima gefunctioneerd.
De pc heeft o.a. een XFX 550w voeding, Inteli7 4770K cpu, MSI Z87I mobo en Geforce 770 kaart in een mini-ATX case Bitfenix Prodigy M.

Toen ik vanmorgen de power knop van de pc indrukte om 'm aan te zetten gebeurde er niets. Al snel merkte ik dat op datzelfde moment de groep in de meterkast eruit knalde, dus dat zou duiden op kortsluiting?
Ik merkte echter geen andere rare dingen op, dus geen stinkende geur of knal of andere geluiden. Helemaal niets.

Ik heb allerlei dingen geprobeerd om de pc weer aan te krijgen, zoals een andere stroomkabel, ander stopcontact, power knop 30 seconden indrukken, aan/uit knop van de voeding meedere keren omzetten. Er gebeurt helemaal niks meer, alsof het ding geen stroom meer krijgt. Er lijkt iets goed dood te zijn.

1 - Hebben jullie tips om er achter te komen wat er daadwerkelijk overleden is? Iemand suggesties?

2 - Kan ik trouwens de power knop omzeilen om de pc aan te krijgen? Dan kan ik ook nog de power knop uitsluiten.

3 - En de volgende stap is dan achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren? Lijkt me niet normaal dat een voeding(als dat de oorzaak is) na 3 maanden spontaan overlijdt.

Alvast dank voor het meedenken en jullie advies!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
koenc86 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 13:46:
1 - Hebben jullie tips om er achter te komen wat er daadwerkelijk overleden is? Iemand suggesties?
De beste en simpelste methode: onderdelen ruilen. Neem een goedwerkende voeding van een andere PC en plaats die in je eigen PC om de voeding uit te sluiten. Nog steeds defect? Dan 'kaal' uitproberen: harde schijven, optische stations, geheugen (op 1 reep na) er uit, overbodige kaarten even er uit laten en nog eens proberen. Nog steeds defect? Dan begint het moederbord verdacht te worden.
2 - Kan ik trouwens de power knop omzeilen om de pc aan te krijgen? Dan kan ik ook nog de power knop uitsluiten.
Zeker: volg het kabeltje van de power knop naar de twee-pins aansluiting op het moederbord. Haal dat stekkertje er van af en probeer op te starten door met bijv. een schroevedraaier die twee pinnen kort te sluiten. Let op: vooral voorzichtig zijn en geen andere dingen raken!
Maar: de kans dat de powerknop defect is is wel ongeveer nul.
3 - En de volgende stap is dan achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren? Lijkt me niet normaal dat een voeding(als dat de oorzaak is) na 3 maanden spontaan overlijdt.
Niet normaal, maar kan gebeuren. Shit happens. Als de voeding defect is: vervangen; gaat de nieuwe ook snel defect, dan wordt het tijd om verder te speuren.
Nieuwe dingen gaan meestal kapot aan het begin van hun leven of pas na een flink aantal jaar, dus zo gek is het niet dat je voeding nu (mogelijk) kapot is gegaan.

• koenc86
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05-2024
Dank voor je tips! Hm, alleen jammer dat ik geen andere voeding heb om te kunnen testen.
Kan ik de voeding niet toevallig op een andere manier testen?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Dat wordt flink lastig. Heb je toevallig een ventilator die via een molex-connector aan een vier-pins connector van je voeding kan worden aangesloten?
Dan zou je de voeding los kunnen testen met die ventilator er op aangesloten, 220V aan het stopcontact en dan de juiste twee pinnentjes op de ATX-connector verbinden (weet zo even niet precies welke).

Maar dat is wel een heel erg karige test, het zegt dan alleen iets over de 12V rail van de voeding (en dus niets over de 5V rail, niets over de maximale stroom die hij nog kan leveren, niets over de stabiliteit...)

Dat is ongeveer wat je als niet-elektrotechneut nog kan doen, maar het beste is toch om even een andere voeding te testen - wellicht even van iemand anders lenen of zo.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Stop klapt eruit wanneer je de PC aanzet? Vervang dan maar je voeding (en hoop dar er verder niets een optater heeft gehad in je PC)

Is me vaak gebeurt dat er geen knal uit de PSU zelf kwam en geen rook/stank (heb veel PCs gefixed bij mijn vorige werkgever) We zaten geregeld in het donker ;)

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

We hebben een troubleshooter hiervoor. Loop die maar eens door zou ik zeggen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Pagina: 1