CPU met MoBo

Pagina: 1
Acties:

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-02 00:06
Beste Tweakers,

Ik heb zo een jaar of 3 geleden mijn pc in elkaar gezet en ik wil binnenkort een nieuwe processor met moederbord halen. Ik heb op dit moment een HD 6950 videokaart die ik nog even wil houden. Die zal ik volgend jaar misschien vervangen. Ik zal hiervoor (CPU en Mobo) een budget van ongeveer 400 euro hebben en was erg onder de indruk van i7 maar ik lees de laatste tijd dat ze toch wel erg overpriced zijn ivm een AMD. Ik wil het liefst een nieuwe maar als ik ergens een goedkope 2ehands kan vinden met garantie is dat ook geen probleem.

Mijn vraag is zijn er combinaties van moederborden en CPU's die echt bij elkaar horen? behalve de sockets dan. Ik doel meer op een specifiek moederbord en CPU wat met elkaar beter werkt dan op een andere? Het klinkt misschien een beetje vaag allemaal.

Als ik op dit moment iets zou moeten kiezen zou ik voor de i7 4770k met MSI Z87-G45 Gaming kiezen of AMD FX-8350 met Gigabyte GA-990-FXA-UD3 (wat al snel een verschil van 100 euro oplevert). Ik gebruik de pc voornamelijk voor games.

Wat zouden jullie kiezen? En waarom?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso is een i7 in de meeste gevallen dikke overkill, zeker als je het ding voornamelijk gebruikt om te gamen. Pak dan een i5, die zijn gelijk weer flink wat goedkoper.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Een AMD FX8350 heeft 8 cores en een i7 heeft 4 cores. Die 8 cores klinkt stoer enzo, maar je gebruikt ze uiteindelijk (bijna) nooit omdat programma's er niet voor geoptimaliseerd zijn.

-
Ik zie nergens in je post staan of je wil overklokken of niet. Als je het wil is je keuze goed, maar als je niet wil overklokken moet je geen 'k' cpu nemen en geen Z87 chipset moederbord, maar een B85 of H87 als je raid wil gebruiken. Overklokken is duur bij Intel en zoveel meer prestatie ga je er niet door krijgen.

• GF187um
Ik heb nooit mijn cpu overgeklokt en wil het wel eens proberen maar dan moeten de prestaties er ook naar staan. Uit jouw verhaal hoor ik dat ik dan beter toch niet kan overklokken aangezien de prestaties er niet erg door verbeteren, dus ik denk dat ik dat voor de volgende upgrade laat zitten.

@ TERW_DAN ik ben benieuwd wat voor opstelling jij zou neerzetten met een i5?

Ik hoor ook vaker dat een i7 eigenlijk bedoeld is om grafische designs enzo te maken. Denk dat ik dan toch beter voor een i5 kan gaan zonder te overklokken. Misschien is dit goede keus voor mij dan:
Intel Core i5 4670 Boxed met ASRock H87M Pro4.

Vraagje.. Waarom is de Asus H87I-PLUS trouwens veel duurder dan de eerste? Als ik naar de specs kijk is de ASRock beter.

Zouden jullie ook je voorkeur van moederbord willen posten?

Bedankt voor de reacties!

• Nielson
  • Laatst online: 12:15
GF187um schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:00:
Vraagje.. Waarom is de Asus H87I-PLUS trouwens veel duurder dan de eerste? Als ik naar de specs kijk is de ASRock beter.
Dat is een klein Mini-ITX moederbord, die zijn naar verhouding wat duurder dan een normaal Micro-ATX of ATX bord. Welk formaat je nodig bent is weer afhankelijk van het type behuizing die je hebt of haalt.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Een i5 non K met een ASRock B85M Pro4 of een Gigabyte G1.Sniper B5 indien je een ATX wilt en klaar ben je.

Intel Core i5 4440 Boxed En klaar ben je, dan heb je weer een goed systeem.

Een AMD buildje AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed Met een ASRock FM2A88M Extreme4+ retail Of een Gigabyte G1.Sniper A88X indien ATX gewenst.

Het zijn wat voorbeelden. Heb je trouwens het BGG al doorgekeken ?

Een i7 is onzin en het kan bovendien het gamen aantasten door hyper threading. Als je een i7 neemt gaan waarschijnlijk je prestaties op game gebied omlaag. Dat is zonden. Een FX-8350 is ook onzin. Ik heb een 8120 maar ik doe met mijn PC veel andere dingen zoals grafisch ontwerpen en video encording. Voor gamen had ik liever een FX43xx gepakt omdat ik 4 cores meer heb die niet benut worden. Soms crashen games als ik de game niet via taak manager op 4 of op 2 cores zet.

TIME TO UPGRADE !!!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:05
Dat een i7 slecht is voor gamen moet nu echt eens de wereld uit, je ziet bij de nieuwere games dat hij gewoon tot 20% sneller is dan een i5 (mits geen gpu bottleneck).
De enige reden waarom de i7 vaak niet wordt aangeraden boven de i5 is omdat je die 80 euro beter in de videokaart kunt stoppen.

• GF187um
Behuizing heb ik al. Ik heb een Antec one hundred met standaard ATX formaat. BGG heb ik al gecheckt maar is meer bedoeld om echt een hele nieuwe pc te bouwen lijkt mij. Ik heb op dit moment deze setup:

Sapphire HD6950 2GB
Asro 870 Extreme3 R2.0
AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz
Corsair Builder CX500
Cooler Master Hyper
Kingston 8GB 1333MHz DDR3
Antec One Hundred

Een vriend van me zegt dat ik nog wel een jaar verder kan met deze setup en raadt me eigenlijk aan om anders eerst de CPU te klokken. Ik wilde laatst de kaart overklokken maar dat bleek niet mogelijk te zijn bij mijn versie. Wat denken jullie? Ben ik te gretig om al te upgraden?

• mitsumark
Laten we dan beginnen met de vraag: waarom wil je upgraden, kom je ergens performance tekort?
In principe kan je setup nog wel even mee, zeker als je niet alle settings op ultra hoeft.
Ik denk dat in 90% van de games de videokaart de bottleneck zal zijn, dus een cpu upgrade gaat je nog niet heel veel winst opleveren. Wel kun je hem even overklokken naar 4GHz (met een goede koeler).

• GF187um
Ik speel de laatste tijd veel dayz en wil dit graag filmen met FRAPS. Zodra ik Fraps aanzet dropt mijn fps dat het onder de 20 komt en niet meer lekker speelt maar erg haperig.
Ik dacht juist dat mijn videokaart nog wel even mee kon...
Ik heb een aparte koeler gekocht voor de cpu, is dat geen goede?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GF187um schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:00:
@ TERW_DAN ik ben benieuwd wat voor opstelling jij zou neerzetten met een i5?
Een i5 4670 (al dan niet een K als je wilt gaan OCen, scheelt je weer 10 euro) met iets als een B85 Sniper B5 van Gigabyte, bordje voor iets van 80 euro en werkt heel erg prima, en kan zelfs (officieus) overclocken.
Dan ben je voor onder de 300 euro klaar.

• mitsumark
Voor opnemen/streamen zou ik inderdaad een sterker processor nemen, bij voorkeur een AMD FX 8-core of een i7/xeon.

Overigens kun je ook overwegen een nvidia videokaart te kopen, door gebruik te maken van shadowplay belast je de cpu minder/niet.
Daar zitten echter wel wat beperkingen aan, dus lees je goed in voordat je de keuze maakt.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Met mijn 4670 draai ik mijn games (Crysis3, WoT, FarCry3, BF3 etc) probleemloos op hoog/ultra met een 7870XT en 8GB geheugen.

Hoe deze presteert met BF4 kan ik niet testen (of iemand moet me die sponsoren ;))
Wil je daarnaast opnemen/streamen dan hoor ik om me heen dat dat met een 4670 al moet kunnen maar dat een I7 de voorkeur geniet.
Pagina: 1