Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertidow
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-02 08:26
Hoi allemaal,

Ik ben na 4 jaar trouw de Mac gebruiken weer teruggegaan naar Windows.
Heb een paar weken geleden de Asus N550jv gekocht en er een SSD in gezet (Samsung EVO 500 GB).
Niets dan lof over het functioneren van de laptop (net Bioshock Infinite zonder problemen uitgespeeld), maar er is een 'dingetje' waarvan ik niet begrijp hoe het kan:

Ongeacht of alle poespas eromheen wordt in- of uitgeschakeld, mijn laptop sluit superlangzaam af (>1 minuut). Opstarten gaat in ongeveer 8 seconden. Bij afsluiten gaat het scherm al binnen 10 seconden op zwart (alleen de power-button blijft licht geven), en dan duurt het vervolgens erg lang voordat hij uit gaat.

Weet iemand hoe dit kan, en hoe dit te verhelpen? Geen onoverkomelijk probleem, maar wel een 'minor annoyance'.

Groeten,

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 11:48
heb je veel achtergrondprogramma's open staan als je afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 18:15

mrtnptrs

You idiot!

Ik heb dit ook: opstarten gaat snel, maar een paar seconden na het afsluiten gaat het scherm op zwart, maar duurt het nog wel een minuut voordat de power knop van m'n computer uit gaat. En ja, ik heb vaak een aantal achtergrondprogramma's open staan bij afsluiten. Heb ook Windows 8.1.

Maar volgens mij doet Windows 8.1 bij het afsluiten het een en ander opslaan, wat dus lang duurt, om dan sneller op te kunnen starten. Dit is uit te zetten, Google is your best friend, maar dit zorgt er weer voor dat je systeem trager opstart.

Of heb ik het fout?

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29
Mijn Desktop met een SSD Samsung Pro 256Gb start op in 23 sec.(tot aan inlog scherm)
En sluit af in 12 sec(Alles uit)

Maar ik denk dat een achtergrond programma jou pc vasthoud met afsluiten

[ Voor 24% gewijzigd door Von Henkel op 02-03-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 18:15

mrtnptrs

You idiot!

Von Henkel schreef op zondag 02 maart 2014 @ 13:44:
Mijn Desktop met een SSD Samsung Pro 256Gb start op in 23 sec.(tot aan inlog scherm)
En sluit af in 12 sec(Alles uit)

Maar ik denk dat een achtergrond programma jou pc vasthoud met afsluiten
Draai je ook Windows 8.1? Zo ja, dan zou deze veel sneller moeten opstarten.

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Dat hangt natuurlijk geheel af van de hardware. Voor een niet UEFI moederbord is dat nog best snel. Die BIOS boottijden zijn echt gigantisch. Een systeem met UEFI en een videokaart die GOP ondersteund zou binnen een paar seconden moeten booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:38
Ik heb om en nabij hetzelfde. Opstart gaat zeer rap, afsluiten duurt vaak wat langer. (ik verdenk zelf al een tijdje een hangende explorer.exe door skype in mijn geval.)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:07
Hier ook, maar dat is typisch W8/W8.1. Voorbeeld is de laptop van mn zus.

Helemaal in het begin ging het allemaal nog vrij vlot, maar naar mate ze hem vaker gebruikt duurt het een eeuwigheid... 1 of 2 minuten ofzo. Windows zelf lijkt dan allang te zijn afgesloten. Enige wat resteert is een zwart scherm en idd dat de powerknop nog aan is.

Daarom gebruikt ze tegenwoordig niet vaak meer echt afsluiten, maar enkel sluimerstand(?). Geen idee nog waar het aan ligt btw... beetje vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

marcel87 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 01:56:

Daarom gebruikt ze tegenwoordig niet vaak meer echt afsluiten, maar enkel sluimerstand(?). Geen idee nog waar het aan ligt btw... beetje vreemd...
Ik begrijp dat iedereen zich af vraagt wat de reden is. Maar wat is er erg aan? Je hoeft er toch niet op te wachten? Je sluit af en loopt weg. Al doet dat ding er een kwartier over om echt uit te gaan, dan maakt dat niets uit. e bent allang wat anders aan het doen. Andersom zou veel erger zijn. in 2 seconden afsluiten en 5 minuten opstarten.

Op mijn systeem kan het afsluiten meer dan 5 minuten duren. Maar dat komt doordat ik dat zelf zo wil. Ik he een aantal synchronisatie/backup tools lopen die er voor zorgen dat een aantal forse directories worden veiliggesteld voor mijn systeem down is. Ik doe dus een shutdown en loop gewoon weg. Het komt wel goed

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ortep schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:25:
[...]

Ik begrijp dat iedereen zich af vraagt wat de reden is. Maar wat is er erg aan? Je hoeft er toch niet op te wachten? Je sluit af en loopt weg. Al doet dat ding er een kwartier over om echt uit te gaan, dan maakt dat niets uit. e bent allang wat anders aan het doen. Andersom zou veel erger zijn. in 2 seconden afsluiten en 5 minuten opstarten.
Misschien omdat wanneer de les afgelopen is, je de spullen inpakt en naar een andere locatie moet? Ja je kan hem best al in je tas stoppen, ik denk wel dat je fan binnen de kortste keren helemaal verstoft is... met alle narigheid van dien. Dus nee, daar hoef je dan niet zo blij mee te zijn en is het best irritant dat je er op moet wachten.

Laat ik het weer andersom draaien. Waarom zou je het dan moeten accepteren als er mogelijk wel een reden en oplossing voor is? Stel dat het iets simpels is en je kan het makkelijk verhelpen, jij zal er dan niet naar kijken blijkbaar en later pas je spullen inpakken... Toch niet iets waar ik snel voor zou kiezen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

marcel87 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:20:

Laat ik het weer andersom draaien. Waarom zou je het dan moeten accepteren als er mogelijk wel een reden en oplossing voor is? Stel dat het iets simpels is en je kan het makkelijk verhelpen, jij zal er dan niet naar kijken blijkbaar en later pas je spullen inpakken... Toch niet iets waar ik snel voor zou kiezen. :9
Je mag omdraaien wat je wilt. Maar het maakt weinig uit. Ik vind 1-2 minuten geen eeuwigheid. En ik heb nog wel ADHD. (serieus dus) Je kan zelfs gedurende die tijd je adem inhouden.
Je moet hard doorwerken om binnen 2 minuten alles ingepakt te hebben en weg te zijn. Als je echt iedere keer na een shutdown een laptop in de een tas wil drukken dan doe je dat gewoon als laatste. Het ding heeft echt even nodig om alles te regelen zodat je de volgende keer bij het opstarten 30 seconden kan uitsparen. Maar als je hem echt snel uit wilt hebben druk je gewoon 5 seconden op de powerknop. Dan is hij met 6 seconden uit. Nadeel is wel dat het dan vaak een paar minuten duurt voor hij weer aan is. Daar heb je veel meer last van.

Maar ik begrijp ook niet echt waarom hij iedere keer een shutdown nodig heeft. Een hibernate of sleep is al sinds Vista de handigste methode. Eens per week echt uit is voldoende.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 12:45
Geertidow schreef op zondag 02 maart 2014 @ 12:27:
Hoi allemaal,

Ik ben na 4 jaar trouw de Mac gebruiken weer teruggegaan naar Windows.
Heb een paar weken geleden de Asus N550jv gekocht en er een SSD in gezet (Samsung EVO 500 GB).
Niets dan lof over het functioneren van de laptop (net Bioshock Infinite zonder problemen uitgespeeld), maar er is een 'dingetje' waarvan ik niet begrijp hoe het kan:

Ongeacht of alle poespas eromheen wordt in- of uitgeschakeld, mijn laptop sluit superlangzaam af (>1 minuut). Opstarten gaat in ongeveer 8 seconden. Bij afsluiten gaat het scherm al binnen 10 seconden op zwart (alleen de power-button blijft licht geven), en dan duurt het vervolgens erg lang voordat hij uit gaat.

Weet iemand hoe dit kan, en hoe dit te verhelpen? Geen onoverkomelijk probleem, maar wel een 'minor annoyance'.

Groeten,

Geert
Offtopic: Waarom terug naar Windows gegaan? Ik ben noch Mac noch Windows fanaat, maar het blijft altijd interessant om te horen waarom mensen toch overstappen van a naar b of juist andersom! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ortep schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 00:43:
[...]
Je mag omdraaien wat je wilt. Maar het maakt weinig uit. Ik vind 1-2 minuten geen eeuwigheid. En ik heb nog wel ADHD. (serieus dus) Je kan zelfs gedurende die tijd je adem inhouden.
Dat mag jij vinden van mij. Succes met je adem inhouden. O-) >:)

Haha nee zonder gein, 2min is natuurlijk wel aanzienlijk tov 5-10seconden normaal gesproken. Punt is gewoon dat het vreemd is en alleen bij W8/8.1.
Maar ik begrijp ook niet echt waarom hij iedere keer een shutdown nodig heeft. Een hibernate of sleep is al sinds Vista de handigste methode. Eens per week echt uit is voldoende.
Wegens een kleine SSD heb ik die slaapstandmeuk op disable gezet. Scheelt nog aanzienlijk in ruimte. Normaal gesproken zou het op een SSD dan ook retesnel moeten gaan en is er amper reden tot een slaap of sluimerstand.

Mja omdat het inderdaad niet gek lang is dat je moet wachten heb ik ook al gezegd dat ik er geen tijd aan wil besteden om het uit te zoeken. Tot nu toe heb ik er dan ook niets meer van gehoord van ze. Mja, zoals ik al zei... mocht iemand hier een retesimpele oplossing hebben... kijk dan wil ik daar best ffkes aan prutsen.

Uiteindelijk allemaal gepraat in de marge, aangezien hier blijkbaar nog niemand concreet een oplossing heeft gevonden die werkt... (of ik heb er over heen gelezen, dat kan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wegens kleine SSD.. 500GB vind ik geen kleine SSD, die paar gig aan slaapstand zou ik gewoon opofferen, zeker in geval van een laptop. Hoe makkelijk is het niet om gewoon het deksel te kunnen dichtklappen en even later weer te kunnen verder werken?

Hoeveel GB intern geheugen heeft die laptop nu eigenlijk? 8 of zelfs 16GB is prima te doen als je 500GB hebt. Je moet een SSD toch niet compleet volschrijven.
En wellicht zijn er bepaalde opties ingesteld met die Magician software van Samsung? Daar al eens naar gekeken?
Verdere boosdoeners zijn vaak services of drivers die wachten tot een ander proces is afgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
500GB? Ik ben de topicstarter niet! Nee ik heb het steeds over mijn zus dr laptop. Idd 16GB RAM, pagefile van tegen de 10GB geloof ik, tegen de 100GB aan progs+Windows. In elk geval genoeg zonder dat Photoshop de systeemprocessen aan de kant drukt en de SSD/Windows corrupt raakt, zoals ik dat al eerder meemaakte.

En nee 500GB is idd niet weinig.

Bij haar is W8 zo raar gaan doen na de rare BSOD's, wat achteraf kwam door defect RAM. Na nieuwe RAM uit RMA werkte alles weer, maar dat trage afsluiten met de blackscreen bleef opeens. Vandaar dat ik het niet koppel aan services of drivers. Voorheen (voordat het RAM defect raakte) startte ie op in luttele seconden en met afsluiten precies hetzelfde. Wel gek, denk dat een clean install wonderen doet, maar zolang je niet weet waardoor het komt kan je natuurlijk zo weer hetzelfde probleem oplopen.

Mja ik zit hier bijna het topic van TS te kapen en dat was mijn bedoeling absoluut niet. Ik laat nu weer de ruimte aan Geert, tis immers zijn topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:07

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows is een OS, geen Client Software. CSA > WOS.

Dat er trouwens alle hibernate opties uitgeschakeld zijn betekend niet dat standby optie niet meer mogelijk is. Gewoon instellen dat het systeem gaat slapen als je 't scherm dicht doet en klaar, met 2 seconden kan je inpakken en je bent met 3 seconden weer aan het werk, precies waar je was gebleven. Waarom mensen nou telkens willen afsluiten snap ik niet echt. Je bent dan telkens weer bezig met zooi opstarten en openen wat ook weer tijd kost.
Er wordt nu gezeurd over het 'lange' afsluiten van Windows, terwijl je met opstarten nog langer bezig bent om al je shit op orde te krijgen zodat je de les kan volgen. En ook wat anderen al zeiden, zijn die twee minuten echt eeuwigdurend? Klinkt bijna alsof je een of andere vage drug hebt genomen waardoor elke seconde uren lijken te duren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29
Hibernate vond ik makkelijk onder Windows 7. Sinds Windows 8 en 8.1 gebruik ik het niet meer.
Teveel last van random opstarten van het systeem.
Pagina: 1