• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik ben nu wel ongeveer ten einde raad en ik weet even niet meer waar ik precies naar kan kijken. Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk uit te leggen:

Onderdelen:
ASRock H81 Pro BTC (vervangen voor Gigabyte & Asus moederbord naderhand)
Intel G1820 S1150 CPU
Corsair 2x4GB Dual Channel
2x Corsair AX860 Voeding.
4x Sapphire R9 290 OC TRI-X

Ik heb 2 machines met 4 GPU's (mining) gebouwd. Machine 1 werkte prima en ik wachtte nog op wat onderdelen om machine 2 in elkaar te zetten. Deze kwam binnen en ik heb hem compleet afgemaakt. Zodra ik het systeem wilde starten kwam het probleem dat het systeem niet wilde starten. De PSU's kregen hun power signaal, sprongen aan, de CPU fans draaien, GPU fans gingen aan en de boel viel weer uit en een paar seconde later sprong alles weer aan, deze loop bleef hetzelfde.

Omdat het al aardig laat was naar bed gegaan en de volgende morgen besloten mijn al werkende machine af te koppelen en deze de verplaatsen naar de plek van de nieuwe machine zodat ik makkelijker aan de nieuwe (niet werkende machine) kon werken. Ik sluit netjes het systeem af via SSH poweroff, trek de voedingskabels netjes los nadat ik de voedingen op O heb gezet en verplaats het systeem. Prik daar de eerder gebruikte stroomkabels in, wil het systeem booten en ik krijg hetzelfde probleem als het nieuwe systeem.

Opeens zat ik dus met twee niet bruikbare systemen. Terug geplaatst op de oude positie, daar de stroom ingeprikt en het probleem blijft hetzelfde. Moederbord uit de 'nieuwe' gepakt en deze wilde opeens helemaal geen power on signaal meer doorgeven aan de PSU's. Oude moederbord teruggeplaatst en hierbij hetzelfde: beide moederborden overleden.

Vandaag terug naar de winkel, deze hebben de mobo's nagekeken en mij vervangende moederborden gegeven. Een is de GigaByte H87-HD3 en de ander een Asus H87-PRO. Ik kom thuis en bouw het Gigabyte moederbord netjes in de 'nieuwe' machine, sluit alles netjes aan en hang de stroom aan de voedingen. Raak de powerbutton aan en:
klik - alle fans draaien een maal - klik - uit.

"Okay, raar.". Om zeker te zijn dat ik geen kortsluiting via de kast maak, pak ik het Asus moederbord en plaats er de CPU en het RAM op en pak een van de twee voedingen uit de kast en hang deze aan dit moederbord. Powerbutton en:
klik - alle fans draaien een maal - klik - uit.

"Wut?!".

Sindsdien heb ik de volgende dingen geprobeerd:
- De voeding 'geshort': Deze gaat vrolijk aan.
- Een voeding uit een geheel ander (werkend) systeem: Hetzelfde probleem
- Deze voeding terug geplaatst in het andere systeem en deze werkt nog.
- Zonder RAM: Hetzelfde probleem
- Dual Channel op twee ander slots: Hetzelfde probleem
- Een reepje op alle 4 de RAM slots proberen: Hetzelfde probleem
- CPU vervangen van het Gigabyte moederbord -> Asus moederbord: Hetzelfde probleem
- Andere ATX-E kabel: Hetzelfde probleem
- Andere CPU 4x4 kabel: Hetzelfde probleem
- Andere plekken in het huis (andere groep): Hetzelfde probleem
- Andere voedingskabel: Hetzelfde probleem.

Eerst dacht ik aan de voedingen, gezien het rare gedrag op de plek waar de nieuwe machines stond en dus beide ASRock moederborden zijn overleden. Getest door een voeding uit een werkende machine te pakken en deze geeft dus hetzelfde probleem. Moederborden lijkt me ook heel erg sterk gezien ze brand spanking nieuw zijn.

Ik weet even niet meer waar ik nog naar kan kijken.

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05
Misschien dat ik eroverheen gelezen heb maar, ik zie nergens iets terug van je videokaarten? Volgens mij heb je alles al zo'n beetje geprobeerd...

Probeer is zonder videokaart te starten? Misschien iets met kortsluiting wat de hele boel laat vastlopen

• X-G
Knamix schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 20:39:
Misschien dat ik eroverheen gelezen heb maar, ik zie nergens iets terug van je videokaarten? Volgens mij heb je alles al zo'n beetje geprobeerd...

Probeer is zonder videokaart te starten? Misschien iets met kortsluiting wat de hele boel laat vastlopen
Ik heb alles getest zonder videokaart gezien deze het probleem niet is.

Verwijderd

hebben alle borden een uefi die deze processor ondersteunt?
Soms willen borden zonder update ook draaien maar niet zoals het hoort.

• X-G
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 21:24:
hebben alle borden een uefi die deze processor ondersteunt?
Soms willen borden zonder update ook draaien maar niet zoals het hoort.
Heb even gecheckt en mobo zou deze CPU moeten ondersteunen:
http://www.cpu-upgrade.co...GA-H87-HD3(rev._1.x).html

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geprobeerd de CMOS te resetten d.m.v een jumper?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• X-G
Lip schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:01:
Geprobeerd de CMOS te resetten d.m.v een jumper?
Yep, ook dit geprobeert. Jumper om, 10 sec gewacht, Jumper terug, stroom er weer op: Hetzelfde probleem.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je ontlaad je zelf wel voordat je aan de slag gaat aan een geaard stopcontact?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• X-G
Lip schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:07:
Je ontlaad je zelf wel voordat je aan de slag gaat aan een geaard stopcontact?
Jup, gewoon via de verwarming.

Het enige wat overblijft in mijn opinie is de CPU. Maar dit zou ik moeten testen met een nieuwe.

[ Voor 18% gewijzigd door X-G op 01-03-2014 22:14 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een verwarming is niet altijd geaard!

Verwijderd

Heb je ander ram om te testen?
Zag het niet bij de dingen die je geprobeerd hebt.

• X-G
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 23:33:
Heb je ander ram om te testen?
Zag het niet bij de dingen die je geprobeerd hebt.
Ik heb met en zonder ram hetzelfde probleem. Maw, aan het geheugen lijkt het niet te liggen.

• X-G
Uiteindelijk waren het 2 kapotte CPU's. Hoe het gebeurd is, geen idee, maar het werkt weer!

Pagina: 1