Toon posts:

Aan/uit knop voor render-pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben op dit moment druk bezig met het ontwerpen van mijn render pc en wil daar zoals vele gebruik maken van een Ikea Helmer kastje.

Volgens mij moet ik een 12v hebben maar mijn vraag is hoeveel ampere er nodig is. Er zijn namelijk 2 verschillende versies een van 3A en een van 6A. Welke zou ik nodig hebben?

Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzyreil
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-10 12:25
aan/uit voor op de moederbord? Zo ja dan maakt het niet uit wat voor schakelaar je gebruik zolang het maar een tijdelijke maak-contact is.
En als de schakelaar nog voor de voeding komt dan is het een 220V schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 12:29
Ieder simpel drukknopje kan werken!
Je kan zelfs de 2 losse draden elkaar laten raken maar dat is natuurlijk niet zo netjes.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
deurbelknopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
gewoon een schakelaar uit een oude voeding halen makkelijker kan het haast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk maakt het niet superveel uit, want er is maar heel kort contact. Wat bobsquad zegt is idd wel het makkelijkst denk ik (mits je geen ouwe voeding hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! Ik wil even via dx een paar van deze knoppen bestellen:
http://dx.com/p/car-switc...r-12v-102125#.UxLkCnkd9aQ

Helaas heb ik geen oude voedingen meer liggen. En omdat ik het zakelijk wil gaan gebruiken wil ik het een beetje netjes af gaan werken dus dacht ik aan dit soort knoppen. het wordt gewoon een metaal archiefkastje met 48 cores erin verwerkt. De reden waarom ik dit besloten heb is omdat ik geen ruimte wil verliezen in mijn kantoor aan een hele reeks pc's en op deze manier is het vrij compact en verplaatsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-10 22:10
dit is waarschijnlijk niet de schakelaar die je moet hebben, als ik de specificaties zo zie.
het lijkt er namelijk op, dat dit geen drukknop, maar echt een schakelaar is (indrukken is aanzetten, nog een keer indrukken is uitzetten), dit werkt niet goed met je computer.

de schakelspanning en stroom (de 12v 3A die je noemde) hoef je je niet druk om te maken, je schakelt totaal geen vermogen met het knopje wat je op je moederbord aansluit, dus wat dat betreft is iedere knop goed.
als je zo'n mooie verlichtte knop wil gebruiken, is het wel belangrijk om te bedenken hoe die aangesloten kan worden.
de powerled van je computer is gewoon een ledje, wat rechtstreeks op het moederbord aangesloten kan worden.
alles wat nodig is om te zorgen dat het ledje niet uitbrandt, zit al in het moederbord.

sommige schakelaars met een ledje erin, zijn zo gemaakt, dat je er rechtstreeks 12v op kan zetten, en hebben dus een eigen ingebouwde weerstand.
Als je deze op je moederbord aansluit, zal je bijzonder weinig licht krijgen.

ik zal eens kijken of ik wat moois kan vinden wat wel zou moeten werken :)

-- edit --
ik kan hiet niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt erop dat deze wel zouden kunnen werken.
http://dx.com/p/16mm-meta...reset-271023#.UxMmxxR5Pis
de schakelaar sluit je aan op je moederbord (2 pinnen van de knop, NO en C (of P, wat erop staat verschilt nog wel eens), en de verlichting draait op 12V, die zou je van je voeding af kunnen halen (zo'n molex connector bijvoorbeeld, die je in oudere harde schijven steekt. geel is +12, zwart is ground).

[ Voor 19% gewijzigd door nick_haak op 02-03-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nick_haak schreef op zondag 02 maart 2014 @ 13:30:
dit is waarschijnlijk niet de schakelaar die je moet hebben, als ik de specificaties zo zie.
het lijkt er namelijk op, dat dit geen drukknop, maar echt een schakelaar is (indrukken is aanzetten, nog een keer indrukken is uitzetten), dit werkt niet goed met je computer.

de schakelspanning en stroom (de 12v 3A die je noemde) hoef je je niet druk om te maken, je schakelt totaal geen vermogen met het knopje wat je op je moederbord aansluit, dus wat dat betreft is iedere knop goed.
als je zo'n mooie verlichtte knop wil gebruiken, is het wel belangrijk om te bedenken hoe die aangesloten kan worden.
de powerled van je computer is gewoon een ledje, wat rechtstreeks op het moederbord aangesloten kan worden.
alles wat nodig is om te zorgen dat het ledje niet uitbrandt, zit al in het moederbord.

sommige schakelaars met een ledje erin, zijn zo gemaakt, dat je er rechtstreeks 12v op kan zetten, en hebben dus een eigen ingebouwde weerstand.
Als je deze op je moederbord aansluit, zal je bijzonder weinig licht krijgen.

ik zal eens kijken of ik wat moois kan vinden wat wel zou moeten werken :)

-- edit --
ik kan hiet niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt erop dat deze wel zouden kunnen werken.
http://dx.com/p/16mm-meta...reset-271023#.UxMmxxR5Pis
de schakelaar sluit je aan op je moederbord (2 pinnen van de knop, NO en C (of P, wat erop staat verschilt nog wel eens), en de verlichting draait op 12V, die zou je van je voeding af kunnen halen (zo'n molex connector bijvoorbeeld, die je in oudere harde schijven steekt. geel is +12, zwart is ground).
Nou Nick enorm bedankt voor de moeite ;) Ik heb zelf natuurlijk ook nog even gezocht en ik ben dit tegen gekomen. Dit is een iets modernere versie van de Helmer kast dan waar ik mijn visie op had gebaseerd toevallig maakt hij dus ook gebruik van een schakelaar. Je uitleg was helemaal top en toevallig kwam ik net deze tegen. Hier maken ze ook gebruik van de voedingsaansluiting.

Thanks voor de hulp verbaas me toch altijd weer over hoe actief en behulpzaam men hier is! top! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
graag gedaan.
het is een beetje vreemd, dat bij de schakelaar van Amazon staat dat hij Latching is (klik aan, volgende klik is uit), en dat precies die schakelaar in het projectlog als powerswitch gebruikt wordt.
een pc gaat normaal gesproken aan met een korte klik, en als de knop 5 seconden ingedrukt gehouden wordt, gaat de pc hard uit (slecht voor je hardware, alleen gebruiken als de zooi echt vastloopt).

het verhaal over de voedingsaansluiting is inderdaad exact zoals ik bedoel.
Deze knop is wel momentary, en kost nog eens weinig ook :) misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-10 09:33
De switch die jij wil gebruiken is een vandal switch, conrad heeft ze, maar zijn duur. Maar ik weet niet welke soort je voor een pc kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als powerbutton heb je een pulsschakelaar nodig in ieder geval. Als je daar naar zoekt vind je wellicht wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu ff besloten voor de snelle en misschien minder mooie methode. Ga nu gewoon ff chassis power knopjes gebruiken. En vandaaruit alles netjes maken. Krijg namelijk wat werk mijn kant op en nu ligt de prioriteit bij het zorgen dat het werkt en vandaaruit kan ik het altijd ff mooi gaan maken. ;-)

Bedankt voor de tips, want ik ga ze zeker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:05
Misschien staat hier iets bij.

http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=1022

Hier zijn ook goedkopere bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
dat is een mooie link, zolang je gaat voor de momentschakelaars met "contact: maak" of "contact: wissel" in de specificaties, zit je goed :)
De 2e knop in de link (momentschakelaar met verlichting (wit) kost niet zoveel, en kan zo worden aangesloten.
Verlichting op je voeding, en schakelaar op je moederbord.
Pagina: 1