BIOS updaten lukt niet - MSI Z87 G45 Gaming

Pagina: 1
Acties:

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12 22:51
Ik loop tegen een probleem aan. Ik zit nu op BIOS-update 1.5, en het lukt me niet om naar 1.6 te updaten. Hier http://nl.msi.com/product/mb/Z87G45_GAMING.html#download heb ik 1.6 gedownload.

Als ik het zip bestandje uitpak, en dan de AFUDE238.exe open, krijg ik de melding:

'Deze App kan niet uitgevoerd worden op uw PC.

Vraag bij de software-uitgever na of er een versie bestaat voor uw PC.'

Dan kan ik alleen op Sluiten drukken. Als ik de AFUDE238.exe als administrator uitvoer, krijg ik de foutmelding: Kan het bestand C:\Users\Fabienvg\Downloads\7821v16\7821v16\AFUDE238.exe niet vinden. Controleer of u de naam juist hebt ingevoerd en probeer het daarna opnieuw. Ik heb het ZIP-bestandje ook vanaf mijn USB proberen uit te pakken en te runnen als admin, maar dan krijg ik dezelfde foutmelding (maar dan E:\.....).

Ik draai op Winodws 8.1 x64

[ Voor 31% gewijzigd door Montu op 01-03-2014 15:37 ]

PC Specs

Verwijderd

Kopieer het bestand: E7821IMS.160 naar een usb stick en update vanuit de bios.

• Montu
hoe?

PC Specs

Verwijderd

Geen manual?

• Montu
Zit er niet bij

PC Specs

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lees de handleiding van je moederbord op zoek het op met Google. Zo moeilijk is het niet. Het flashen van de BIOS is sowieso altijd aan te raden om vanuit de BIOS te doen en niet in Windows.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 13:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een beetje inzet kan geen kwaad he. Die exacte link die je postte heeft een pagina "Manual" waar je gewoon de handleiding kan downloaden.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Montu
Oja, klopt! Ik zal het even opzoeken in de manual.

PC Specs

Verwijderd

Is er trouwens een reden voor de update?

• Montu
Nee, maar omdat ik vaak zie ''make sure you have updated to the latest BIOS version'', leek het me geen kwaad om dit te doen.

PC Specs

Verwijderd

If it ain't broke, don't fix it!

Verwijderd

If it ain't broken, don't fix it.

De handleiding zit er niet bij, dus ik ga maar even geen eigen inzet tonen en deze zeer basale vraag op GoT knallen. hihihi |:(

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2014 15:56 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-12 20:32

Nemesizz

Untouchable

Dit dus.

Een BIOS update is niet hetzelfde als een driver update van je videokaart of iets dergelijks.
Als een BIOS update mis gaat (en dat doen ze maar al te vaak bij mensen die niet goed weten waar ze mee bezig zijn) kun je je moederbord om zeep helpen.
Veel borden hebben tegenwoordig een crashfree BIOS of hoe het marketing praatje ook heet, dat zogenaamd een flash niet mis kan gaan, maar ook daar vaak zat gezien dat de recovery functie gewoon niks doet en je moederbord zo goed als dood is*.

(* veel borden hebben een vast gesoldeerde BIOS chip tegenwoordig, dan is het verwisselen erg lastig. Als de chip in een socket zit kun je vaak nog een nieuwe BIOS chip halen of de 'defecte' ergens hotflashen/re-programmen).

• Montu
Nouja. Ik heb de BIOS al geypdate via M-FLASH functie in BIOS van Msi Z87 G45. Vervolgends kiezen tussen 1) Select one file to update BIOS en 2) Select one file to update BIOS and ME. Ik heb voor het laatste gekozen en dit bestand '' E7821IMS.160'' gekozen. Flash was succesvol en geen problemen.

PC Specs

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12 22:32
Als je er geen verstand van hebt, lijkt het me niet slim om "even" de bios te gaan updaten.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Update je Bios al ten eerste nooit in een OS en als je het in het OS doet, doe het dan in veilige modus zeker bij illegale windowsen. Updaten via DOS of in de Bios zelf zijn de veiligste manieren. Hoewel je bij DOS wel moet weten waar je mee bezig bent en makkelijk fouten kan maken. M flash enzo zijn simpele en betrouwbare manieren maar ook daar kan het mis gaan.

Je Bios zomaar upgraden is niet aan te raden. Het probleem met Bios updaten is dat je het niet ''zomaar'' ff kan leren, oude moederborden gaan altijd via DOS. En er zijn verschillende manieren. Eflash van ASrock is vrij simpel. Terwijl de ezflash van een Award Bios wat moeilijker gaat.

Ook moet je het (als je het via een USB doet) je USB formatteren (en niet alles er af deleten maar formatteren op de zelfde manier als een floppy) en ook formatteren als FAT32. NTFS kan voor problemen zorgen (bij ASrock te minste maar FAT32 is altijd aan te raden)

Waarschijnlijk kan je het bestandje ook niet uitvoeren omdat je niet in veilige modus zat. Sommige OS installaties kunnen alleen via veilige modus. illegale windows kan ook voor problemen zorgen.

Gelukkig is het goed gekomen, maar er waren genoeg wegen waardoor het fout kon gaan. Upgrade je Bios via de Flash van het moederbord en het liefst nog met een noodvoeding.

TIME TO UPGRADE !!!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ben het eens met rickboy333
Lees ook even op het msi forum. Zij hebben ook een speciale bios flash tool
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=172772.0

wat niet past, wordt gelast!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nemesizz schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:12:
[...]

Dit dus.

Een BIOS update is niet hetzelfde als een driver update van je videokaart of iets dergelijks.
Als een BIOS update mis gaat (en dat doen ze maar al te vaak bij mensen die niet goed weten waar ze mee bezig zijn) kun je je moederbord om zeep helpen.
Veel borden hebben tegenwoordig een crashfree BIOS of hoe het marketing praatje ook heet, dat zogenaamd een flash niet mis kan gaan, maar ook daar vaak zat gezien dat de recovery functie gewoon niks doet en je moederbord zo goed als dood is*.

(* veel borden hebben een vast gesoldeerde BIOS chip tegenwoordig, dan is het verwisselen erg lastig. Als de chip in een socket zit kun je vaak nog een nieuwe BIOS chip halen of de 'defecte' ergens hotflashen/re-programmen).
Het is tegenwoordig niet meer zo erg als vroeger hoor. Zoals je zelf al aangeeft hebben de meeste moederborden nu een backup-BIOS. Daarnaast is het updaten nu een stuk makkelijker geworden omdat het nu vaak vanuit de BIOS zelf kan; vroeger moest je daarvoor eerst een floppy met DOS booten.

Zeker als je overclockt is het wel aan te raden om je BIOS up-to-date te houden, omdat er (bij moederborden die toegespitst zijn op overclocken) af en toe wel eens fixes in de updates zitten die de overclock-potentie vergroten, bijvoorbeeld.

Natuurlijk altijd eerst de release notes lezen. En als er in een BIOS-update niets gefixed wordt waar jij baat bij hebt, hoef je natuurlijk ook niet te updaten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1