Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Quadcore freezed en wordt trager, sindsdien onrbuikbaar.

Pagina: 1
Acties:

• iNtexx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04-2024
Allereerst mijn excuses mocht deze draad niet in de juiste categorie staan.

Intel core i5 2500k @ 4.2 Ghz
Corsair Vengeance 1600 Mhz 8GB
Samsung Spinpoint F3 1.5 TB
GTX 560 in SLI @ 978 MHz
MoBo: Asus Z68 V PRO
SSD OCZ Vertex 3 in Raid als caching schijf 60GB

Hierboven mijn gegevens, dan nu mijn probleem.

Mijn zelfbouw computer draait al anderhalf jaar vlekkeloos maar gaf sinds 2 maand wat kuren, de computer begon wat met trager opstarten zonder reden nadat ik terugkwam van een tijd weg, zo opeens.

Dit is langzamerhand telkens erger geworden tot het punt dat mijn computer simpelweg onbruikbaar is geworden.
Constante freezes van mijn pc zijn tot grote ergernis gekomen dat ik het maar opgegeven heb.

Mijn PC gisteren geformatteerd om te kijken of dat het probleem verhielp (had al niet het gevoel dat dit het probleem was). Dat verhielp het probleem ook uiteraard niet want toen ik mijn pc vanmorgen opstartte kwam ik niet verder als het opstartgeluid van windows (zag alleen een zwart scherm en cursor).

Memtest86+ heeft geen problemen opgeleverd.
Taakbeheer zag er altijd ook netjes uit, geen problemen mee (memory en processor verbruik).
Software problemen is geen sprake van.
Computer absoluut nooit te warm.
Zeer stabiele noch snelle overclock van zowel processor als videokaarten in SLI.

Soms dan werd mijn computer zo tergend traag dat het overschrijven van een 20mb bestand naar USB met 20 kb p/s ging. Dit duurde natuurlijk een eeuwigheid totdat ik opeens weer gepruttel hoor van mijn HD na 2 minuten en dat het opeens binnen een milliseconde is overgeschreven en mijn computer weer redelijk normaal reageert, maar dit kan na een minuut of twee weer compleet anders zijn (freezes als ik bijvoorbeeld iets tevoorschijn haal uit mijn taakbalk).

Ik vermoed dat het eerst ging om een HD probleem aangezien het pruttelen opeens soms ophield en ik toen dus mijn freezes kreeg maar SMART scans en HDTune hebben goede resultaten weergegeven, het volschrijven van nullen op mijn HD bij formatteren ging ook gesmeerd.

tl;dr nooit foutmeldingen of BSODS, gewoon tergend traag en soms schoot het weer even los en kon ik weer van alles doen (gamen, noem maar op) en soms was het compleet mis en kon ik hem een dag niet gebruiken.

Wie o wie kan mij helpen?
Ik ben ten einde raad, u ontvangt mijn eeuwige gratie. _/-\o_

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Lijkt er op dat de processor zich terugklokt om oververhitting te voorkomen. Controleer eens of de koelpasta nog ok is tussen de koeler en de processor.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En stop eens met overclocken als je pc raar doet. Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten. Iets een zeer stabiele overclock noemen terwijl je pc raar doet en je de oorzaak nog niet aan kunt wijzen, dat is onhandig :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08

Onbekend

...

Controleer eens de sata-kabels.
Ik heb laatst ook gehad dat mijn computer traag werd, en daarna helemaal vastliep. Geen spoor van foutmeldingen te bekennen, en de processor werd zeker niet warmer dan 45 graden C.
Terwijl mijn computer draaide bewoog ik mijn sata-kabels en ineens gind de computer weer verder met waar hij gestopt was. Schijnbaar had ik last van contactproblemen, en het zal mij niet verbazen dat andere computers met vastlopers ook contactproblemen hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• iNtexx
Gé Brander schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:04:
Lijkt er op dat de processor zich terugklokt om oververhitting te voorkomen. Controleer eens of de koelpasta nog ok is tussen de koeler en de processor.
Terugklokken lijkt me geheel onwaarschijnlijk aangezien een transfer van een bestand nooit met 20 kb p/s mag gaan. Er is meer aan de hand.
Gizz schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:07:
En stop eens met overclocken als je pc raar doet. Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten. Iets een zeer stabiele overclock noemen terwijl je pc raar doet en je de oorzaak nog niet aan kunt wijzen, dat is onhandig :)
Als een systeem al anderhalf jaar vlekkeloos loopt op een stabiele overclock waarom zou ik dit plotseling gaan terugklokken? Als mijn systeem nou begon te haperen en ik kreeg constant BSODS of strepen dan zou ik uiteraard terugklokken maar dit is zon drastische verandering dat er iets geheel anders loos moet zijn, correct me if I'm wrong.
Onbekend schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:08:
Controleer eens de sata-kabels.
Ik heb laatst ook gehad dat mijn computer traag werd, en daarna helemaal vastliep. Geen spoor van foutmeldingen te bekennen, en de processor werd zeker niet warmer dan 45 graden C.
Terwijl mijn computer draaide bewoog ik mijn sata-kabels en ineens gind de computer weer verder met waar hij gestopt was. Schijnbaar had ik last van contactproblemen, en het zal mij niet verbazen dat andere computers met vastlopers ook contactproblemen hebben.
De SATA kabels zal ik eens checken, bedankt.

Bedankt voor het meedenken iedereen.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

iNtexx schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:39:
[...]

Terugklokken lijkt me geheel onwaarschijnlijk aangezien een transfer van een bestand nooit met 20 kb p/s mag gaan. Er is meer aan de hand.

[...]

Als een systeem al anderhalf jaar vlekkeloos loopt op een stabiele overclock waarom zou ik dit plotseling gaan terugklokken? Als mijn systeem nou begon te haperen en ik kreeg constant BSODS of strepen dan zou ik uiteraard terugklokken maar dit is zon drastische verandering dat er iets geheel anders loos moet zijn, correct me if I'm wrong.
Bij voorbaat dingen uitsluiten is ook niet slim. Kijk gewoon de koelpasta eens na.

Als bijvoorbeeld de koeler er niet goed op zit dan kan je dit soort verschijnselen zien. Controleer het gewoon even en laat weten of dat het was ja of nee. We proberen hier mee te denken.

[ Voor 12% gewijzigd door Gé Brander op 01-03-2014 15:51 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• iNtexx
Gé Brander schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:50:
[...]

Bij voorbaat dingen uitsluiten is ook niet slim. Kijk gewoon de koelpasta eens na.

Als bijvoorbeeld de koeler er niet goed op zit dan kan je dit soort verschijnselen zien. Controleer het gewoon even en laat weten of dat het was ja of nee. We proberen hier mee te denken.
Temperaturen in BIOS bij alle cores is rond de 20 graden.
Gamen was 3-4 dagen geleden nog mogelijk als hij niet freezede (hij freezede vaak heel veel als de pc net aanstond, als mijn computer al een hele dag aanstond dan was het zeker minder erg rond de namiddag/avond) maar nu is mijn computer gelijk aan een baksteen.

Maar zoals ik ook al zei in mijn eerste post, temperaturen zijn overal honderd procent binnen de normen.

En ik waardeer enorm dat jullie meedenken, mijn laatste halte voor de oplossing is Tweakers :)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

iNtexx schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:01:
[...]

Temperaturen in BIOS bij alle cores is rond de 20 graden.
Gamen was 3-4 dagen geleden nog mogelijk als hij niet freezede (hij freezede vaak heel veel als de pc net aanstond, als mijn computer al een hele dag aanstond dan was het zeker minder erg rond de namiddag/avond) maar nu is mijn computer gelijk aan een baksteen.

Maar zoals ik ook al zei in mijn eerste post, temperaturen zijn overal honderd procent binnen de normen.

En ik waardeer enorm dat jullie meedenken, mijn laatste halte voor de oplossing is Tweakers :)
En het kan niet je SSD zijn? Je harddisk is in orde zei je. Maar als de SSD nu eens kapot is of de poort waar deze aan hangt (of kabels). Heb je al eens geprobeerd een andere harddisk met OS aan het system te hangen?

• iNtexx
Gé Brander schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:18:
[...]

En het kan niet je SSD zijn? Je harddisk is in orde zei je. Maar als de SSD nu eens kapot is of de poort waar deze aan hangt (of kabels). Heb je al eens geprobeerd een andere harddisk met OS aan het system te hangen?
Na het formatteren heb ik de SSD niet aangesloten, heb dus een volledige frisse start gemaakt op mijn standaard HDD. De SSD heeft dit dus niet kunnen veroorzaken.

Ik sluit problemen met mijn HD niet uit.
Heb enkele tests gedaan toen mijn computer een beetje normaal liep met HD Tune, acces times en alles klopte volgens de tests, echter kan ik geen test runnen als mijn computer freezed.

BIOS is ook onlangs naar de meest recente versie geflashed.

Het is alleen merkwaardig dat wanneer mijn computer freezed mijn HD compleet stil valt, dit kan zijn dat hij niet meer wordt aangestuurd of dat hij zelf faalt maar dit is erg lastig te beoordelen vind ik zelf.

Alvast weer bedankt voor de reacties en de hulp!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

En de BIOS terug naar wat het eerst was? Is het soms begonnen na het flashen van het BIOS?

• iNtexx
Gé Brander schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 17:32:
En de BIOS terug naar wat het eerst was? Is het soms begonnen na het flashen van het BIOS?
Bij BIOS updates geldt: if it isn't broken, don't fix it.
Heb daarom pas ook de BIOS geflashed nadat de kuren ontstonden.

Helaas heeft dat niks positiefs uit mogen halen O+

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

,Begin eens met alles loshalen. Opstarten met 1 reepje geheugen, 1 hdd, 1 toetsenbord en 'load optimized defaults' in je bios en zonder losse gpu (ook even herhalen met andere reepje geheugen). Als je dan nog problemen hebt kan je het geheugen uitsluiten, de oc uitsluiten en alle andere spullen die je hebt aangesloten. Dan is het Of de geheugencontroller (zeldzaam), of je voeding, of je moederbord. Dat zijn dingen die je alleen kan testen met vervangende spullen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

iNtexx schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:02:
Heel verhaal
Post met systeem specs behalve een voeding.
Hij doet 't niet goed, omdat er geen voeding in zit. :+ Die heb je natuurlijk wel nodig. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• iNtexx
Lip schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 18:00:
[...]

Hij doet 't niet goed, omdat er geen voeding in zit. :+ Die heb je natuurlijk wel nodig. :)
Haha
XFX 850W :+

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

SSD's voorzien van de laatste firmware?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• iNtexx
millman schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 17:48:
,Begin eens met alles loshalen. Opstarten met 1 reepje geheugen, 1 hdd, 1 toetsenbord en 'load optimized defaults' in je bios en zonder losse gpu (ook even herhalen met andere reepje geheugen). Als je dan nog problemen hebt kan je het geheugen uitsluiten, de oc uitsluiten en alle andere spullen die je hebt aangesloten. Dan is het Of de geheugencontroller (zeldzaam), of je voeding, of je moederbord. Dat zijn dingen die je alleen kan testen met vervangende spullen.
Dit zal ik proberen als niets anders meer werkt, hiermee kun je het beste problemen uitsluiten maar is ook het meest tijdrovend en heb heel veel vervangende onderdelen niet.

Dank :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:00
Gizz schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:07:
Ik kan niet anders dan het hier heel erg mee eens zijn. Wie weet wat je nu allemaal versleten/gesloopt hebt inmiddels... Jaja je temps zijn goed. Maar toch, ik zou als eerste de overclock ongedaan maken en kijken of dat iets doet.

Om de oorzaak van je probleem te kunnen achterhalen zal je toch moeten werken volgens het proces van elimineren van mogelijke oorzaken, en dit is toevallig een hele makkelijke om te testen, dus doen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Kabels goed kontroleren, ook de stekkers goed bekijken.
kabels vernieuwen.
Hd aan andere poort hangen.(misschien andere hd proberen, of je ssd alleen gebruiken).
Pagina: 1