Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 13:25
Beste mede-tweakers,

Ik zit nu al langere tijd te kijken om de HDD in mijn laptop te vervangen voor een SSD. Ik ben op de hoogte van de snelheidswinsten en daarom lijkt het me ook ideaal om dit te doen. Nu ik wat research heb gedaan naar dit onderwerp blijf ik toch met enkele vragen zitten en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om deze te beantwoorden.

Mijn eerste vraag gaat over welke SSD ik nu het beste kan nemen. Ik zit te twijfelen tussen EVO serie van Samsung en de M500 serie van Crucial. Over het algemeen blijkt dat de M500 serie van Crucial iets lagere lees- en schrijfsnelheden heeft dan de EVO serie, maar dat dit verschil in de praktijk niet heel opmerkelijk zou zijn. Wat ik echter van een andere mede-tweaker las is dat de M500's data op zouden slaan als deze uit zouden vallen. Hebben de Samsungs dit dan helemaal niet? Dat zou ik namelijk wel jammer vinden.

Mijn tweede vraag gaat over of ik de CD/DVD drive moet lozen of niet? Mijn laptop beschikt over een zogenaamde UltraBay wat er voor zorgt dat ik met behulp van een caddy daar de SSD (of de HDD) zou kunnen plaatsen. Deze caddy is te koop voor ongeveer twee tientjes.

De derde vraag heeft eigenlijk betrekking tot de tweede vraag. Stel ik laat de CD/DVD drive zitten en vervang alleen mijn HDD door een SSD. Deze SSD wordt natuurlijk leeg geleverd en ik heb geen Windows cd bij de laptop ontvangen. Ik heb vernomen dat de activeringscode van Windows tegenwoordig in het BIOS zit verwerkt maar deze kan ik nergens uitlezen in Windows. De vragen hierbij zijn of ik met dezelfde activeringscode Windows kan activeren op de SSD en hoe ik aan een legale versie van Windows kom?

Ik hoop dat ik de situatie een beetje helder geschetst heb en mochten er nog vragen zijn van jullie kant hoor ik dit graag. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik eindelijk is een SSD in mijn laptop kan zetten.

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 09:36
De M500 zou technisch inderdaad wat betrouwbaarder zijn. Als je geen voorkeur hebt zou ik gewoon de goedkoopste nemen. Met normaal gebruik ga je er geen verschil in merken.

De ultrabay is of/of en niet en/en. Als je de hdd wilt behouden zal je dvd moeten verwijderen.

Windows kan je installeren met de oem key die meestal onder de laptop op een sticker staat. Mogelijk dat je Windows daarna nog wel even telefonisch moet heractiveren.

Voor installatie kan je een cd lenen of een iso downloaden en dan een bootable usb maken.

edit: je kunt ook je hdd klonen. Samsung heeft hiervoor de evo laptop kit bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door xingchen op 01-03-2014 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Ja ik snap dat ik de CD/DVD drive moet verwijderen als ik mijn HDD wil behouden. Deze zou dan in de caddy gaan die in de plaats van de drive gaat.

Voor de rest heb ik wel een lichte voorkeur naar Samsung omdat zij hun migration software er bij leveren en dat vind ik (denk ik) toch iets betrouwbaarder dan een third-party programma (wat misschien wel precies hetzelfde doet).

De sticker met activeringscode ziet er niet meer. Er zit simpelweg een sticker met het Windows logo. Hoe ik aan een CD / USB kom moet ik nog even uitvogelen.

In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Inderdaad een bootable USB of iso op een cd branden, deze code kun je weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Waarom een normale SSD halen?
In die y500 zit een mSATA slot! Beetje afhankelijk wel model je hebt, maar waarschijnlijk zit daar momenteel een 16GB ssd in. Deze dient als caching ssd voor de hardeschijf.

Ideaal voor een OS, nutteloos voor storage en aangezien je toch windows op die nieuwe SSD wilt gaan zetten... Dus ik zou die 16GB mSATA ssd mooi vervangen met een grotere.

EDIT:

Met betrekking tot je vraag over Windows:
De key zit in je BIOS/uefi opgeslagen. Als je een normale, schone, windows 8 iso download dan hoef jij je nergens druk om te maken. Er wordt namelijk dan niet eens gevraagd om een key, maar die wordt netjes uitgelezen.

Hoe ik dit weet: Heb zelf een y500 gehad en heb zelf (ook) de fout gemaakt om m'n 1TB hardeschijf te vervangen met een 2,5 inch SSD i.p.v. een mSATA ssd te halen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rye op 02-03-2014 09:44 ]

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Hallo Rye,

Bedankt voor het meedenken en ik had hier inderdaad nog helemaal niet aan gedacht. Op dit moment zit er inderdaad een 16GB mSATA SSD in voor caching. Dan is het denk ik inderdaad het makkelijkste en het slimste om deze SSD te vervangen voor een grotere.

Fijn ook om te weten dat ik me geen zorgen hoef te maken om die Windows key. Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Trouwens, de manier waarop caching bij de y500 werkt is via software. Het is dus niet de Intel manier. Je kan en hoeft dus ook niks aan te passen in de bios als je die 16GB ssd er uit haalt.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Inmiddels heb ik de SSD en geinstalleerd.

Het betreft een Samsung 840 EVO 120GB mSata. Ik heb met behulp van samsung migration software mijn Windows partitie gekloond naar de SSD. Vervolgens bootte ik van de SSD en alles leek te werken. Toen ik echter mijn anti-virus probeerde te installeren kreeg ik een foutmelding. Het pad kon niet gevonden worden en ik moest iets veranderen in het register. Ik kreeg al het gevoel dat er iets niet klopte. Toen ik vervolgens rebootte en probeerde in te loggen in Windows kreeg ik de melding welkom en vervolgens bleef hij eeuwig laden.

Ook wordt mijn caching SSD (die ik er uit heb gehaald) nog steeds in Windows verkenner weergegeven. Ook is de partitie in schijfbeheer nog steeds te zien.

Wat kan ik volgens jullie nu het beste doen?

[ Voor 11% gewijzigd door JEROENrgfgf op 06-03-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
Inmiddels met een vriend uitgevogeld wat er aan de hand was en het euvel verholpen.

We hebben de HDD opnieuw naar de SSD gekloond en vervolgens de HDD in de laptop verwijderd. Windows startte nu goed op en alles leek op de goede plek te staan. Ook programma's installeerde weer. Vervolgens de HDD geformatteerd in een ander systeem en deze vervolgens weer in de laptop geplaatst. Alles werkt nu naar behoren.

Er kan eventueel een slotje op dit topic. Bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Mag ik voorstellen om een nieuwe installatie van Windows te doen? Het migreren van een HDD naar SSD is vaak niet erg handig omdat er dan met de uitlijning van de sectoren/blokken iets niet helemaal juist kan staan.
In dat geval kan het zijn dat een virtueel blok van bijv. 4Kb verspreid is over 2 fysieke blokken van 4Kb. Dit is een stuk trager.

De caching SSD zag je trouwens niet in windows verkenner. Die is sowieso niet te zien. De partitie die je wel zag was een kleine partitie op de HDD.

www.ping-win.nl

Pagina: 1