Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe herkent de computer een code

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers!

Onlangs heb ik mij verdiept in de IT wereld, en vraag ik mij af hoe de computer een code herkent zoals deze in de programmeertaal java;

system.out.println ('' Hello Tweakers'' );

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:52

TommieW

Numa numa.

Wat er gebeurt:
Je schrijft je code, het wordt gecompiled naar "machinetaal", welke je CPU kan uitvoeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 20:40
Ik weet ook niet precies hoe dit op low-level niveau (aka in de CPU) gebeurd, maar de eerste paar lagen ken ik wel :)

Jouw Java code (ik neem even aan dat er meer is dan die ene regel ;) ) word gecompileerd zoals TommieW zegt. Voor Java gaat dit naar een tussentaal (net als .NET), welke je kunt verspreiden en uitvoeren. Deze tussentaal word als het ware "opnieuw gecompileerd" naar machinecode, code die jouw CPU snapt.

Onderhuids gebeurt er nog véél en véél meer, Java word 9 v.d. 10 keer namelijk via een zogenaamde JIT compiler gedraait, welke niet meer code naar machine taal omzet dan strikt noodzakelijk. En Java heeft een garbage collector welke eens in de zoveel tijd kijkt welke dingen er weer verwijderd kunnen worden etc etc etc :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kom op zeg, dit is je zoveelste topic waar je even zonder zelf na te denken een vraagje dumpt... [google=hoe wordt code omgezet naar een programma], niet de meest gekke zoekquery, heeft meteen in de eerste hit al antwoord: Wikipedia: Programmeertaal

Volgende keer zou het fijn zijn als je zelf even zoekt voordat je je vraagjes dumpt.
TommieW schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:03:
Wat er gebeurt:
Je schrijft je code, het wordt gecompiled naar "machinetaal", welke je CPU kan uitvoeren.
Er zijn meer mogelijkheden dan alleen compilers. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door NMe op 01-03-2014 12:13 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.