40.000 Euro voor Internetverbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 1.907 views

• Fl-ris82
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 11:13
Hallo Tweakers,

Dit is een beetje een willekeurig topic, maar dit leek me de meest geschikte categorie om het in te plaatsen. Het is niet echt een probleem maar ik wilde toch graag jullie mening horen. Het zit namelijk zo. Ik zit op het VO en de internetsnelheid is behoorlijk slecht, vooral op Wi-Fi. Alle leerlingen kregen gisteren een mail van de directeur, en ik citeer:

''De laatste tijd merken we echter dat de grenzen van de capaciteit van het netwerk bereikt worden en daarom heb ik een onderzoek daarnaar in laten stellen. Het blijkt dat we een forse investering (ongeveer 40.000 euro) moeten doen in de apparatuur (vooral toegangspunten). De voorbereidingen voor de aanschaf worden nu gedaan.''

Dit leek mij echter een zeer onrealistisch getal, maar ik weet niet heel veel van dit soort prijzen en ik wilde graag weten wat jullie ervan denken. Er zitten zo'n 1100 leerlingen op mijn school.

Alvast bedankt!

Floris

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Tja, zonder ook maar enig idee te hebben van de omvang en gebruikte apparatuur is het lastig te zetten.. maar 40k is opzich best mogelijk al lijkt het voor een school wel wat aan de hoge kant.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:09

Quad

Doof

Nouja 40k lijkt me wel aardig marktconform.
Denk aan nieuwe servers, switches, netwerkinbouwapparatuur en WiFi hotspots. Misschien wordt de bekabeling ook wel vervangen etc.

Zonder inzicht in een gespecificeerde offerte wordt het wel heel erg koffiedik kijken.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En natuurlijk niet alleen apparatuurkosten, ook manuren, tikt behoorlijk aan hoor!

Met andere woorden:
Gaat het om het vervangen van 1 routertje/accesspoint, dan is het een duur apparaat.

Gaat het om het vervangen/upgraden van de volledige infrastructuur, dan vliegt het geld snel de portemonnee uit!

[ Voor 57% gewijzigd door bartvl op 28-02-2014 21:20 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Core- en edgeswitches, firewall(s), bekabeling, aanleg en beheer? 40K is niet veel. Je kunt er net een jaar lang een part-timer van betalen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik vind het eerder vreemd dat:
a. de directeur een mail stuurt
b. de kosten worden gemeld aan leerlingen
c. de mail aan 1100 personen wordt gestuurd

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Welke school gaat dit over?

Ik heb afgelopen week een offerte bij een school neergelegd voor het vernieuwen van WiFi. Dat ging ook om 1100 leerlingen...

Dat ging om een soortgelijk bedrag: het is dus zeker realistisch. Reken op EUR600 voor een access point en dan nog twee controllers erbij. Support is ook een flinke factor.

Als dat ook nog de PoE switches vervangen moeten worden, ga je zelfs al over de EUR40K heen...

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:24:
dat is op het VO niet heel gek. Dat ze die prijs noemen is om begrip te wekken dat er niet 'zomaar even' sneller internet kan zijn en ook om te laten zien dat men er serieus mee bezig is. Al besteed je de aanleg van een nieuw netwerk uit aan een bedrijf dat een heel nieuw netwerk voor je ontwerpt en aanlegt vind ik 40k nog vrij goedkoop. Al legt jullie eigen ICT een paar nieuwe routers neer is het vrij duur. Met deze info is het dus een beetje speculeren.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als er idd nieuwe ap worden uitgerold valt dat wel mee dat is gewoon een hoop werk om dat goed uit te meten. Ontwerp opzich is redelijk standaard denk ik zo dat doe ik in 2 dagen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je een verzoek doen voor een titel aanpassing. Internetverbinding dekt niet echt de lading voor de inhoud en het doel van je topic. Volgens mij wil je weten of 40K reëel is voor een draadloos netwerk met voldoende capaciteit.

Zou je aan kunnen geven waarom jij het bedrag onrealistisch vindt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Je hebt minimaal 275 goedkope 5 poort switches nodig om alleen de leerlingen van netwerk te voorzien. Dat is toch al snel 7k. Dan moeten ze allemaal uit het doosje en op locatie.
Plus een paar metertjes echte koper kabel van 2 euro per meter (incl stekkertjes en die tijd die dat kost)

Dus ja, goedkoper kan het zeker :P . Maar of je dat nu zo goed is?

Zeker als je even in de prijsvergelijker kijkt wat een merk managed rack switchje kost (>1k?).
Met wat plafond-mount fancy multi-ssid dual band wifi accesspoints. (personeel gescheiden toch?)
Dan snap je dat het allemaal niet de prijzen zijn die je bij de mediamarkt ziet staan voor je TP-Link budget router.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Laatst offerte gehad voor 44 poe ap's en 2 consoles om te managen 1 is backup. Was al €25000. Dan zijn er nog geen poe switches meegeteld, manuren of servers, bekabeling. Gewoon puur de aps en console en licentie voor max 50 ap's.

Dus geen idee wat er vervangen moet worden. Ook vreemd dat het naar leerlingen is gestuurd. Vragen ze vrijwillige bijdragen ofzo.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Ze hebben mijn hele school dit jaar vol gehangen met Unifi Pro's. Die dingen zijn nog steeds niet gratis, maar wel een stuk goedkoper dan vergelijkbare oplossingen. Grote netwerken zijn trouwens wel vaker zo duur, ik verwacht niet dat dit goed kan voor minder dan €20.000.

Deze bedragen vallen trouwens wel mee, als je bedenkt dat een school van 1100 leerlingen 9 a 10 miljoen euro omzet per jaar draait.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RemcoDelft schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:24:
Ik niet :) Onderdeel van onderwijs is dat je je leerlingen ook met de neus op de feiten drukt duidelijk maakt dat dit soort dingen geld kosten.
Dat ze thuis en bij Opa en oma lopen te freeloaden op de wifi van anderen dringt niet altijd door bij tieners.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:38

WhiteDog

met zwarte hond

Als i kdat bericht van die directeur zo lees (toegangspunten) vermoed ik dat er gewoon nog een hoop 10 Mbit of 100 Mbit switches in gebruik zijn. Als je een hele klas (20 tot 30 PC's?) op één 100 Mbit lijntje hangt dan trek je dat inderdaad niet meer tegenwoordig. De bekabeling zal dan ook wel geen CAT5e zijn dus die mag ook op de schop.

Heeft je school een full-time IT'er in dienst? Lijkt me dat die dan tussendoor toch hier en daar al wat switches kan plaatsen / vervangen om eventueel de kost wat te drukken.

Naar mijn ervaring betalen scholen vaak veel te veel voor allerlei IT diensten uit onwetendheid... meestal met de IT leerkracht op kop :P

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:33
WhiteDog schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:34:
Als i kdat bericht van die directeur zo lees (toegangspunten) vermoed ik dat er gewoon nog een hoop 10 Mbit of 100 Mbit switches in gebruik zijn. Als je een hele klas (20 tot 30 PC's?) op één 100 Mbit lijntje hangt dan trek je dat inderdaad niet meer tegenwoordig. De bekabeling zal dan ook wel geen CAT5e zijn dus die mag ook op de schop.

Heeft je school een full-time IT'er in dienst? Lijkt me dat die dan tussendoor toch hier en daar al wat switches kan plaatsen / vervangen om eventueel de kost wat te drukken.
Even wat switches vervangen...... ;(
Naar mijn ervaring betalen scholen vaak veel te veel voor allerlei IT diensten uit onwetendheid... meestal met de IT leerkracht op kop :P
Deze valt meer onder de beste stuurlui staan aan wal.
Juist door dit soort actief maakt je er juist een puinhoop van. Waarna een groote netwerk totaal kan crashen, of waardeloze performance geeft.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45

JT

VETAK y0

Rolfie schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 18:43:
[...]

Even wat switches vervangen...... ;(

[...]

Deze valt meer onder de beste stuurlui staan aan wal.
Juist door dit soort actief maakt je er juist een puinhoop van. Waarna een groote netwerk totaal kan crashen, of waardeloze performance geeft.
En daardoor kunnen bedrijven die het doen flinke prijzen hanteren, je zou kunnen stellen een stuk meer dan wanneer de klant zou kunnen zeggen "voor dat geld doen we het zelf wel".

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Voor kwaliteit en voorspelbaarheid betaal je...

Maar waar blijft de TS???

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45

JT

VETAK y0

Je betaalt vaak nog voor veel meer. Als je afhankelijk bent van een ander dan ben je in de zakelijke wereld in termen van kosten gewoon de sjaak.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48

Fiber

Beaches are for storming.

lier schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:29:
[...]
Maar waar blijft de TS???
Kinderbedtijd... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Leuk, maar ik vind dit geen NT waardig topic.
Je weet alleen een bedrag, verder weet je niets. Over alleen maar het bedrag, zonder enige kennis van opbouw van de offerte, valt gewoonweg geen discussie te starten.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.