Router Advies naw sterven 1043ND V1

Pagina: 1
Acties:

• thewinnerloses
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 14:05
Omdat ik het idee heb dat mijn huidige router langzaam aan het sterven is ben ik op zoek naar een nieuwe.
Aangezien ik mij niet wil verdiepen in alternatieve firmware, schrijf ik deze langzaam aan af.
Is niet meer stabiel en dat is toch voorwaarde nummer 1.

Aangezien ik langzaam aan het denken ben aan network storage, is de keuze gevallen op Asus.
Alleen heb ik ff geen idee welke.
Heb gekeken naar de volgende modellen: RT-N66U, RT-AC66U en de RT-N65U.
Dit ook vanwege het feit dat deze routers kunnen downloaden (BT/NZB).
Lijkt me een aardige functie voor in de nabije toekomst.

Nu neig ik zelf naar de N65U, dit eigenlijk hoofdzakelijk vanwege de USB 3 aansluiting waar ik dan een HDD aan kan hangen. Ik ga ervan uit dat de usb3 snelheid nut heeft.
Kan natuurlijk een verkooppraatje zijn, maar dat durf ik niet te zeggen.

Ik heb weinig verstand van routers en netwerken, dus zoek eigenlijk iets wat redelijk plug and play is.

Mijn situatie thuis:
2 verdiepingen en een aanbouw van een dikke 10 meter naar achteren.
Via utp aangesloten mijn dreambox.
Via wifi 2 pc's (waarvan er 1 op zolder staat.1 op BG), 1 laptop (1ste verdieping), 1 tablet en verschillende mobieltjes.

Zouden jullie een lichtje op mijn situatie kunnen schijnen??

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Waarom denk je dat je huidige router niet meer (goed) functioneert?

Vrij zinloos om een nieuwe te kopen als het probleem ergens anders ligt nl.

• thewinnerloses
Wifi geeft problemen: dan is er wel wifi, dan weer niet.
Dan is er wifi, maar kan device die niet connecten. Heb al factory reset gedaan. stroom eraf, oudere firmware erop en daarna weer de laatste erop. Schijnt allemaal niet te helpen.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik had ook genoeg van de instabiele wireless op mijn 1043ND met DD-wrt, dat is met name de laatste tijd pas als de smartphones op de lijn kwamen. Op zicht heeft het jaren naar tevredenheid gedraaid, maar vandaag toch een Asus N66u besteld, hopelijk een verbetering.

• thewinnerloses
Aangezien jij ongeveer gelijke problemen had met DD-wrt, mag ik er van uitgaan dat het probleem in de hardware zit. Bij mij is er eigenlijk geen nieuwe apparatuur in het netwerk bij gekomen. Dus daar zal het probleem niet liggen.

Kan iemand mij vertellen of de usb3 nut heeft op de N65?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De meeste routers trekken hun USB2-verbinding niet eens vol, maar mensen gebruiken er dan ook vooral sticks op. Ik heb nog niks gezien dat in de buurt kwam van normale doorvoersnelheden die je met USB2 kan halen. De SoC is volgens mij ook niet krachtig genoeg om USB3 volledig te benutten. Als je er dan nog es een schijf of stick aan hangt die met NTFS geformatteerd is dan kakken je prestaties al helemaal in :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• thewinnerloses
Dus eigenlijk is het niet meer dan een verkooppraatje.

Maar aangezien de specs nagenoeg gelijk zijn kan ik eigenlijk voor de goedkoopste gaan.
Of zie ik iets over het hoofd ivm ondersteuning?

• JPS
  • Niet online

JPS

thewinnerloses schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 11:24:
Aangezien jij ongeveer gelijke problemen had met DD-wrt, mag ik er van uitgaan dat het probleem in de hardware zit.
Nou, dat is te kort door de bocht. Het is een algemeen issue met de 1043ND/atheros chipset dat wireless instabiel kan zijn/worden bij gebruik van custom firmware zoals DD-wrt.

De originele firmware zou vrij stabiel moeten zijn. Wellicht zijn er storingsbronnen of buren op hetzelfde kanaal, ook dat kan een reden voor allerlei wifi issues zijn. Kijk eens met bijv Wifi Analyzer hoe gezellig het in je luchtruim is. Heb je uberhaupt al andere kanalen geprobeerd?

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:24
Probeer eens OpenWRT. Met DD-WRT had ik ook altijd na een week dat de WiFi het niet meer deed. Met OpenWRT (nu een maand). Draait het super!

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een recente OpenWRT kan ik ook zeer aanbevelen. Draai het zelf ook niet voor niets al jaren op dit apparaat.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• JPS
  • Niet online

JPS

GerbenKwakkel schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:56:
Probeer eens OpenWRT. Met DD-WRT had ik ook altijd na een week dat de WiFi het niet meer deed. Met OpenWRT (nu een maand). Draait het super!
Ja ik was al van plan er OpenWrt op te zetten, voordat ie de deur uitgaat. De N66u draait hier nu trouwens als een zonnetje; lekker in mijn eentje op de 5Ghz band met 300Mb verbonden _/-\o_ . Lijkt een zeer stabiele verbinding te zijn en dat is flinke vooruitgang. Het gewone surfen heeft een merkbaar snellere respons en laadtijd.

@Ultraman, had jij niet een eigen versie van OpenWRT? Ik heb een van de eerste tp-links, hardware versie 1.5. Maakt dat nog uit?

[ Voor 10% gewijzigd door JPS op 01-03-2014 16:05 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik ken je sores, en ik heb de 1043ND V1 ook naar de deur verwezen.
ik heb de Asus RT-N66U in huis gehaald.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• thewinnerloses
JPS schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 15:53:
[...]
Kijk eens met bijv Wifi Analyzer hoe gezellig het in je luchtruim is. Heb je uberhaupt al andere kanalen geprobeerd?
Ik heb nog 8 andere wifi signalen hier in de lucht hangen. Waarvan er eigenlijk maar 1 is die met een redelijk sterk signaal binnen komt.
Meeste signalen zitten op kanaal 1 of 11. Zo ook die ene redelijk sterke (1).

Zelf zit ik op kanaal 4. Heb andere kanalen geprobeerd en ook op auto gezet. Problemen blijven en worden schijnbaar zelfs erger. Heb meer geen wifi, dan wel ;(

• JPS
  • Niet online

JPS

Probeer kanaal 6, met dynamic 20/40 Ghz en liefst N-only om eens te zien of dat stabiliteit geeft.

Edit: oja, zet je wireless security op WPA2/psk en AES. Geen TKIP.

[ Voor 26% gewijzigd door JPS op 01-03-2014 23:35 ]

Verwijderd

8 andere WIFI signalen in de buurt is tegenwoordig weinig.
Zie er zelf minimaal 25 op 2.4 GHZ in onze buurt. 5 GHZ is aanmerkelijk rustiger en nabij sneller.
Je nieuwe magnetron, of die van de buren, de babyfoons in de omgeving, de enigszins late kerstboomverlichting van die oude buuf, je weet het niet.
Voor vaste PC's kan ik bekabeling, het kost wat moeite, van harte aanbevelen.

• JPS
  • Niet online

JPS

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 23:38:Voor vaste PC's kan ik bekabeling, het kost wat moeite, van harte aanbevelen.
Eensch. Niks boven wired als dat kan. Mijn mediaplayers, squeezebox, IPcam, TV, printer etc zijn allemaal bedraad aangesloten. Blijven de laptoppies, smartphones en tablets over voor de draadloze verbindingen :)

Verwijderd

Het ferm downloaden van grote audio en video bestanden vindt hier niet dikwijls plaats.
Indien zo dan is de TP-Link 1043, ingezet als Access Point het enige apparaat in het netwerk dat wel een herstart kan gebruiken.

• JPS
  • Niet online

JPS

Misschien nuttige info voor de TS:

Vandaag heb ik de Openwrt firmware van Ultraman op de 1043ND gezet. Ging allemaal goed en het WLAN lijkt stabiel te draaien na een beetje klooien met de instellingen. Kanaal maakte nogal uit, verder mixed mode G&N, 40Mhz, 199mW zendvermogen.

Mijn Sony Vaio Pro verbind op 130Mbps en valt af en toe wat terug. Een wat ouder Acer laptoppie (wel met wireless N) zit op 65Mbps of wat lager. De smartphones zitten ook aangesloten en lijken geen directe negatieve impact te hebben.

Kortom, het is vooralsnog niet zo mooi rotsvast als de N66u, waarmee ik op 300Mbs op de 5Ghz band kan verbinden, maar het is vooralsnog stabieler dan de DD-wrt firmware die er hiervoor opstond.

Ik heb inmiddels ook een gasten WLANnetje geconfigureerd en moet zeggen dat dat eenvoudig te doen was met de LuCi GUI. Deze router gaat nu naar mijn schoonouders, waarbij ik ook op afstand het netwerk wil beheren. Wel jammer dat er geen makkelijke grafische interface is voor een OpenVPN server, dat zou deze firmware wel afgemaakt hebben. De SSH server is niet eenvoudig dmv een wachtwoord EN certificaat te beveiligen (is of-of) dus die wil ik niet naar het internet open zetten. Ben du snog op zoek naar een oplossing (wellicht dat ik de OpenVPN server van hun Synology NAS gebruik). Tips zijn welkom.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

:)

Ik ben nu ook aan het testen met trunk en kan aangeven dat dat nog een stapje stabieler is hier dan mijn eigen laatste AA build (stable tree). Mocht je dus nog onstabiliteit tegen komen dan zou ik zeker eens een trunk build proberen, want die bevalt hier goed. Wellicht zet ik later mijn trunk versie ook nog online.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• thewinnerloses
Momenteel draai ik 3.13.13 Build 130325 Rel.34960n firmware.
Idd ook mixed b/g/n, Kanaal 4, channel width op auto.

Heb geen idee wat het nut is van de 20/40 mhz.

Moet op mixed b/g/n staan vanwege verouderde apparatuur in het netwerk (oude pc op zolder en mijn eigen mobieltje)

Vandaag weinig problemen gehad. Heb vroeg in de middag wat lopen klooien. Tot nu toe gaat het goed.
Fingers crossed!
Pagina: 1