Data Belangrijk Raid 1+0 raid 5 / Raid 6

Pagina: 1
Acties:

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-01 21:50
Hallo Medetweakers,

ik had een vraag , ik wil binnenkort een Nas gaan aanschaffen met hierin 4x2TB aan harddisks.

ik vroeg me alleen af wat ik het beste kan nemen voor de dataveiligheid.
de snelheid is geen belangrijk punt.

opzich is 2TB aan data ook voldoende.

wat kunnen jullie mij aanraden ?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40
RAID 10. Heb je snelheid en redundancy. Je uiteindelijke schijfruimte komt dan op 4TB.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

chaoscontrol schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:58:
RAID 10. Heb je snelheid en redundancy. Je uiteindelijke schijfruimte komt dan op 4TB.
RAID 10 is totale flauwekul voor een NAS en zeker als de TS aangeeft dat snelheid niet boeit. RAID5 (verlies van 1 disk) is ok bij minder dan 6-8 disks in een RAID groep. RAID 6 zou met 4 disks nog veiliger zijn omdat die in alle situaties dubbele disk faillure aan kan, RAID10 niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 28-02-2014 19:13 ]

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25

xAn52

Whatever...

3x2TB in Raid 5 + 1 hot spare. Houd je 4TB over en hoef je niet als een malloot naar de winkel te rennen als er dan toch een disk stuk is.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10
Je weet dat RAID geen backup is? Als je data belangrijk is kan je eventueel 2x 2TB in raid 1 zetten voor optimale beschikbaarheid (= geen backup). Je hebt dan 2 TB opslag ruimte. Dan kan je daarna nog een van je 2 TB schijven inzetten om naar te backuppen.

• Q

Q

xAn52 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:13:
3x2TB in Raid 5 + 1 hot spare. Houd je 4TB over en hoef je niet als een malloot naar de winkel te rennen als er dan toch een disk stuk is.
Dat is geen goed plan, bij 4 disks kun je beter RAID6 draaien dan met een hot spare. Kost je evenveel disks, geeft je 4 TB storage en bij 1 disk falen heb je nog redundancy, dus ook dan hoef je niet naar de winkel te rennen. Met een hot spare en RAID 5 ben je tijdelijk je redundancy kwijt.

En inderdaad, dit is puur ter bescherming dat je je data kwijt raakt door een defecte disk. Dit ontslaat de topic starter niet van het maken van backups, liefst naar een andere fysieke locatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 28-02-2014 21:00 ]

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-01 21:50
de Nas wordt gebruikt voor backups van mijn desktops pc's met daarnaast dan nog een externe backup op een andere locatie.

bij 4 disks is dan dus het handigst om een raid 6 te gaan draaien ?

• Q

Q

Dat is de conclusie als jij absoluut niet het risico wilt lopen dat je door een dubbele disk-faillure je data kwijt raakt.

Als je nas zelf een soort backup locatie is van PC's waar al je data dus ook staat, dan zou je RAID5 kunnen overwegen, omdat je dan 6 TB storage hebt, fijn voor de toekomst, maar je loopt wat meer risico. Als je die storage toch niet nodig hebt en meer om veiligheid geeft, RAID6 is een veilige keuze. Verwacht wel lage write performance van je NAS. Het zou me niet verbazen als je niet meer dan 50MB/s haalt of zelfs minder naar die doos.
Pagina: 1