Pre boot floppy problemen na upgrade fx8120

Pagina: 1
Acties:

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Ik heb een probleem met mijn floppy drive na een upgrade van een pheonom 2 954 naar een FX-8120. Bij de pre boot (dus voor de POST) gaat mijn floppy leeskop helemaal naar voren (naar de draaischijf toe) maar tijdens de pre boot wil hij veel meer naar voren, maar dat kan helemaal niet omdat hij al op zijn verste staat. Dus hij blijft naar voren en naar voren gaan en geeft daarbij een afschuwelijk geluid. Na 2 of 3 x proberen stop hij daarmee omdat dan de POST in werking word gesteld. Na de POST gaat de floppy weer terug naar achteren en functioneert de floppy verder normaal.

Ik heb dit getest met meerdere floppy en het licht echt aan het moederbord 100%

Maar het geluid is afschuwelijk en ik betwijfel of het wel goed is voor de het motortje. In het kort ik wil er gewoon van af. De floppy heb ik echt nodig omdat dit voor mijn bijbaan is. Een oude PC erbij kopen is geen optie omdat ik niet weet hoelang ik dit werk kan doen. Ook een USB floppy is geen optie omdat er wer eens 5 inch floppy voorbij komen en die moet ik ook overzetten.

Docter Debug gaat tijdens de pre boot heel snel over van 46 naar 48/49 dat doet hij ook als de floppy niet verbonden is. Maar door dat gaat de floppy wel zo doen.

Verder heb ik Bios 1.70 en Bios Beta L1.70A, maar beiden lossen het probleem niet op. Ik sluit alleen maar 1 floppy aan en heb dus altijd een A: nooit een B:

Onderdelen:
AMD FX 8120
Asrock 890FX Deluxe4
Teac Floppy 5 inch (meestal niet aangesloten)
Mitsumi 3 inch Diskette/SD card reader

TIME TO UPGRADE !!!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Oef, floppydrives is een tijdje terug, maar heb zelf ook nog zat PC's die dingen nog hebben.

Ik neem aan dat je na de CPU upgrade een CMOS reset hebt gedaan?
Mogelijk is er dan wat veranderd qua settings van je floppydrive.

Wat ik me herinner had je de keuze tussen verschillende formaten, en/of die ook naar een B: drive moet zoeken. Zelf had ik ooit zo'n combo drive (5,25 inch, met een diskette én floppy drive in 1), en als daar de settings niet goed stonden (alleen A of alleen B ) dan ging dat ding ook rare geluiden maken tijdens de POST.

Ik zou dus nog even een blik werpen bij de settings in je BIOS (kan zo snel niet uit je verhaal uit opmaken of je dat al gedaan had).

• rickboy333
Nemesizz schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:04:
Oef, floppydrives is een tijdje terug, maar heb zelf ook nog zat PC's die dingen nog hebben.

Ik neem aan dat je na de CPU upgrade een CMOS reset hebt gedaan?
Mogelijk is er dan wat veranderd qua settings van je floppydrive.

Wat ik me herinner had je de keuze tussen verschillende formaten, en/of die ook naar een B: drive moet zoeken. Zelf had ik ooit zo'n combo drive (5,25 inch, met een diskette én floppy drive in 1), en als daar de settings niet goed stonden (alleen A of alleen B ) dan ging dat ding ook rare geluiden maken tijdens de POST.

Ik zou dus nog even een blik werpen bij de settings in je BIOS (kan zo snel niet uit je verhaal uit opmaken of je dat al gedaan had).
Na de CPU upgrade heb ik Clr Cmos gedaan, maar de floppys lijken onveranderd. Een B floppy word tegenwoordig sinds 2005 al niet meer ondersteund. Ik heb de grote floppy als A opgegeven en de Diskette staat uit. (het SD gedeelte werkt nog) Die staat alleen aan als ik weer een partijtje diskettes binnenkrijg. Maar alles staat op A, De floppy staat op 5 inch 1.2 MB en als ik diskettes heb ok 3 inch 1.4 MB (of hoeveel zo'n diskette ook was)

Het is verder echt alleen de pre boot als ik hem opstart. Dus niet als ik hem restart. Als hij uit heeft gestaan en ik zet hem aan gaat hij raar doen. Bij een restart doet hij normaal booten dus het is echt het moment dat je hem aanzet. Dit gebeurt ook bij alle floppys of diskettes. helaas heeft dit moederbord dus ook geen B en kan ik dat niet testen. Het heeft denk ik te maken met een bepaald voltage wat over een van de pinnen loopt tijdens het opstarten wat voor de floppy als een signaal word gezien. Dit kan denk ik alleen verholpen worden door Asrock zelf. Ik heb ze maandag al een mailtje gestuurd maar nog niks gehoord. Ik hoopte eigenlijk dat het ergens in de chipset lag. Dus het kan misschien ook een jumper zijn al lijkt me dat sterk. Een jumper op de floppy kan evt ook, maar andere jumperloze disketspelers reageren hetzelfde.

Dus hopelijk kom ik in dit topic nog iets te weten wat kan helpen. zoals die jumpers. Maar op google heeft niemand dat probleem.

TIME TO UPGRADE !!!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Weet niet of de BIOS die optie (nog) heeft maar, 'floppy seek' uitstaan?
Maakt verder voor de werking niet uit als het goed is, maar dan zal die tijdens de POST niet opzoek gaan naar een diskette/floppy drive (als die verder wel ingesteld staat in de BIOS dan werkt de drive wel).

Verder is het voor mij ook wel gissen hoor, een raar geluid is in woorden moeilijk te beschrijven :P
Maar toch ook wel een keer weer grappig om iets als een diskette/floppydrive voorbij zien komen ipv niet werkende SSD's en dergelijke ;) .

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ha, ouwe meuk :Y)
Floppies zijn leuk :)

Anyways, floppy seek in je BIOS kun je even zoeken of je dat hebt.
Anders: floppy ff afkoppelen, booten, en dan weer aansluiten. Nee heb je, je kun je krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 08:40
Floppy disk uit de bootvolgorde halen is misschien een idee??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damn, das misschien nog wel het meest voor de hand liggende ja :D
Waarom denk ik daar zelf niet aan?

* The Eagle meer koffie nodig heeft :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rickboy333
Tja het liefst wil ik hem er ook uit hebben. Maar ik een leuk bijbaantje is altijd fijn. Trouwens een 5 inch floppy tussen een SSD en een Blue ray brander is gewoon grappig :+

Floppy seek heb ik er in staan en al geprobeerd. Maar het is echt de pre boot als ik het systeem aanzet, bij een reboot doet hij het normaal. Hoewel er wel minder herrie is door floppy seek uit te zetten. Het geluid alleen echt als de floppy voor het eerst stroom krijgt en gaat pre-booten.

De floppy disk uit de boot volgorden halen veranderd niks. Omdat het echt mijn preboot is. En niet tijdens de boot.

Met Preboot bedoel ik dat je de PC net aan hebt gezet en dat je nog zwart beeld hebt. Na de preboot geeft mijn videokaart pas signaal naar de monitor en gaat hij aan en een paar seconden later ga ik naat het boot screen.

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1