Nadat ik helemaal klaar ben met het gezeur met de pc van mijn ouders, heb ik ze zover dat ik een nieuwe mag bouwen voor ze (mede omdat er een aantal condensators bol staan).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem komt in de woonkamer te staan en wordt gebruikt voor verschillende dingen. Veelal webbased, zoals internet bankieren, facebook, twitter. Daarnaast is het voor mijn pa ook een werk PC. Voor de mestboekhouding, voer bestellen e.d. ook allemaal webbased. Dus vooral browser (google chrome). Mijn zusje speelt er enkels ook nog wel een spelletje op maar dit is veelal Urban Terror wat grafisch niet echt uitdagend is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ongeveer 350 euro inclusief verzenden. Dus 320-330 ex verzenden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik ben altijd een fan van AMD geweest maar als met intel een sneller systeem is te bouwen zie ik geen reden om dat niet te doen. Ik geloof dat GPU acceleratie steeds meer voorkomt, daarom ben ik ook wel voorstander van een redelijke GPU. Daarom ben ik in mijn build ook voor een APU gegaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Kast:
VGA verplicht om de monitor aan te sluiten mag eventueel ook met een verloopje DVI->VGA als dat gunstiger is. En een digitale output (DVI of HDMI ook verplicht vanwege te toekomst)
Energie verbruik:
Zuinig is niet nodig maar wel prettig.
Geluidsniveau:
Van de huidige pc is het geluidsniveau echt veel te hoog. Ik kan het niet meten maar ik vind het storend. Dus hoe stiller hoe beter. Hierom overweeg ik ook een andere CPU koeler.
Moederbord:
Kwaliteit!
Ga je overklokken?
Nee, betrouwbaarheid is belangrijker daarom laat ik alles liever op stock snelheden.
Mijn build:
In mijn build heb ik het probleem dat mijn RAM niet op de lijst met supported RAM staat van het moederbord. Misschien dat iemand daar nog wat zinnigs over kan zeggen.
Alvast bedankt!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem komt in de woonkamer te staan en wordt gebruikt voor verschillende dingen. Veelal webbased, zoals internet bankieren, facebook, twitter. Daarnaast is het voor mijn pa ook een werk PC. Voor de mestboekhouding, voer bestellen e.d. ook allemaal webbased. Dus vooral browser (google chrome). Mijn zusje speelt er enkels ook nog wel een spelletje op maar dit is veelal Urban Terror wat grafisch niet echt uitdagend is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ongeveer 350 euro inclusief verzenden. Dus 320-330 ex verzenden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Monitor(VGA aansluiting): http://tweakers.net/price...192ws-sn-grijs-zwart.html
- CD/DVD drive met sata aansluiting.
- Sata hardeschijf(komt mogelijk in een NAS)
- USB muis en toetsenbord
- Trust geluidsboxen met enkele 3.5mm aansluiting
- Windows 7
- Kaartlezer merk/type kan ik niet vinden maar zit een usb header aan voor op het moederbord
- Kast
- CPU+GPU of APU
- SSD(128GB of meer is een eis)
- Moederbord
- RAM
- Voeding
Ik ben altijd een fan van AMD geweest maar als met intel een sneller systeem is te bouwen zie ik geen reden om dat niet te doen. Ik geloof dat GPU acceleratie steeds meer voorkomt, daarom ben ik ook wel voorstander van een redelijke GPU. Daarom ben ik in mijn build ook voor een APU gegaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Kast:
- Liever niet (veel) groter dan de huidige kast(400mm diep, 360mm hoog, 190mm breed)
- Zoveel mogelijk gesloten
- Simpel ontwerp
- Front USB3.0 en audio aansluiting
- Ruimte voor een kaartlezer en cd drive.
VGA verplicht om de monitor aan te sluiten mag eventueel ook met een verloopje DVI->VGA als dat gunstiger is. En een digitale output (DVI of HDMI ook verplicht vanwege te toekomst)
Energie verbruik:
Zuinig is niet nodig maar wel prettig.
Geluidsniveau:
Van de huidige pc is het geluidsniveau echt veel te hoog. Ik kan het niet meten maar ik vind het storend. Dus hoe stiller hoe beter. Hierom overweeg ik ook een andere CPU koeler.
Moederbord:
- Minimaal 2 usb2.0 of 3.0 en 2 usb3.0 achter
- Usb 3.0 op het frontpanel support
- Geluid mag zo simpel mogelijk als het maar aanwezig is
- Minimaal 8GB
- Bij een apu iets sneller ivm met grafische prestaties(DDR3-1866)
Kwaliteit!
Ga je overklokken?
Nee, betrouwbaarheid is belangrijker daarom laat ik alles liever op stock snelheden.
Mijn build:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-6500 Boxed | € 83,- | € 83,- |
| 1 | ASRock FM2A75M-HD+ | € 43,98 | € 43,98 |
| 1 | Aerocool Qs-200 Advance | € 37,- | € 37,- |
| 1 | Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU | € 67,70 | € 67,70 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,15 | € 32,15 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 321,83 | |
In mijn build heb ik het probleem dat mijn RAM niet op de lijst met supported RAM staat van het moederbord. Misschien dat iemand daar nog wat zinnigs over kan zeggen.
Alvast bedankt!