Versterkermodule inbouwen in PC

Pagina: 1
Acties:

• RockNoobster
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 21:19
Hoi allemaal,

Ik heb een aantal vragen over het aansluiten van een oude set boxen op mijn PC. Ik heb momenteel alleen een koptelefoon op mijn pc aangesloten en wilde daar eigenlijk een setjes speakers bij (zodat ik niet steeds met een koptelefoon op hoef). Nu kan ik twee dingen doen: ik kan een setje speciaal voor de PC kopen, of mijn twee oude philips speakers door middel van een versterker aansluiten op mijn PC. De eerste optie heb ik na herhaaldelijk brakke setjes te hebben ontvangen eigenlijk een beetje laten varen en wil dus voor optie 2 gaan. Dit wilde ik als volgt aan gaan pakken:

Ik heb twee stuks Philips 4ohm, 20watt speakers staan (heel oud, denk dat het typenummer niet van toepassing is, als ik die al kan vinden). Als hobby project leek het me leuk om deze dan te gaan aansluiten op mijn pc. Probleem is: ik heb hier een versterker voor nodig. Ik wil het allemaal zo goedkoop mogelijk houden (vandaar hergebruik oude speakers) dus ik ben sowieso al niet van plan een nieuwe receiver/versterker te gaan kopen. Tweedehands zou kunnen, maar ik wil ook niet zo'n enorm apparaat naast mijn pc hebben staan. Dan kom je eigenlijk al vrij snel uit op zo'n printplaatje, of een andere vorm van zelfbouw. Scythe schijnt 5.25inch versterkers te hebben speciaal voor in een pc in te bouwen, maar deze zijn allemaal voor 8ohm speakers en ik ben bang dat ze niet of slecht gaan werken met mijn 4ohm philips speakers.

Mijn plan is dan ook om bijvoorbeeld zoiets aan te gaan schaffen (al vind ik dit eigenlijk al aan de dure kant): http://www.conrad.nl/ce/n...detview1&rt=detview1&rb=1.

Ik zit dan eigenlijk te denken om deze via een Molex --> DC kabel (desnoods zelf maken) aan te sluiten op de voeding van mijn PC. Scheelt extra stekkers en kost het minste ruimte. Aan de achterkant van mijn PC wil ik dan twee van die tulp(??)stekkers maken, om de speakers op aan te sluiten en het volumeknopje van de versterker wil ik dan voorin de PC eruit laten komen (bij een ongebruikte 5.25 bay ofzo). Verder wil ik dan de audio van achter het moederbord terugom (als het binnenom kan, nog mooier) naar binnen leiden, en zo die weer op de versterker aansluiten.

Nu ik hopelijk duidelijk heb gekregen wat ik wil kan ik mijn vragen stellen:
- is dit een haalbare optie? of raden jullie de pijn en moeite af? Nogmaals, het lijkt me een leuk hobbyprojectje, dus een beetje pijn en moeite heb ik op gerekend.
- zie ik dingen over het hoofd waardoor het makkelijker/goedkoper kan?
- is het überhaupt haalbaar om zo'n versterker op een Molex aan te sluiten?
- mis ik nog andere dingen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik zou als ik jou was eens kijken in het krat- en kistradio topic, daar knutselen ze allemaal vergelijkbare oplossingen in kistjes, ze zijn daar erg fan van de ta2020 versterker, ik denk dat zoiets voor jou ideaal is.

• RockNoobster
Ik zal zeker eens een kijkje gaan nemen in dat topic! Bedankt voor de tip :)

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Misschien de versterker in 1 van de luidsprekers bouwen?
Of gewoon effe naar de plaatselijke kringloopwinkel gaan en daar een versterkertje weghalen.
Heb daar in het verleden al leuke deals gedaan voor erg weinig geld.

[ Voor 59% gewijzigd door Read op 28-02-2014 12:51 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Banballa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:59

Banballa

(>'_')>

Ik gebruik ook een T-amp (volgens mij ook een ta2020) bij mijn pc. Werkt perfect en komt vaak ook nog eens in een mooi kastje :D Lijkt me makkelijk in te bouwen in je pc-kast.

• RockNoobster
Read schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:49:
Misschien de versterker in 1 van de luidsprekers bouwen?
Of gewoon effe naar de plaatselijke kringloopwinkel gaan en daar een versterkertje weghalen.
Heb daar in het verleden al leuke deals gedaan voor erg weinig geld.
Hier heb ik ook over zitten denken. Maar het inbouwen in een luidspreker geeft weer 1 extra voedingskabel. En mij leek het dan weer leuk om een poging te gaan doen het op de voeding van mijn PC aan te sluiten. En inderdaad de kringloop heb ik ook geprobeerd, maar dat zijn toch vaak van die grote receivers die ze hebben. Weinig in de grootte die ik in mijn pc zou kunnen inbouwen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou geen AMP in je computerbehuizing bouwen. De kast is een kooi van faraday, zodat het storingen van buiten naar binnen tegenhoud, maar dat werkt natuurlijk ook de andere kant op. Zo kan je namelijk bij de goedkopere onboard audio chipsets diskseeks van je harddisk horen, Ik hoor zelfs m'n draadloze muis bewegen als ik m'n headphones op de audio-out aansluit van de mijn laptop.

Door er dan een AMP in te plaatsen zou de overspraak van andere onderdelen extra kunnen worden.

Ik luister enkel naar 2.0 geluid vanuit m'n laptop, maar daar gebruik ik voor de kwaliteit wel een externe USB geluidskaart voor. Doordat de DAC zich buiten de kast bevindt, en ook een eigen kooi van faraday heeft, hoor ik helemaal niks van diskseeks of de muis.

Als je toch besluit een AMP in de kast te bouwen, dan zou ik de AMP wel voorzien van een eigen kooi van faraday (dus een behuizing er om heen van metaal).

Ey!! Macarena \o/

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Ging me ook meer om het goedkoop te houden.
En een leuke versterker kun je ook onder je beeldscherm kwijt.
Hou er wel rekening mee als je een versterker in je pc gaat bouwen dat je de boel goed afschermt tegen storingen je zou niet de eerste zijn die brom of piepgeluiden via je luidsprekers gaat horen die niet in het geluid horen te zijn.
(Raz was me net voor maar das dus waar ik ook op doel)

[ Voor 7% gewijzigd door Read op 28-02-2014 12:58 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Verwijderd

ik zou kijken naar een ta2020 of vergelijkbaar, desnoods prop je die in een oude cdrom behuizing in de pc (voor afscherming). Moet voor 2 tientjes wel te doen zijn.

zelf met kastje is dat haalbaar :)

http://www.ebay.com/bhp/ta2020-amplifier

• RockNoobster
Een los printplaatje gaat hem dus niet worden begrijp ik. Toch handig dat ik dit topic geopend heb dan :) Precies antwoorden waar ik naar zocht, want hier had ik dus nog niet aan gedacht. Dan zou ik wat Banballa zegt kunnen aanschaffen, met een behuizing eromheen. Heb net even op ebay naar ta2020 zitten zoeken en daar werden er verscheidene met een mooi omhulsel verkocht.

edit: schwartzkip was me voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door RockNoobster op 28-02-2014 13:02 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Naast storing door de lucht zit er ook een hoop storing op de +12V lijn waarmee je de versterker gaat voeden. Mocht je daar last van hebben, dan kan je dat oplossen met een filter.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• RockNoobster
Die had ik ook gevonden :) maar naast het feit dat ie best prijzig is, staat er allen vermeld dat ie voor 8ohm speakers geschikt is. Ik was een beetje bang dat ie met mijn 4ohm speakers misschien net te warm wordt steeds en hij zichzelf dan uitschakelt. Toch bedankt voor de tip :)
Pagina: 1