Image terugzetten van HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Goedemorgen.

Ik heb gisteren een nieuwe SSD gekocht voor de pc van mijn vriendin. Ik heb hier een aantal vragen over.
Bij windows 7 is (mits je in het bios AHCI aanzet) de bedoeling dat je een register aanpassing doet, is dit bij windows 8.1nog steeds het geval of herkend windows 8.1 dat zelf?
Als het register aangepast moet worden, moet je dan eerst het register aanpassen en dan AHCI modes in het bios aanzetten of andersom? Het is nl weer een tijd geleden dat ik dit gedaan heb.
Waarom ik dit vraag is omdat ik een image terug wil zetten waar deze register aanpassing niet in meegenomen is. Ik heb nl geen zin om een format te doen en alles opnieuw te moeten installeren.

Nu mijn volgende vraag en deze hoort eigenlijk niet in dit topic thuis. Maar in het bios zijn 2 SATA modes beschikbaar, nl “Sata mode en Onboard Sata mode”. Welke mode moet ik nu op aanpassen in het bios? De 2 modussen hebben nl alle 2 de optie AHCI beschikbaar en is een beetje verwarrend voor mij. Het boekje is er ook niet echt duidelijk over 
Het gaat trouwens om dit moederbord:
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3018#ov

Alvast bedankt!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Ik zou je toch aan willen raden een schone installatie te doen. Anders begin je al rommelig op je SSD. Zie ook diverse (probleem-)topics hier over migratie van HDD naar SSD. De installatie an sich is binnen een paar minuten klaar en het aantal programma's en instellingen zal ook wel meevallen voor de gemiddelde vriendin ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij Windows 7 moet je eerst de registeraanpassing doen en daarna de bios in om de instelling aan te passen. Doe je eerst de biosinstelling, dan kan Windows niet opstarten en krijg je een bsod te zien ;)

Wat betreft de image: Dit moet je alleen doen mits de installatie het waard is en als het image-programma rekening houd met het uitlijnen van de partitie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Hoezo zou je iets aan moeten passen in de BIOS? Als de BIOS gewoon op default instellingen staat dan zou het allemaal goed moeten werken. AHCI staat dan ingeschakeld, of je nou een HDD of een SSD heb.

Wat betreft Windows, als je een recente image heb dan zou ik eerst proberen die op de SSD te knallen, met een beetje geluk wordt hij goed alligned. Check het Grote SSD Topic hoe je allignment controleert, heel simpel. Je moet daarna wel alsnog opnieuw Windows activeren, scheduled defragging uitzetten en via de registry Prefetch en Superfetch uitschakelen. Als de image die je heb alleen maar een verse installatie is dan zou ik er niet mee gaan rommelen, gewoon opnieuw installeren is het eenvoudigst, vergeet niet de andere schijven fysiek los te koppelen tijdens installatie want Windows rommelt ermee.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Audione0 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:24:
Nu mijn volgende vraag en deze hoort eigenlijk niet in dit topic thuis. Maar in het bios zijn 2 SATA modes beschikbaar, nl “Sata mode en Onboard Sata mode”. Welke mode moet ik nu op aanpassen in het bios? De 2 modussen hebben nl alle 2 de optie AHCI beschikbaar en is een beetje verwarrend voor mij. Het boekje is er ook niet echt duidelijk over 
Het gaat trouwens om dit moederbord:
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3018#ov

Alvast bedankt!
Met een beetje gezond verstand...

Onboard = chipset = intel controller
Andere SATA = add-on prut controller.

Onboard SATA mode moet dus AHCI zijn.
Wat je bij de andere doet, mag je zelf weten.
Audione0 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:24:
Als het register aangepast moet worden, moet je dan eerst het register aanpassen en dan AHCI modes in het bios aanzetten of andersom? Het is nl weer een tijd geleden dat ik dit gedaan heb.
Het wijzigen van de instelling voor het ATA-station in het systeem-BIOS leidt ertoe dat Windows 8 automatisch telkens opnieuw wordt opgestart
Panzy schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:30:
Hoezo zou je iets aan moeten passen in de BIOS? Als de BIOS gewoon op default instellingen staat dan zou het allemaal goed moeten werken. AHCI staat dan ingeschakeld, of je nou een HDD of een SSD heb.
Sorry, maar default stand is nogal verraderlijk, heel vaak wordt namelijk gekozen voor IDE modus als default, omdat deze de minste compatibiliteit & installatie problemen geeft.

Onderhanden in UEFI biossen staat AHCI meestal wel als standaard, in old school BIOS heeft IDE vaak nog de standaard voorkeur.

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 28-02-2014 12:44 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Panzy schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:30:
Vermoedelijk maakt de bestaande installatie nog gebruik van IDE/PATA modus en wil TS ivm SSD overstappen naar AHCI modus, dan moet je de instelling aanpassen (maar eerst register aanpassen in Windows).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:32:
Bij Windows 7 moet je eerst de registeraanpassing doen en daarna de bios in om de instelling aan te passen. Doe je eerst de biosinstelling, dan kan Windows niet opstarten en krijg je een bsod te zien ;)

Wat betreft de image: Dit moet je alleen doen mits de installatie het waard is en als het image-programma rekening houd met het uitlijnen van de partitie.
Die installatie is het niet echt waard, maar alle instellingen wel. Ik ben vandaag nogal lui en nogal gemotiveerd om niets te doen :*)
Het uitlijnen van de partitie zal ook wel voeten in de aarde geven omdat in mijn geval acronis true image niet alleen de inhoud van de partie back-up maar ook de grote van de partitie vraagt te migreren. Dus ik denk dat dit indd problemen gaat geven. Acronis heeft wel de optie alleen de bestanden terug te zetten, maar erg veel vertrouwen heb ik er niet in.
Miyamoto schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:31:
Ik zou je toch aan willen raden een schone installatie te doen. Anders begin je al rommelig op je SSD. Zie ook diverse (probleem-)topics hier over migratie van HDD naar SSD. De installatie an sich is binnen een paar minuten klaar en het aantal programma's en instellingen zal ook wel meevallen voor de gemiddelde vriendin ;)
Hahaha, daar heb je een punt :X vriendin is vanavond/vannacht toch de hort op (vrijgezellen feestje) dus ik heb alle tijd.
Maar ik denk dat je indd gelijk heb, ook wat Raven al zei.
Raven schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:40:
[...]

Vermoedelijk maakt de bestaande installatie nog gebruik van IDE/PATA modus en wil TS ivm SSD overstappen naar AHCI modus.
Ja klopt, de image is gemaakt in IDE modus.
Swordlord schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 12:34:
[...]

Met een beetje gezond verstand...

Onboard = chipset = intel controller
Andere SATA = add-on prut controller.

Onboard SATA mode moet dus AHCI zijn.
Wat je bij de andere doet, mag je zelf weten.
Helemaal duidelijk :)

Thnx Allen!

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 28-02-2014 13:21 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 16:20
TS heeft zijn vraag al zien beantwoorden en ik heb in ditzelfde kader een andere vraag.

Nu heb ik een zakelijke notebook besteld waar al een SSD in zit. De image van onze IT department is gebasseerd op onze desktop machines zonder SSD (Win7 Enterprise installaties). Op het moment dat ze die image op mijn gloednieuwe notebook zetten kan dit volgens mij resulteren in een trage machine.

Heeft iemand hier ervaring mee?

..::System Specs::..

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ten eerste, topic kaping wordt niet gewaardeerd...

Ten tweede, als antwoord op je vraag...
Dat een image van een HDD afkomt, betekend niet dat het als een HDD presteert op een SSD..

Opletten met partitie uitlijning en defragmentatie (uitschakelen) is natuurlijk wel geboden...
Pagina: 1