OS+Software op hardeschijf van kapotte PC hergebruiken in VM

Pagina: 1
Acties:

• Baklap-XD
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-01 19:58
Beste Tweakers,

Een kennis had een hele mooie Tullip Pentium 1 met Windows 95 erop en daarbij een software pakket met een database waarin data zit dat best wel belangrijk voor hem is. De hardware is overleden (voeding en moederbord defect), echter werkt de 2GB IDE hardeschijf nog wel. Nu is de data al veiliggesteld echter compleet nutteloos zonder het DOS software pakket.

Ik vroeg me af of er een mogelijkheid bestaat om van de fysieke hardeschijf een virtuele harddisk te maken en deze in een VM te gebruiken zodat je dan Windows kan opstarten en dan de data kan bekijken.

Ik ben bekend met Disk2vhd en VMware converter, echter gebruik je dan zover ik weet deze altijd binnen een draaiend besturing systeem waarin je hem opstart. Dat gaat dus niet werken met alleen de hardeschijf.

Bestaat hier een mogelijkheid voor ? Of kan er beter op een kringloop/marktplaats worden gezocht naar een computer met gelijkwaardige hardware ?

Ik hoor graag en alvast bedankt voor het meedenken.

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
In theorie, kan je het volgende doen:

1) maak een instance aan met een disk die net zo groot is als de hdd (ietsjes groter mag, kleiner mag zeker niet)
2) boot de instance met een linux livecd .. zorg ervoor dat je hdd bereikbaar is
3) dd de disk naar een image (dd if=/dev/sd* of=disk.img)
4) dd de image naar de disk van de instance (dd if=disk.img of=/dev/sd*) ... liggend aan je opstelling moet je hier dan wat toeren voor uithalen (de img moet immers beschikbaar zijn voor je)

dit zal, als het goed is, de gehele disk kopieren, inclusief de partition table, naar de instance.. bij het rebooten van de instance zal dan opgemerkt worden dat de disk bootbaar is, en zal hij opstarten.

Stap 3 en 4 kan je ook doen via tools als netcat, dit is echter wat lastiger, en kan enige diepere kennis van linux vereisen.. hier meer info daarover: http://www.cyberciti.biz/...e-image-over-network.html

• Baklap-XD
Ok bedankt voor de tip, het klinkt wel een beetje ingewikkeld, ik ben niet zon linux held. Maar gezien ik het zo graag wil oplossen wil ik alles wel proberen. Dat dd moet wel lukken denk ik.

Dus als ik het goed berijp: maak vm aan met de fysieke disk eraan, die met dd imagen, daarna de gemaakte image terug schrijven naar een nieuwe virtuele harddisk en hopen dat het spulletje boot.

En dit dan doen met virtualbox of vmware workstation. Of zijn er nog betere alternatieven ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het echt een DOS pakket is, kan het veel makkelijker allemaal :)

Fix ergens een USB2IDE converter (dat zijn de kosten niet), en hang die schijf aan je PC.
Aangezien het DOS is en er niks op draait, kun je de data uit die directories van dat programma gewoon 1 op 1 kopieren naar elders. In virtualbox vervolgens een W95 machine installeren, data via een virtual share overzetten en gaan met die banaan.
Die win95 installatie van de HDD had je toch niet meer nodig, of wel soms?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door albino71 op 28-02-2014 14:27 ]

Te koop....

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-01 22:53

mendel129

Radioactivator

kan dosbox geen oplossing bieden?

Bringer of heat, food and silence!

• Baklap-XD
Zo'n USB IDE heb ik wel, daarmee heb ik ook de data al kunnen veilig stellen. Het gaat er nu dus nu om om dat software pakketje ergens draaien te krijgen. Het idee van The Eagle kan werken als dat programma met database niet met dll's etc aan zn win95 installatie hangt (dat weet ik dus niet zeker) Mogelijk dat het ook kan werken om alle data in een dosbox te benaderen, mogelijk start die exe gewoon netjes op.

@ albino71: Die is veelste modern :p het is een gele desktop kast tower model met een pentium 1 133 MHz zonder mmx technologie

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dat DB programma een echt DOS programma, of een windows programma?
Kun je vertellen om welk programma het gaat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Baklap-XD
Wat ik begreep is dat het een dos programma is, al weet ik dat niet 100% zeker omdat ik deze persoon niet zelf direct heb gesproken maar mijn vader. Het programma heet iets met "king" zo ver ik weet. Ik ga van het weekend eens goed de bestanden doorspitten en kijken wat ik voorelkaar kan krijgen.

• Baklap-XD
Het is me gelukt !

Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan:

1: De oude Harddisk in USB-IDE case aangesloten op een laptop
2: Symantec Ghost bootdisk gestart en een ghost image gemaakt en deze op een usbstick gezet
3: Een Virtualbox VM gemaakt met 2GB harddisk
4: Ghost geboot binnen Virtualbox VM en image naar de virtual harddisk restored
5: Systeem geboot en het werkte !
6: VBE9X driver geinstalleerd (soort van universele win9x video driver)

Het is eigenlijk eenzelfde soort methode zoals DXaroth voorstelde maar dan de non-linux variant ervan :)
Pagina: 1