• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Mede-auteur:
  • livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:32

livranca

Goedenavond medetweakers,

sinds het inbouwen van wat oude hardware in een nieuwe kast lijkt het onboard geluid de geest te hebben gegeven. De hardware in kwestie is als volgt:

ASRock 939A8X-M moederbord
4GB PC3200 RAM
AMD Athlon 64 X2 4400+ CPU
250GB WD HDD
HIS Radeon 4350 iFan GPU
Windows 7 en XP Pro als OS

Dit alles ingebouwd in een nieuwe MS-Tech CA-011 kast.

Voor het inbouwen in de nieuwe kast werkte het geluid nog prima. Zowel onboard als via HDMI. Nu is er echter uit geen van beide nog enigszins geluid te persen. Een paar geluidjes kwamen er naar verloop van tijd voorbij, maar deze mogen geen naam hebben. De chip wordt gewoon herkend door Windows, en lijkt te werken, echter geen geluid door de TV via HDMI noch door een gewone speakerset.

Dit probleem lijkt zo obscuur dat Google geen soelaas heeft mogen bieden. De nieuwste drivers zijn overigens geïnstalleerd.

I reject your reality and substitute my own

Verwijderd

Op je moederbord zit geen HDMI dus dan heb je het toch over de HDMI out van de videokaart waar geen geluid meer uit komt? Heb je iets aan het OS veranderd? Staat alles correct onder geluidsopties? Verder heb je iets aan het moederbord veranderd? Check ook in de BIOS of audio aanstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 20:20 ]

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Ik heb het hier inderdaad over de HDMI van de videokaart. ik heb het met een nieuwe installatie geprobeerd en met de bestaande installatie's van voor het inbouwen, beide helaas zonder enig resultaat. Bij die van voor het inbouwen deed alles het nog voor ik alles uit elkaar heb gehaald, en nu niet meer.
Ik heb het net nog even voor je gecontroleerd, maar in de BIOS staat de audio wel gewoon als enabled.
Ook heb ik net even het moederbord even gecontroleerd op eventuele schade, maar die is er niet.

Verwijderd

Oke, het heeft dus met je grafische kaart te maken en niet met je moederbord ;). Installeer eens de laatste versie van AMD Catalyst Display Driver. Die is te downloaden via: http://support.amd.com/en-us/download

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Dat lijkt me enigszins sterk, gezien het feit dat het voor het inbouwen van de nieuwe kast allemaal vlekkeloos werkte. De HD4350 betreft een AGP model, en is voorzien van de nieuwste drivers, dus Catalyst 13.1 Legacy. Er zijn noch komen nieuwe drivers voor deze serie.

Videokaart is dus ten zeerste uitgesloten. Vanaf de schone XP installatie die het meest recentelijk is uitgevoerd is er in 9999/10000 gevallen geen enkel piepje uit te krijgen. Dit geldt voor zowel HDMI als Onboard.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 27-02-2014 21:33 ]

Verwijderd

Opnieuw Windows 7 installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:32
Werkt helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Update: na het plaatsen van wat vaag ogende kartonnen ringetjes onder het moederbord op de afstands "busjes" is er op enige beperkte basis geluid te produceren. Onder XP kan ik bij het aanpassen van de SW Synthesizer het basis geluid krijgen. Bij zowel XP als 7 is in eerste instantie alleen de laatste noot van het opstart en afsluitgeluid te produceren. (Alleen bij opstarten en afsluiten dus).

Verdere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:49
IO shield?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Helaas bleek dit niet het probleem, en heb ik het probleem zelf weten te traceren. Het bleek een koperen verbinding te zijn aan de onderkant van het moederbord.

Pagina: 1