Zuinige, stille, goedkope server advies

Pagina: 1
Acties:

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:58
Beste Tweakers,

Voor een uitprobeer-project ben ik op zoek naar een thuisserver om lekker mee te stoeien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Linux draaien, waarschijnlijk Cent OS. Webserver, fileserver, spelen met partities e.d. Downloadcomputer of op een later moment bewaking camera's aansluiten. In ieder geval geen zware applicaties e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Maximaal 250 euro inclusief verzendkosten. Met goed beargumenteren mag daar natuurlijk mee gespeeld worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm: Phillips 24" 249C4Q
Toetsenbord: Icidu AI-707947
Muis: Icidu AI-707930
Schijven: Seagate ST1000DM003, 1TB x 2
Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Kast, Voeding, Moederbord, Processor, Geheugen, SSD. De harde schijven die ik nog heb gaan in RAID1 draaien.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, maar ik luister wel naar andere meningen. Als er over een product teveel negatieve verhalen zijn haak ik af.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik heb mezelf een aantal eisen gesteld:

- goedkoop
- stil
- energiezuinig
- grootte maakt niet uit, komt toch ergens weggestopt te staan.
- liefst wel HDMI aansluiting, mocht het ooit nog een mediacenter worden.
- redundantie data maakt me niet zo heel veel uit, het is om uit te proberen. Ik hoef bijvoorbeeld niet een NAS of externe HDD op aangesloten te hebben.

Ga je overklokken?

Nee natuurlijk niet :P

--------------------------------------------------------

Zelf heb ik dit hieronder samengesteld, graag hoor ik jullie mening.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 39,49€ 39,49
1Antec VSK-3000E€ 22,69€ 22,69
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,58€ 31,58
1Corsair VS350€ 29,-€ 29,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,20

Dit alles bij elkaar is bij Megekko te bestellen voor 221,68 euro.
-------------------------------------------------

Ik heb ook een NAS overwogen, echter heb ik dat even geparkeerd. Het kan namelijk zomaar dat ik misschien na 6 maanden besluit om toch er wat anders van te maken. En dat gaat niet zo heel makkelijk met een NAS :) Maar wellicht denken jullie daar anders over! Graag hoor ik het.

Opmerkingen over spelling e.d. liever over DM. Ook betreft Layout.

Alvast bedankt!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03
De harde schijven die ik nog heb gaan in RAID1 draaien.
Hoe wil je dat gaan doen als het moederbord geen RAID ondersteunt?

Dit moederbord ondersteunt wel RAID en is ook bij Megekko te verkrijgen; pricewatch: MSI H87M-E33

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
NitroX infinity schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 17:32:
[...]

Hoe wil je dat gaan doen als het moederbord geen RAID ondersteunt?

Dit moederbord ondersteunt wel RAID en is ook bij Megekko te verkrijgen; pricewatch: MSI H87M-E33
Hij geeft aan Linux te willen gaan gebruiken, dat kan prima met software raid.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Betere kwaliteit voeding: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 17:38 ]

Verwijderd

Ik begrijp dat je alles zo goedkoop mogelijk wilt hebben, maar dit is misschien toch een leuke optie: pricewatch: ASRock B85M Pro4 Plaats voor 4x geheugen en meer SATA aansluitingen.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Die VSK3000tjes hebben echt wel hele matige panelen / bouwkwaliteit. Als je een tientje meer uit kan geven zou ik iets degelijkers pakken als een CM N300

Verwijderd

Ja, zo wordt het nog een dure setup :P.

• iamzero456
Zolang het goede argumenten zijn ChicaneBT, dan heb ik er echt niks op tegen. Men moet alleen niet aankomen met 200 euro processor en een videokaart o.i.d. :P

Overigens zitten we nog best dichtbij het maximale budget:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1ASRock B85 Pro4€ 60,99€ 60,99
1Cooler Master N300 (Closed)€ 35,55€ 35,55
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,58€ 31,58
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 248,56

Ik heb trouwens de niet M versie genomen van de B85, deze was wel aanwezig bij Megekko.
EDIT: HO oeps- verkeerder voeding, moment...
EDIT2: Gefixt

Verwijderd

Qua behuizing zou je ook voor deze kunnen kiezen: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 2.0 Daarvan is de kwaliteit volgens mij ook wel oke. Wel 10 euro goedkoper dan die Cooler Master.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 18:27 ]

• iamzero456
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 18:26:
Qua behuizing zou je ook voor deze kunnen kiezen: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 2.0 Daarvan is de kwaliteit volgens mij ook wel oke. Wel 10 euro goedkoper dan die Cooler Master.
Zat ik ook aan te denken, maar youtube laat zien dat de CM echt een stevige en uitgebreide kast is. Mocht het aanslaan bij mij (Linux en alles) komen er misschien meer schijven bij.

YouTube: OverclockZone TV EP.310 : Cooler Master N300 (HD)
(Super mooi voor dat geld eigenlijk)

Ook zal de ventilatoren eruit halen - kosten stroom en maken 'herrie', terwijl de processor nou niet bepaald een heethoofd is. Misschien dat undervolten zelf een optie is...

Verwijderd

Ik kan je van harte aanbevelen om voor een HP N54L G7 Microserver te gaan. Ikzelf heb de N40L versie (enige verschil is de processor)
Voor minder dan 200 euro heb je dan een perfecte en zeer zuinige thuis server.
De N54L wordt standaard met 2GB geheugen en 1 250GB sata schijf geleverd.
Aanbevolen uitbreiding:
- extra geheugen (ECC)
- 2 extra schijven in (software) RAID1
- extra Gb NIC
- eventueel een kleine SSD waar je je systeem op installeert
De goedkoopste leverancier is op dit moment Amazon.de : http://www.amazon.de/ProL...teil-Server/dp/B00AHQUX86

Zie ook het Microserver topic op GoT: Het grote HP Proliant Microserver topic

• iamzero456
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 18:32:
Ik kan je van harte aanbevelen om voor een HP N54L G7 Microserver te gaan. Ikzelf heb de N40L versie (enige verschil is de processor)
Voor minder dan 200 euro heb je dan een perfecte en zeer zuinige thuis server.
De N54L wordt standaard met 2GB geheugen en 1 250GB sata schijf geleverd.
Aanbevolen uitbreiding:
- extra geheugen (ECC)
- 2 extra schijven in (software) RAID1
- extra Gb NIC
- eventueel een kleine SSD waar je je systeem op installeert
De goedkoopste leverancier is op dit moment Amazon.de : http://www.amazon.de/ProL...teil-Server/dp/B00AHQUX86

Zie ook het Microserver topic op GoT: Het grote HP Proliant Microserver topic
Oh ziet er zeer interessant uit - ga ik even bekijken. Bedankt!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Idem met Khildin, ik ben er ook erg tevreden over! En je hebt hier een "echte" server mee, in plaats van een budget pc die servertaken gaat verrichten.

Specs

Verwijderd

Lees vooral het Microserver topic door. Daar wordt uitgebreid gesproken over ESXi op de server (wel zorgen dat je RUIM geheugen bijprikt, bij voorkeur 16GB)
Dat gaat wel iets boven je budget uit, maar geeft je wel de mogelijkheid om met meerdere VM's te spelen en zoals jezelf aangeeft:
Webserver, fileserver, spelen met partities e.d. Downloadcomputer of op een later moment bewaking camera's aansluiten. In ieder geval geen zware applicaties e.d.
Dat gaat dan zeker leuk worden.. :)
Overigens heb ik zelf Zentyal 3.2 op de microserver draaien en heb ik het geheugen naar 4GB uitgebreid, dus voor mij is het geen ESXi speel bakkie..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 18:40 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Haha, ik wilde het ook al posten (N54L), maar toch maar niet gedaan omdat de TS graag wel HDMI er op wil hebben. Een goedkope grafische kaart kan natuurlijk, maar het ding heeft maar 1 pci-e slot, dus een extra netwerkkaartje gaat het dan niet worden.
Ik heb zelf een N40L , en erg tevreden over. Ik draai er OpenIndiana met ZFS op, en heb een 6x2,5" bay in de 5,25"bay gezet dus ruimte voor 4x3,5"en 6x2,5" :)

[ Voor 16% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-02-2014 19:44 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• iamzero456
HDMI vanwege geluid op TV, echter zou dit eventueel ook op een andere manier opgelost kunnen worden. Als het een simpele huis tuin en keuken server gaat worden, heeft ie dan echt een extra netwerkkaart nodig?

Is het aan te raden om een extra SSD aan te schaffen en die in RAID0 te zetten voor de toepassingen? Iemand ervaringen met SSD's in NAS-en ?

Over de aanschaf ga ik een nachtje slapen in ieder geval :)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Normaal gesproken draai je op een server ook services, zeker met wat je in je TS zegt. Die draaien altijd dus maakt de snelheid van je schijven ook niet echt uit denk ik. Je hebt toch maar een gigabit bandbreedte op je interne netwerk (neem ik aan) en dat kan een gewone schijf ook aan.

Specs

Pagina: 1