Preseeding Ubuntu met static IP

Pagina: 1
Acties:

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 13:40

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik vraag het ook maar hier even, want op de Ubuntu fora's weet men helaas van niets. En op Google vind ik er ook vrij weinig over helaas.

Ik zit met een probleem. Eentje waarvan ik serieus mijn hoofd over breek. Wij rollen op het werk via kickstart tientallen RHEL servers uit wat klakkeloos goed werkt. Heel blij mee :z maar nu wilt een leraar een Ubuntu farm hebben en mijn coördinator heeft mij de taak gegeven om uit te zoeken hoe ik via kickstart (of preseed) Ubuntu kan deployen zonder tussenkomst van een admin.

Geen probleem, dacht ik. Maar nu komt het...we werken niet met DHCP of iPXE, Onze servers krijgen static ip's en bij de uitrol van RHEL's gaat dat perfect. Maar niet met Ubuntu 8)7

Met Ubuntu werkt kickstart en preseed niet zo lekker, tenminste, met static ip's. Wat ik doe is het volgende.

- Extract de 12.04 server iso
- Edit de txt.cfg file naar gelieve
- Build de iso opnieuw
- Koppelen aan VM
- Opstarten van VM

Ik gebruik als boot parameters:
file=/cdrom/preseed/ubuntu-server.seed initrd=/install/initrd.gz netcfg/disable_autoconfig=true network --bootproto=static --ip=xxx.xxx.xxx.xxx --netmask=255.255.255.0 --gateway=xxx.xxx.xxx.xxx --nameservers=xxx.xxx.xxx.xxx --device=eth0 ks=http://location.of.ks.cfg --
Maar probleem is dat hij netjes de dhcp uitschakelt, maar hij vult niet automagisch de ip gegevens in voor eth0 wat dus resulteert niet het niet afronden van de deployment. Probleem is dus dat hij daarna de ks.cfg niet kan vinden ivm geen netwerk.

Ik heb van alles afgezocht en geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om de ip gegevens automatisch in te laten vullen. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Helemaal niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scriptje ernaast draaien om de netwerk config te overschrijven.
Is trouwens 2 seconden werk in google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Het spijt mij heel erg, maar jouw antwoord raakt me wel even. 2 seconden werk in Google? Je hebt OOIT zelf wel eens Ubuntu willen installeren via preseed of kickstart? Dan WEET je dat het helemaal geen 2 seconden werk is hoop ik, want ik ben er al weken mee bezig en op Linuxquestions en ubuntufora weet niemand het. En jij vertelt me even dat het 2 seconden werk is?

Dan vraag ik jou: laat het me maar zien alsjeblieft. Maar ik gok er op dat ik je in dit topic niet meer zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;)

http://hectcastro.me/2011...-static-ip-addresses.html

(edit)
Trouwens op ubuntu.com en wikitech is dit ook te vinden.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt de volgende parameters opgeven in de preseed file:

#d-i netcfg/get_ipaddress string 192.168.1.42
#d-i netcfg/get_netmask string 255.255.255.0
#d-i netcfg/get_gateway string 192.168.1.1
#d-i netcfg/get_nameservers string 192.168.1.1
#d-i netcfg/confirm_static boolean true

Als je ze op de command line wilt opgeven vanit de bootloader doe je dus bijvoorbeeld 'netcfg/get_ipaddress=192.168.1.42'.

Overigens, kickstart is voor RedHat. Ubuntu gebruikt debconf preseed. Ze hebben wel enige mate van kickstartondersteuning maar de beste resultaten haal je met preseed.

(Waarom je dit trouwens zonder pxe doet is mij een raadsel…)

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 05-03-2014 13:23 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dank je, maar deze had ik ook gevonden en werkte niet bij mij. Ik ben er toen ook mee gestopt, omdat ik elke keer de script aan zou moeten passen op de iso voor elke nieuwe server omdat we met statische ip's werken. Daar we soms 10 servers tegelijkertijd uitrollen, moet ik 10 keer de iso uitpakken, editen en weer opnieuw builden en uppen. Dat was dus voor ons een no go.
Als je ze op de command line wilt opgeven vanit de bootloader doe je dus bijvoorbeeld 'netcfg/get_ipaddress=192.168.1.42'.
Idd, wat simpel. Ik had al de netcfg/disable_autoconfig=true in de command line staan, maar helemaal er niet bij nagedacht dat ik de andere ook op deze manier kon aanhalen. Lekker snugger van me dus. Op deze manier werkt het inderdaad. Mijn dank is groot _/-\o_

Ps, de reden dat we dit niet met PXE doen is simpelweg omdat dat nu juist de opdracht was ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Yzord op 06-03-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien heb je hier ook nog iets aan werkt uitstekend bij een collega van mij.

http://dodizzle.wordpress...for-ubuntu-using-sinatra/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Thanks! Alleen jammer dat de eerste link niet werkt in de blog. Maar het is zeker iets waar we naar kunnen kijken.
Pagina: 1