Waterkoeler 1e keer

Pagina: 1
Acties:

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Wat wil je bereiken?

Een cpu koeler die goed zijn werk doet en waar bij ik ook nog een beetje kan overclocken.

Wat mag het gaan kosten?

Maximaal 50 euro

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?

Nee, omdat dat mij helemaal niks uit maakt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

Ik heb nu dit als kast:
pricewatch: Corsair Graphite 230T Windowed Black

en deze processor:
pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition]

Wat ik heb gevonden:

pricewatch: Cooler Master Seidon 120V

pricewatch: Cooler Master Seidon 120M

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Wat is je vraag?

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Waterkoeling voor 50 euro gaat hem niet worden.
Als je er 30 euro bij doet koop dan een Corsair H80i.
Ik heb dezelfde CPU als jou overclocked op 4.0Ghz op het moment.
Idle is die rond de 26 graden, full load in prime95 42 graden.
Je zou eventueel een 2e hands H80i kunnen kopen (rond de 60 euro)

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
http://tweakers.net/price...r-master-seidon-120v.html
Meer keuze heb je niet echt, verwacht geen topprestatie van een waterkoeler voor zo'n prijs.

Waarom wil je persé waterkoeling en geen goede luchtkoeler voor dat geld?

• Kyle98
Omdat ik altijd al luchtkoelers gebruik en ik nu wel is iets anders wil.
ik zag deze review en ik dacht dat deze wel goed zou zijn.
productreview: Cooler Master Seidon 120V review door Foritain

• riecardow93
  • Laatst online: 14-01 16:19
Als ik jou was zou ik voor een duurdere gaan.
Zoals hier boven al vermeld, verwacht er niet te veel van.

• Kyle98
Ja ik snap ook wel dat ik er niet veel van moet verwachten, maar hij presteert beter als de scyte mugen 4 pcgh en hij is maar een beetje duurder, dus ik dacht dat het het proberen wel waard is.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik vraag mij soms wel af waarom er zo negatief wordt gedaan over die budget waterkoelertjes. Natuurlijk is er een fors verschil met duurdere setjes; Na mn Seidon ervaring ging ik ook met een 2x zo dure Nepton aan de slag, en dan zie je dat er in elk opzicht (prestaties, geluid, degelijkheid) aardige winsten te behalen zijn.

Ik zou echter wel enige argumentatie willen zien waarom de goedkope oplossingen zogenaamd slecht zou moeten zijn wanneer er niet voldoende budget is om iets duurs te kopen. Als ik de seidon naast even dure luchtkoelers zet zijn de koelprestaties van die goedkope Seidon echt gewoon heel erg goed. De Mugen is een gangbare keuze en die komt er echt niet bij in de buurt. Je zal wel iets meer horen met een goedkope waterkoeler, maar dat is goed te beperken zolang je je moederbord fan instellingen, dan wel je fancontroller, een beetje degelijk afstelt. Als je een beetje aandacht aan die fan/pomp settings geeft is het geheel gewoon prima praktisch stil te houden.

Enige wat ik helaas nog niet kan beoordelen is de kwaliteit op de lange termijn, water blijft natuurlijk altijd iets anders dan enkel een koelblok in je systeem.

• Kyle98
Hoelang denk jij dat die koeler dan mee gaat, want me budget is nu niet zo groot omdat ik net een computer heb gekocht, maar tegen de tijd dat hij niet meer goed functioneert kan ik wel een duurdere nemen zoals de h80i.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Werken met water in je PC kast is altijd risicovol. Hoe goed de waterkoelers ook zijn, ik heb het ook overwogen maar ik heb het niet gedaan omdat ik A te veel frut in mijn PC kast en B omdat ik eerst voor een intel i5 K ging. Maar ik heb toch een octocore genomen omdat ik niet zo veel game en dat ik meer met videoencording enzo werk. dus vond ik overklokken niet zo aantrekkelijk.

De grote vragen zijn A wat wil je overklokken, alleen je CPU, of je GPU en CPU of gewoon alles wat over te klokken valt ? B is het wel nodig, ik heb een FX 8120 en ik vind het totaal niet nodig. Maar ik game niet zo veel online. en C is luchtkoeling niet gewoon een beter alternatief. Je moet geen waterkoeling in je systeem plaatsen alleen omdat het maar kan. Het hoeft maar te lekken en je bent uitgecomputert.

Dan, waarom is goedkoop slecht. Of het slecht is of niet water in systeem is gewoon risicovol. Dus je kan een goedkoop systeempje nemen maar stel dat je zit te klooien in je systeem en het springt los, of stel een slangetje zit tegen de GPU aan en hij smelt. Dat de kans 1:100 is alla. die 1 kan het einde betekenden. Een duurder systeem zal wat beter martiaal gebruiken, beter rubber en zal wat degelijker zijn. Ook de pomp is een belangrijk ding. Aan een kapotte pomp heb je niks.

En ook een voor onderzoek is belangrijk. Je kan wel een kassabonnetje hier op tweakers voorschotelen en dan vragen wat moet ik nemen. Maar op Tweakers verwachten we toch een beetje vooronderzoek. Google wat modellen op, lees reviews op andere sites en zet die linkjes van die reviews evt in je First post. Al ben ik wel blij dat je de hoofdvragen erbij zet. Maar een vooronderzoek is nodig, we willen best helpen maar we gaan niet voor jouw googlen. Daarnaast is een gebruikers review iets anders dan een professionele review. (het voorbeeld is de CM 120M zie voor de 120V hier) De review die jij selecteert is een prima review, maar op alleen een review blijven steken is niet altijd goed. Zeker bij risicovolle producten zoals Waterkoeling.

TIME TO UPGRADE !!!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Een uitstekende post van rickboy als je het mij vraagt.

Het voornaamste probleem zit hem in een stukje onzekerheid over lange-termijn betrouwbaarheid, en het risico als er iets zou gebeuren. Het eerste kan je met nieuwe producten lastig uitspraken over doen (al zal het ongetwijfeld een 1:100 geval zijn), maar het tweede is wel even anders dan bij een luchtkoeler; een grote fout kan tot flinke schade leiden aan de rest van je systeem. Ik betwijfel zeer dat een "echte" website review daar normaliter meer zekerheid over gaat geven dan een uitgebreide gebruikersreview, enkel de tijd zal het leren

Dat luchtkoeling bij kleine/medium overclocks de veiligere keuze is mag duidelijk zijn, maar of je dan watersetjes meteen maar moet negeren bij iets serieuze overclocks weet ik niet zo 1-2-3 en lijkt mij een persoonlijke keuze. Voor serieuze overclocks kan een luchtkoeler van <38 euro gewoon niet tegen een budget waterkoeler op, en het kan misschien zo zijn dat je zo'n setje ook nog eens leuker vind in je pc.

Wil je gewoon graag voor water gaan, onthoud dan dat er altijd risicos verbonden zijn, zelfs met setjes van 100euro+, en ga gewoon plezier hebben van zo'n budgetsetje. Of het risico van een 60-70 euro setje kleiner is dan een 40 euro setje? Ik weet het niet, maar betwijfel dat de verschillen noemenswaardig zullen zijn. Bewijs ontbreekt, al zou ik dat zelf zeker graag zien.

Wil je toch voor safe gaan, en ook nog eens flink oc'en? Misschien zoiets?
productreview: Noctua NH-U12S review door TERW_DAN
productreview: Phanteks PH-TC12DX White review door Foritain

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02-2025
ik heb ook lopen zoeken naar waterkoeling en uitijnderlijk ben ik voor een scyte mugen gegaan en toen ander fan's er op gezet +betere pasta

ik heb een i7 3770 loopt op 4300 mhz

• Kyle98
Bedankt voor alle reactie's, ik denk dat ik dan toch voor een lucht koeler ga.
Deze word het denk ik: pricewatch: Noctua NH-U12DO A3

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

pricewatch: Noctua NH-U12S

check de sockets compatibility even.

[ Voor 17% gewijzigd door Foritain op 27-02-2014 21:59 ]

• Kyle98
oh haha, een super domme fout van mij, bedankt!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
wel een beetje onzin post van rickyboy333 anders,

het water wat in de voor gefabriceerde koelers is geleidt namelijk helemaal geen stroom, dus ook al lekt hij helemaal leeg, behalve dat je cpu dan warm wordt en er een paar 100ml water in je kast staat gaat er niets kapot.

een hele goedkope waterkoeler kopen zou ik echter niet doen, want is maar iets beter als een goede luchtkoeler voor dezelfde prijs. en daar je dan een pomp en een fan hebt die allebei geluid maken is een luchtkoeler dan nog stiller ook.

kan je een koeler vinden als de h100i of iets anders met minimaal 2x120mm koelers en dit past in je kast (geloof het wle toch????) dan is het meteen (veel) beter als welke luchtkoeler dan ook, al helemaal als het ook nog een beetje stil moet wezen.

ik heb zelf altijd custom waterkoelers gehad aangezien er toen ik er mee begon alleen maar slechte setjes te koop waren en al helemaal niet van het mooie al met "water" gevulde spul als van coolermaster ea.
zou zeggen lees de reviews, kijk wat er in je kast past, wat je wilt uitgeven (en of je ook 2e hands wilt).

vbtje:
V&A aangeboden: Silverstone Tundra TD03

voor mij is het in elk geval, eens naar waterkoeling gegaan en ik ga nooit weer terug.

Nukezone FTW

• Kyle98
Ik had die waterkoeler gekozen omdat ik het wil uitproberen en als het me dan niet bevalt ik niet gelijk 100 euro kwijt ben.

• rickboy333
Powrskin schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 22:10:
wel een beetje onzin post van rickyboy333 anders,

het water wat in de voor gefabriceerde koelers is geleidt namelijk helemaal geen stroom, dus ook al lekt hij helemaal leeg, behalve dat je cpu dan warm wordt en er een paar 100ml water in je kast staat gaat er niets kapot.

een hele goedkope waterkoeler kopen zou ik echter niet doen, want is maar iets beter als een goede luchtkoeler voor dezelfde prijs. en daar je dan een pomp en een fan hebt die allebei geluid maken is een luchtkoeler dan nog stiller ook.

kan je een koeler vinden als de h100i of iets anders met minimaal 2x120mm koelers en dit past in je kast (geloof het wle toch????) dan is het meteen (veel) beter als welke luchtkoeler dan ook, al helemaal als het ook nog een beetje stil moet wezen.

ik heb zelf altijd custom waterkoelers gehad aangezien er toen ik er mee begon alleen maar slechte setjes te koop waren en al helemaal niet van het mooie al met "water" gevulde spul als van coolermaster ea.
zou zeggen lees de reviews, kijk wat er in je kast past, wat je wilt uitgeven (en of je ook 2e hands wilt).

vbtje:
V&A aangeboden: Silverstone Tundra TD03

voor mij is het in elk geval, eens naar waterkoeling gegaan en ik ga nooit weer terug.
nou die 100 ml kan heel verkeerd terecht komen. In de voeding kan die voor problemen zorgen. (oa je (ring)trafo's vernielen)Aangezien de meeste voedingen onderin zitten is dat mogelijk.

Daarnaast zit je wel weer met die kapotte waterkoeler, en dan :? Het enige alternatief wat je hebt is terug klokken en de stock koeler er weer inzetten en hopen of je nieuwe slangen krijgt. Als het je eigen schuld is moet je weer nieuwe vloeistof en nieuwe slangen kopen.

Maar je hebt inderdaad wel gelijk dat met vloeistof tegenwoordig de beschadigingen niet al te groot meer zijn toch kunnen ze wel beschadigingen veroorzaken.

dan nog zijn er nog modellen op de markt waar je zelf het reservoir moet vullen met gedemineraliseerd water. Iets waar je goed op moet letten

Maar een degelijk 2e hands setje is een goed alternatief. Hier nog wat tips over waterkoeling (de post is uit 2007 maar ik denk dat het nog wel relevant is)

TIME TO UPGRADE !!!

• c0nnect3d
  • Laatst online: 11-08-2025
Voor een goede waterkoeler zoals de h100i leg je al gauw 100 euro neer. Voor een custom waterloop zit je in de honderden. Als je voor 50 euro een processorkoeler wilt hebben, kijk dan echt even naar de 'high-end' luchtkoelers. Omdat waterkoelers met water werken ipv koperen buizen hoeven ze nog niet beter te werken. High end luchtkoelers zoals de Noctua NH-D14 en Phanteks PH-TC14PE werken even goed, mits niet beter dan de h100i. Als ik tussen een van deze twee en de Corsair h80i zou kiezen, zou ik een van deze twee luchtkoelers gaan, simpelweg omdat ze zo beestachtig koelen!

• rickboy333
jacco-h schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:46:
Voor een goede waterkoeler zoals de h100i leg je al gauw 100 euro neer. Voor een custom waterloop zit je in de honderden. Als je voor 50 euro een processorkoeler wilt hebben, kijk dan echt even naar de 'high-end' luchtkoelers. Omdat waterkoelers met water werken ipv koperen buizen hoeven ze nog niet beter te werken. High end luchtkoelers zoals de Noctua NH-D14 en Phanteks PH-TC14PE werken even goed, mits niet beter dan de h100i. Als ik tussen een van deze twee en de Corsair h80i zou kiezen, zou ik een van deze twee luchtkoelers gaan, simpelweg omdat ze zo beestachtig koelen!
Dat is inderdaad ook waar. Koper geleid met 380 λ, en water 0,62 λ (let hierbij wel op dat de 0.60 het water zelf is, de pomp draait ook door daarbij is dit puur water een geen andere vloeistof) De warmte word veel sneller weggewerkt als je de pomp niet meetelt. Maar als koper warm word dmv een warme kast kan hij minder goed warmte transporteren. Probeer maar een koud theelepeltje in de thee te doen en dan voelen wanneer de hele lepel warm word en een warmer theelepeltje dat eigenlijk minder warmte afvoert omdat het al met zijn eigen warmte zit.

Water koeler is leuk voor een stil systeem of als je veel gaat koelen, maar voor een lichte overklok zou ik het niet zo zeer doen. Ik raad water koeling niet af want het is best fijn en je hebt geen last van een warme kast, het water koelt even hard hoe warm je kast ook is.

maar er zijn gewoon risico's aan verbonden of het nou water of een andere vloeistof is. Goedkoop zelfvul systemen zijn niet aan te raden. duurdere systemen raad ik wel aan. Maar de vragen die ik ook in de vorige post zette heb je het wel nodig.

Een goed 2e hands systeem is ook prima zeker voor ''beginners''. Hoewel ik je het wel aanraad om hem zelf op te halen ipv laten verzenden. AMD processors en Waterkoeling zijn dingen die je beter zelf kan ophalen

(λ betekend lambda ((take your crowbar and kill headcraps)) en lambda betekend warmtegeleidingscoëfficiënt)

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1