WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
"Natuurlijk niet", immers is Windows geen freeware. Maar verder is er wel een en ander mogelijk, wat heb je al geprobeerd / verworpen?
Met virtualisatie kom je al een eindje, al hebben de Synology en de HP daar veel te weinig geheugen voor (totaal 1GB resp 2GB?). Resteert IMHO een virtuele omgeving op de PC zelf. Win95, 98 en XP zijn toch al niet multiuser zodat je aan een omgeving per persoon zit. Dus http://windows.microsoft....dows-xp-mode-in-windows-7, DOSbox, VirtualBox, VMware, oid.
Veruit de beste optie is om af te stappen van de zeer oude programma's en op zoek te gaan naar moderne alternatieven. Sowieso is zeer binnenkort geen XP-PC meer veilig te gebruiken, laat staan 95 of 98 (of 2k of Me).
Met virtualisatie kom je al een eindje, al hebben de Synology en de HP daar veel te weinig geheugen voor (totaal 1GB resp 2GB?). Resteert IMHO een virtuele omgeving op de PC zelf. Win95, 98 en XP zijn toch al niet multiuser zodat je aan een omgeving per persoon zit. Dus http://windows.microsoft....dows-xp-mode-in-windows-7, DOSbox, VirtualBox, VMware, oid.
Veruit de beste optie is om af te stappen van de zeer oude programma's en op zoek te gaan naar moderne alternatieven. Sowieso is zeer binnenkort geen XP-PC meer veilig te gebruiken, laat staan 95 of 98 (of 2k of Me).
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Probeer eens te kijken naar VMware ThinApp. Hiermee kan je een applicatie 'portable' maken. Allicht als je dit uitvoert op XP kan je eens kijken of het vervolgens werkt op Windows 7. Met een trial kan je iig experimenteren.
Let wel dat Windows 95 en 98 tegenwoordig weinig gesupport worden voor virtualisatie. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar je moet soms meer moeite doen. VMWare Workstation en Virtual PC kunnen Windows 95 en 98 draaien, maar je zal een oudere ISO moeten hebben van de tools die bij beiden horen om goede drivers te hebben voor de virtuele hardware.Aziona schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:00:
Is het niet mogelijk om iets op mijn Synology NAS of die HP Prolaint te installeren zodat wij vanaf die server een Citrix achtige omgeving met W95, W98 of XP starten en zo alsnog die programma's draaien op de lokale PC's of misschien zelfs op de Android tablets?
Let ook dat Windows 95 en 98 doorgaans geen bootable CD hebben. Dwz, je kan niet vanaf die CD booten om je VM te installeren. Je zal dan een manier moeten vinden om iets als booten vanaf een floppy na te bootsen.
Ik weet alleen niet of Citrix gratis is. Volgens mij is er van XenDesktop (wat jij eigenlijk zoekt) slechts een trial versie en geen gratis variant.
Ik kan me herrineren dat vdi in a box (simpele versie van xendesktop) voor een X aantal desktops gratis was. Maar dan moet je wel behoorlijke infra opzetten en kennis van zaken hebben om dat helemaal te configureren. Maar als je het persé centraal wilt doen dan is dat een optie.
Ik had eens gekeken naar VDI-in-a-box. Leuk pakket, ik kende het totaal niet. Het ziet er wel uit als een mooi pakket om in het MKB redelijk eenvoudig VDI's te gebruiken. Dit in tegenstelling tot de complexere Enterprise oplossing van Citrix.Craven schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 07:01:
Ik kan me herrineren dat vdi in a box (simpele versie van xendesktop) voor een X aantal desktops gratis was. Maar dan moet je wel behoorlijke infra opzetten en kennis van zaken hebben om dat helemaal te configureren. Maar als je het persé centraal wilt doen dan is dat een optie.
Ik kan helaas nergens vinden of het gratis is. Er is een gratis trial versie, maar alles buiten een trial om lijkt betaald. De kleinste optie tot 5 VDI's kost een kleine 1000 dollar op de site van Citrix. Geen idee of TS zoveel geld er voor over heeft.
Ik denk dat het goedkoopste nog is om te kijken of je een VM kan maken in iets als Virtual PC, VirtualBox, Hyper-V (mits je Windows 8 Pro hebt) of je moet iets als VMWare Workstation kopen. Alleen kan je de VM dan niet over het netwerk delen met iedereen.
Alternatief kan je kijken of software te vervangen is met recentere versies die wel werken onder Windows 7 of 8.
Pagina: 1