Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Windows 7 en 8 vastlopers na paar dagen gebruik

Pagina: 1
Acties:

• jojoba007
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10 22:41
Beste tweakers,

Enige tijd geleden heb ik Windows 7 opnieuw geinstalleerd op mijjn huidige desktop.
De eerste dagen verloopt zonder problemen. Echter des te meer dagen ik de PC na een verse installatie
gebruik des te meer vreemde vastlopers ik krijg (o.a. programma's die niet meer willen starten, websites
die niet meer laden, etc). Vervolgens loopt de pc helemaal vast waardoor ik hem handmatig moet resetten.
Nu is het zover dat na het opstarten de PC eigenlijk direct vreemde "freezes"krijgt.

Ook na installatie van Windows 8.1 hetzelfde probleem. Eerste dagen zonder problemen, gevolgd door steeds meer vastlopers. Van alles geprobeerd met de drivers etc. Lost het probleem niet op.

Ik vermoed dat het een harde schijf is die zijn einde is genaderd. Maar wil toch nog graag even jullie mening horen voordat ik nieuwe ga aanschaffen.

PC heeft jaren fantastisch gedraaid. 4 schijven draaien in raid 0.

Systeem is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 930 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-X58A-UD5€ 0,-€ 0,-
1MSI N580GTX Twin Frozr II/OC€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Cosmos 1000€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik hoop dat iemand het probleem herkend en of tips heeft. _/-\o_

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:45
4 schijven in raid0 vind ik wat riskant. hoop dat je een backup achter de hand hebt. (1 ssd is sneller en goedkoper in verbruik)...
Maar post even je smart data, dan kunnen we meer vertellen.

• jojoba007
De smart status kan ik op één of andere manier niet uitlezen. HD tune geeft geen gegevens.

Wel een error scan gedaan. Daar krijg ik het volgende uit.

HD Tune Pro: Intel Raid 0 Volume Error Scan

Scanned data : 2000 gB
Damaged Blocks : 0.0 %

Iemand nog suggesties?

• jojoba007
Het vreemde is, ik had de pc al even een weekje niet meer aangesloten en heb nu na 20 minuten nog geen problemen ondervonden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu veel minder apparaten op de USB aansluitingen heb hangen. Geen webcam, maar 1 scherm in plaats van 2. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

iemand suggesties hoe ik de SMART kan uitlezen. Deze is niet beschikbaar in HD tune.
Ik heb de SMART functie zojuist geactiveerd in de BIOS maar ik kan het nog steeds niet uitlezen in HD tune.

• jojoba007
Anyone?

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-11 09:43

Hoite

Goed verhaal

Lekker kort.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 22:59
Dat je je smart data niet kan uitlezen is heel normaal als je raid 0 heb.
Raid 0 met 4 schijven is niet echt handig zoals eerder aangegeven je verhoogt de kans op schijf fouten met een factor 4 (als er 1 disk problemen geeft geeft je hele raid set problemen)
Wat je kan doen is het volgende:

Memtest 86 draaien voor 8 passes.
Schijven afzonderlijk testen in een andere pc met bijvoorbeeld: seagate seatools voor windows of dos.

Staan er bijzondere dingen in je eventlog mbt disk fouten?

[ Voor 13% gewijzigd door Axewi op 12-03-2014 11:41 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• jojoba007
Ok bedankt voor de tip. Bovenstaande ga ik uitproberen.

Maar ik ben ook tot de volgende conclusie gekomen. Als ik apparaten op mijn usb poorten aansluit (muis, toetsenbord, webcam, wacom etc) en ik doe dit op een willekeurige poort dan lijkt mijn Windows niet te willen starten. Ook niet als ik bijvoorbeeld alleen muis en toetsenbord aansluit.
Wissel ik vervolgens muis en toetsenbord van poort dan start Windows vervolgens normaal op. Is dat vreemd of niet? Het kan toeval zijn maart dat lijkt me niet. Want zodra ik de poorten wederom wissel is het probleem weer aanwezig.

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Ik heb dit ook gehad alleen bij mij bevroor die compleet.
Bij mij deed een BIOS update wonderen ;)
Pagina: 1