Drie potentiële HTPC systemen - voor/ nadelen

Pagina: 1
Acties:

• cojones81
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
Na enkele jaren een Mede8eter speler gebruikt te hebben, ben ik enkele weken terug in aanraking gekomen met het fenomeen XBMC.

Om een passende hardware configuratie te vinden voor XBMC is de zoektocht naar verschillende opstellingen vorige week begonnen maar ik loop tegen een aantal voor - nadelen van elk systeem aan en ik kan mezelf niet tot een keuze dwingen.....

Intentie van de HTPC:
- OPEN ELEC based XBMC systeem Mogelijk toch een Win 7 based systeem....
- Film/ serie kijken op 1080P
- nog geen 3d en 4K nodig maar voor wil wel een future proof systeem hebben
- Nu en dan een emulator spelletje
- Mogelijk in toekomst STEAM OS met de optie om games te streamen van game PC (momenteel beta)?
- Aan/ uitzetten en bedienen met mijn logitech harmony ONE is een must have.

PS. Ik had nog een SSD liggen voor systeem 2 en 3... Alle bestanden staan op een synology (beste aankoop ever!!!)

Systeem 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (V3) Core i3-4010U€ 249,15€ 249,15
1Crucial CT51264BF160BJ€ 31,-€ 31,-
1Kingston mS200 30GB€ 31,57€ 31,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,72

Voordelen: Klein en compact, interne IR voor afstandsbediening, voldoende voor XBMC

Nadelen: Ventilator wellicht wat rumoerig. Misschien net iets te slap voor stream gaming, niet upgradable in te toekomst

Dubio: Aan/ uit zetten met IR is me nog niet duidelijk

Systeem 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,89€ 94,89
1Gigabyte GA-H81TN€ 84,98€ 84,98
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 91,-€ 91,-
1Flirc Media Center Companion€ 24,95€ 24,95
1Kingston KTA-MB1333/4G€ 40,75€ 40,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,57

Voordelen: Klein en compact, Stil, voldoende voor XBMC en door de wat krachtigere I3 misschien net wat beter in game streamen.

Nadelen: Geen interne IR. De Flirc die ik heb meegenomen lijkt mij alleen in staat het systeem hybernate te zetten en daarna weer aan (wat opzich prima is) maar internet zoektocht kon dit niet direct bevestigen

Systeem 3"
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,89€ 94,89
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 47,-€ 47,-
1Epsilon EC-HTPC-1€ 55,10€ 55,10
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Noctua NF-R8-1800, 80mm€ 13,43€ 13,43
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,15€ 32,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,86

Voordelen: Voldoende voor XBMC en door de wat krachtigere I3 misschien net wat beter in game streamen. Daarnaast heeft de case een IR die deels op USB gaat en als keyboard wordt herkend (handig voor keymappen) en doorgelust zit naar aan/ uit knop waardoor deze optie de meest zekere keuze is voor mijn harmony one

Nadelen: Stuk groter, met de ventilatoren wellicht toch wat geluid en dus niet stil

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie gedachtes en ideeën.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-02 10:45
Je Akasa Euler incl. 120W Power Adapter kast ondersteund volgens mij maximaal een 35W processor.
Nu zal hij bij wat lagere belasting je 54W processor ook wel koel houden, maar wanneer je je processor wat intensiever gebruikt wordt hij mogelijk wel erg warm. Ook weet ik zo niet of de voeding je zwaardere proc trekt al denk ik van wel.

Wel iets om even uit te zoeken denk ik, wel lekker stil.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:39
Voor future proof kan ik je alvast zeggen dat je Intel/Amd NUC kan vergeten omwille upgrade zoals je zelf al zei en je wensen waren.
Ik zou eerder voor AMD (apu) omwille GPU voor decoding en emulator games.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 20:02
Ik denk dat systeem 3 het meest future proof is. Als je de ruimte heb zou ik voor systeem 2 of 3 gaan. Ik zit eigenlijk met precies dezelfde dilemma's:

- Hybernate of power-off by remote
Flirc, Epsilon kast of alleen CEC adapte...

- Geluidsproductie:
is deze setup geruisloos genoeg? een in en out-take fan van 80mm zal misschien nodig zijn. Bij een mini atx kan je ook een 120mm fan gebruiken

Als alternatief de bekende ML-04...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
als ik het even snel zo zie is bij alle setups (misschien niet bij de epsilon-case, maar die is dan ook niet zo compact) het niet mogelijk om met je remote de machine aan te zetten. Uit zetten is geen probleem, maar ik zie zo snel nergens een optie die de power-switch bedient. Wake-on-USB wordt bij al deze setups niet ondersteund vanuit S5-toestand (volledig uit geschakeld) dus dan zul je ofwel naar een andere kast moeten kijken / additionele hardware toevoegen die dit mogelijk maakt, ofwel deze eis laten vallen.

Als ik de builds op zich bekijk zijn deze prima voor HTPC-doeleinden (alhoewel het nniet direct mijn keuze zou zijn), maar voor een incidentele game erbij te spelen zou ik echt naar AMD-based builds kijken. Deze zijn grafisch vele malen krachtiger. Een A6 of A8 APU zou hier prima voor zijn.

Wil je naar een écht compacte build, dan is naar mijn mening dé aanrader de pricewatch: Silverstone SST-PT12B
Deze case biedt ruimte voor een ThinITX bord en een SSD, en gegeven het een ThinITX buid is, zal je als enige geluidsbron dan nog de CPU-fan over houden. Let wel op bij deze case dat er maar heel weinig CPU-koelers bestaan die hierin passen. Ik weet van een koeler van Intel, en van een van SilverStone zelf, maar verder heb ik nog geen andere ervoor gevonden.

Met behulp van een CEC-adapter kan je de HTPC dan aan je TV of receiver koppelen en met behulp van CEC bedienen vanaf de harmony (voor een korte uitleg van CEC kan je even kijken naar http://www.homecinemamaga...ravia-sync-easy-link-etc/ waar het principe vrij duidelijk uitgelegd wordt.

Voor alle builds geldt dat als je écht future-proof wilt zijn, je er ofwel een behoorlijke stuiver voor over moet hebben en nu al investeren in hardware waar je later ooit mogelijk eens gebruik van gaat maken (naar mijn mening niet slim) óf voor een ruimere behuizing moet kiezen om de ruimte voor een upgrade ook te hebben. In de praktijk zie je dat echter heel weinig maar gebeuren, en blijkt het toch een stuk rendabeler te zijn om nu gewoon te kopen wat je nodig hebt, en tegen de tijd dat je wilt gaan ugpraden (vaak is dat een paar jaar later) voor een heel nieuwe build te gaan die dan weer netjes up to date is. Is vaak goedkoper, en zorgt voor een hogere betrouwbaarheid van je hardware (zal immers minder lang mee hoeven en dus minder snel failures geven).

iRacing Profiel

• Megalomania
Wat verbruikt zo'n setup als het in hybernation is? is dat dan s4-toestand?

• kroegtijger
Megalomania schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:20:
Wat verbruikt zo'n setup als het in hybernation is? is dat dan s4-toestand?
Een paar watt... Niets heel spannends. Als je het ding 24/7 op hybernation hebt staan zal je misschien op jaarbasis er een euro'tje of 6 aan kwijt zijn schat ik zo in (1watt 24/7 is grofweg 2,- per jaar)

iRacing Profiel

• Megalomania
ik wil niet je topic vervuilen maar ik zou ook voor een A8 gaan als je een incidentele game wilt spelen:

http://tweakers.net/pricewatch/335933/amd-a8-6600k-boxed.html
http://tweakers.net/pricewatch/335905/amd-a8-6500-boxed.html
http://tweakers.net/price...1/amd-a8-6500t-boxed.html

is de 6500 nu zuiniger dan de 6600k of valt dat niet te concluderen?

ze zijn even duur namelijk...

Verwijderd

kroegtijger schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:09:
als ik het even snel zo zie is bij alle setups (misschien niet bij de epsilon-case, maar die is dan ook niet zo compact) het niet mogelijk om met je remote de machine aan te zetten. Uit zetten is geen probleem, maar ik zie zo snel nergens een optie die de power-switch bedient. Wake-on-USB wordt bij al deze setups niet ondersteund vanuit S5-toestand (volledig uit geschakeld) dus dan zul je ofwel naar een andere kast moeten kijken / additionele hardware toevoegen die dit mogelijk maakt, ofwel deze eis laten vallen.

Als ik de builds op zich bekijk zijn deze prima voor HTPC-doeleinden (alhoewel het nniet direct mijn keuze zou zijn), maar voor een incidentele game erbij te spelen zou ik echt naar AMD-based builds kijken. Deze zijn grafisch vele malen krachtiger. Een A6 of A8 APU zou hier prima voor zijn.

Wil je naar een écht compacte build, dan is naar mijn mening dé aanrader de pricewatch: Silverstone SST-PT12B
Deze case biedt ruimte voor een ThinITX bord en een SSD, en gegeven het een ThinITX buid is, zal je als enige geluidsbron dan nog de CPU-fan over houden. Let wel op bij deze case dat er maar heel weinig CPU-koelers bestaan die hierin passen. Ik weet van een koeler van Intel, en van een van SilverStone zelf, maar verder heb ik nog geen andere ervoor gevonden.

Met behulp van een CEC-adapter kan je de HTPC dan aan je TV of receiver koppelen en met behulp van CEC bedienen vanaf de harmony (voor een korte uitleg van CEC kan je even kijken naar http://www.homecinemamaga...ravia-sync-easy-link-etc/ waar het principe vrij duidelijk uitgelegd wordt.

Voor alle builds geldt dat als je écht future-proof wilt zijn, je er ofwel een behoorlijke stuiver voor over moet hebben en nu al investeren in hardware waar je later ooit mogelijk eens gebruik van gaat maken (naar mijn mening niet slim) óf voor een ruimere behuizing moet kiezen om de ruimte voor een upgrade ook te hebben. In de praktijk zie je dat echter heel weinig maar gebeuren, en blijkt het toch een stuk rendabeler te zijn om nu gewoon te kopen wat je nodig hebt, en tegen de tijd dat je wilt gaan ugpraden (vaak is dat een paar jaar later) voor een heel nieuwe build te gaan die dan weer netjes up to date is. Is vaak goedkoper, en zorgt voor een hogere betrouwbaarheid van je hardware (zal immers minder lang mee hoeven en dus minder snel failures geven).
Die Silverstone is duur en het front aanzicht is ook niet erg mooi. Er zit voor zover ik kan zien bij een webshop nog geen adapter bij dus die moet je ook nog kopen en dan ook nog een speciale koeler van Silverstone of Intel.

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-01 11:25
De OP geeft aan games te willen streamen. Dus niet perse spelen vanaf de computer zelf.

Wat dat betreft zijn NUC's daar prima voor. De beta testen laten al zien dat dit goed gaat op zulke systemen. Zie onder andere Deze steam post over resultaten met de i5 variant van de NUC. Kwa decoderen zou deze niet sneller zijn dan de i3 variant.

Ook is SteamOS streaming getest op tested.com:

Persoonlijk zou ik een iets grotere hdd nemen. Als je win8 er op zet hou je anders niet genoeg over om ook steam en andere programma's te installeren?

[ Voor 12% gewijzigd door Shodan op 27-02-2014 15:42 ]

• cojones81
Bedankt allen voor de reacties. Ik neig voor de vormgeving, design en de stilte van de behuizing toch steeds meer naar de Akasa.

De AMD cpu lijn kan ik dan al uitsluiten, vanwege het ontbreken van enig moederbord die Thin-Itx is en dus in die kast past. Misschien zie ik dat verkeerd,maar google en de pricewatch gaf alleen Intel CPU moederborden aan op die vorm factor.

Zit dus eigenlijk vast aan de I3. Gezien de benchmarks moet ik daar prima een emulator mee kunnen draaien en als de NUC al redelijk werkt met STEAM OS, zou dit ook wellicht wel lukken op de I3.

Kan uiteraard altijd over 1 jaar weer een nieuwe 1150 CPU vervangen voor kleine upgrade (Mits deze dan nog uitkomen...)

• cojones81
Shodan schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 15:41:
De OP geeft aan games te willen streamen. Dus niet perse spelen vanaf de computer zelf.

Persoonlijk zou ik een iets grotere hdd nemen. Als je win8 er op zet hou je anders niet genoeg over om ook steam en andere programma's te installeren?
Het gaat inderdaad om games streamen (momenteel nog in BETA), bedankt voor de toelichting ;)

Ik heb momenteel een 65 GB SSD liggen, zou voldoende moeten zijn voor Win 7 (zo kaal mogelijk) + paar kleine programma's en in de toekomst STEAM OS. Ik neem aan dat de games zelf niet op de client side geinstalleerd hoeven te zijn??

Verder ander puntje: De drivers/ ondersteuning voor HD-AUDIO, DTS-HD etc zijn momenteel beter geregeld bij de Intel cpu lijn? Of maakt dat niet meer uit als je toch in windows 7 draait?

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:21:
[...]

Die Silverstone is duur en het front aanzicht is ook niet erg mooi. Er zit voor zover ik kan zien bij een webshop nog geen adapter bij dus die moet je ook nog kopen en dan ook nog een speciale koeler van Silverstone of Intel.
Als je de case wat beter bekijkt zie je dat deze met VESA-mounts komt. Het is dus het idee dat je hem achterop je TV plaatst, en helemaal niet ziet. Daarbij vind ik m nu ook weer niet heel lelijk eigenlijk. Het is een vrij compact aanzicht, en zou prima staan naast een PS3 bijvoorbeeld.
De adapter hoort bij het moederbord; immers is het ThinITX formaat, en elke ThinITX komt in principe zonder voeding, zoals dat bij alle cases het geval is.
Wat betreft de koeler is dat bij heel veel cases het geval. In bijna geen van de compacte HTPC case past een stock-koeler, en moet je even op zoek naar wat gaat passen. Zie ik niet als een heel groot issue als er 2 producten voor op de markt zijn eigenlijk.

iRacing Profiel

Verwijderd

Akasa en NUC komen met voeding en adapter :). Nog wel meer behuizingen komen met voeding en adapter.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 17:29 ]

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 07:32
Sorry voor het kicken, maar dit vond ik wel erg interessant:
kroegtijger schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:09:
Is dit de enige die daarvan te krijgen is?! pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter
http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx

Verder kan ik er geen vinden, alleen maar topics met `gezamenlijk kopen´ en vage ebay zooi.

En daarnaast, als je dan je TV aanzet, wordt dan dus ook altijd je HTPC aangezet? Dat lijkt me dan weer overbodig in feite. Afwegingen, hmm.

[ Voor 10% gewijzigd door Joster op 06-03-2014 16:51 ]

• Trolando
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik heb optie 2 met een 65W processor, dat werkt prima. Hij is wel echt zwaarder dan je denkt, die Euler kast is vrij massief. Grote processorkoeler he... Ik gebruik 'm in combinatie met een draadloos Logitech K400 toetsenbordje, dat werkt prima. Doodstil systeem verder.

Houdt er wel rekening mee dat eventuele USB dingetjes aan de ACHTERKANT van de kast komen. Dus je moet een klein verlengstukje gebruiken wil je spelen met infrarood.

[ Voor 23% gewijzigd door Trolando op 06-03-2014 16:46 ]

• kroegtijger
Joster schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:41:
Sorry voor het kicken, maar dit vond ik wel erg interessant:

[...]

Is dit de enige die daarvan te krijgen is?! pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter
http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx

Verder kan ik er geen vinden, alleen maar topics met `gezamenlijk kopen´ en vage ebay zooi.
Dit is inderdaad voor zover ik weet de enige (buiten de Chinese ebay-rommel)
En daarnaast, als je dan je TV aanzet, wordt dan dus ook altijd je HTPC aangezet? Dat lijkt me dan weer overbodig in feite. Afwegingen, hmm.
Nee, dat niet. In principe kan je via CEC de TV namelijk niet aan zetten, zonder dat je daar additionele hardware bij hebt. De CEC-adapter hangt met USB aan je HTPC vast. Als je niet via USB de PC aan kan zetten (wat meestal het geval is; er zijn bijna geen moederborden die dit ondersteunen) is het dus onmogelijk om dit zo te doen. Je kan dan ofwel je HTPC nooit uit zetten, maar naar standby laten gaan (waardoor wake on usb mogelijk is), ofwel voor een andere oplossing kiezen die bijvoorbeeld door Soundgraph / iMon wordt aangeboden, waarbij je de powerswitch via de IR-receiver verbind, en voedt via een aparte voedingskabel. Dan werkt het prima, maar dat is dus weer niet zo praktisch als de voordelen die CEC biedt, en is daarnaast ook relatief duur. Een iMon VFD kost al gauw 75,- (maar heb je ook meteen een display erbij) en cases waar iMon OEM-producten in zitten zijn ook niet echt goedkoop.. Helaas heb ik nog geen oplossing hiervoor gevonden, en is het voor nu een kwestie van keuzes maken. Ik gebruik nu zowel CEC als de iMon oplossing, en ben over alle2 heel erg tevreden, maar bij een nieuwe keuze zou ik denk ik voor CEC kiezen omdat het gemak groot is om maar 1 remote te hebben, en geen line-of-sight nodig te hebben, en het een stuk goedkoper is. De HTPC in stand-by verbruikt amper iets, en 1x per dag even op het knopje om aan te zetten drukken valt mee te leven. Uit zetten is geen enkel probleem uiteraard.

iRacing Profiel

Pagina: 1