Ceramic/electrolytic capacitors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik ben van plan om een aantal projectjes te doen met elektronica, redelijk eenvoudige dingetjes op batterijen of lagere voltages <12. nu heb ik daarvoor condensatoren nodig, ceramic zijn veel goedkoper dan electrolytic.(doe het maar ff in engels ga ik daar ook niks verwarren :) ) Dus vroeg ik mij af of deze geschikt zijn hiervoor?
misschien een beetje een domme vraag, maar ik wil het even zekerweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29

Rmg

Wat is veel goedkoper? sowieso praat je over centen werk.

Welke je gebruikt is een beetje afhankelijk van de toepassing. Omdat de capaciteit en voltage van ceramic's over het algemeen lager is dan een electrolytic word er vaak voor de 2e gekozen.

[ Voor 34% gewijzigd door Rmg op 26-02-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ceramics hebben meestal een flink hogere spanning hoor.
Electrolytic heeft alleen een veel hogere capaciteit, al komen ceramics snel in de buurt en kan je er nu al kleinere electrolytics mee vervangen.

Over het algemeen wil je veel liever ceramics dan electrolytics, maar die kan je niet krijgen in de grotere capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Weet je zeker dat je "Ceramic" vs "Electrolytic" bedoelt?
Keramische condensatoren heb je in de waardes van ca 500pF tot 5μF, terwijl electrolytische condensatoren van ca 500 nF tot 1F lopen. In de overlap tussen beide types (de range van 500nF tot 5μF) zijn keramische condensatoren juist duurder dan elektrolytische

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25
Deze 2 soorten condensatoren zijn totaal verschillend dit verschilt per schakeling .
Electrolytische condensatoren zijn polariteits gevoelig (hebben een + en - )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Welke waardes heb je nodig volgens je schema?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
De enige goeie vraag: Waar dienen die condensatoren voor die je wil gebruiken? Voor capaciteit of filtering? Aangezien het een batterijtoepassing is lijkt het mij dat je filtering gaat antwoorden. In dat geval keramisch, anders elektrolytisch.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kijk bij keramisch en voedings-ontkoppeling wel even uit: er zijn bepaalde types (het ontgaat me even welke) die als je er de volledige voedingsspanning opzet maar een fractie van hun capaciteit overhouden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Alles heeft zijn voor- en nadelen en wat de gunstigste keuze is hangt af van de omgeving en toepassing.
Ceramic capacitors kunnen door (onbedoelde) mishandeling scheuren en dan krijg je rare parallelweerstand (kan hoog zijn, maar kan ook bijna kortsluiting worden). Bijvoorbeeld als je ze aan de rand van een print in een v-score panel zet en ze niet opletten met lossnijden; door de spanning op de print krijgen de condensatoren een tik en ontstaan na verloop van tijd problemen. Ze zijn wel handig: goedkoop, niet gepolariseerd en lage serieweerstand.
Elco's daarentegen kunnen fysiek wat meer hebben maar hebben een beperktere levensduur (vooral in een warme omgeving) en een hogere serieweerstand.
Standaard (niet niobium) Tantaal condensatoren kunnen spontaan ontbranden als ze een te hoge spanning krijgen (uit ervaring: meer dan 2x rated voltage).
MKT (plastic) condensatoren gebruik ik eigenlijk nooit.

Voor jouw toepassing is tot 100nF keramisch een geschikte keuze, vanaf 100uF elco's en daartussen mag je zelf kiezen, let wel even op de spanning, lees ook eens Why You Should De-Rate Capacitors - Sparkfun
Pagina: 1