Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Computer start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De build waarom het gaat
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 131,-€ 131,-
1Asus Sabertooth 990FX R2.0€ 137,05€ 137,05
1Asus R9280X-DC2T-3GD5€ 286,50€ 286,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Cooler Master Storm Trooper (Closed)€ 130,98€ 130,98
1Asus PCE-AC68€ 68,99€ 68,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 69,-€ 69,-
1XFX PRO650W€ 70,40€ 70,40
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 103,04€ 103,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,36

Het probleem
Boven staat dus de computer die ik sind 1 a 2 maanden nu gebruik. Op dit moment probeer ik erachter te komen waarom die neit meer opstart.

Gisteravond heb ik mijn computer op de normale manier uitgezet, vanochtend besloot ik ook nog om de voeding uit te zetten zodat de stroom er volledig af is. Nu kom ik thuis en zet ik mijn computer weer aan.
D
Meteen merk ik al dat er een probleem is, een SSD + windows 8.1 start namelijk nogal snel op maar er gebeurd helemaal niks. De eerste keer aanzetten brandde het lampje van de kast kort maar ging eigenlijk meteen weet uit.
Het probleem is dus dat de computer helemaal niet opstart.

Wat heb ik zelf al gedaan

Ik heb mijn kast open gemaakt en ben gaan kijken naar de computer:
De lampjes op mijn videokaart branden wat zou moeten betekenen dat er niks mis is met de videokaart of de voeding.
Op het moederbord brandt een groen lampje bij SB+pwr

wat ik nu ga doen
Ik ga nu alles (behalve de CPU koeler en de CPU) loshalen en alle kabels opnieuw aansluiten om t ekijken of er een kabeltje los is geraakt.

Waar ik bang voor ben:
Is het mogelijk dat er op een of andere manier kortsluiting is ontstaan waardoor het moederbord dood is?

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 00:20
beginnen de fans wel te draaien als je de pc aan zet?

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Verwijderd

Topicstarter
Nope
Hij doet zegmaar niks

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 16:59 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Indien de fans even heel kort pogen te draaien is het kortsluiting. Als zelfs je fans niet gaan draaien is het waarschijnlijk je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou het de voeding kunnen zijn als wel de lampjes op het moeder bord (sb+pwr) en de groene lampjes op de videokaart die aangeven dat er voldoende stroom is branden?

*edit*
Zou ik een brandlucht moeten ruiken bij de voeding?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 17:05 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Als een PC uitstaat staat er spanning op de 5 volt lijn richting moederbord niet op de 12 etc.
Als de videokaart lampjes betekenen dat er voldoende stroom is zou betekenen dat je PC aanstaat, hoe weet hij anders of de voeding voldoende stroom kan leveren? maar de fans draaien niet wat uit inhoudt.

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:55
bij brandlucht weet je zeker dat het je voeding is

Verwijderd

Topicstarter
Ga proberen de voeding los te halen zodat ik de fans kan inspecteren.
https://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FX_R20/
Het lijkt me heel sterk dat het het moederbord is vanwege al de ''military class'' en ''top of the line'' componenten die er in zouden moeten zitten

*edit*
als het de voeding is gelukkig heeft XFX 5 jaar garantie, maar dan nog zou ik het raar vindne voor een 2< maanden oud systeem

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
voeding los, geen brandlucht

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Je trekt 2 x al conclusies, die nergens op slaan.(lampje aan, dus voeding is goed, en militair class hardware, alles gaat defect).
Dadelijk koop je alles nieuw en je pc is nog steeds defect.

Een voeding kun je na meten, maar dan nog als je goed meet, dan kan je voeding nog steeds niet goed werken, dus niet booten, of weigeren te booten.
Enigste manier is om een andere voeding inbouwen(lenen dus, omdat je anders 2 voedingen hebt, en je pc is nog steeds defect), dan weet je het pas.

Maak ook zoveel mogelijk hardware los en dan weer proberen.

Boot vanaf een bootable cd, ubuntu livecd, maak eerst de hd en dvd los, zodat deze geen storing doorgeven.

Boot van 1 reepje geheugen, en dan van het andere reepje geheugen.

Bouw alles op een stuk karton, om kortsluiting uit te sluiten van andere hardware.

[ Voor 25% gewijzigd door jan99999 op 26-02-2014 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook nog een andere manier om de voeding te controleren als je niet de mogelijkheid hebt tot het lenen van een voeding?
Misschien een tweaker in de omgeving van Apeldoorn die me zou kunnen helpen :3?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 17:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog even een minimale opstart proberen met de PSU+Mobo+CPU+RAM+hardeschrijven
Minimale opstart geprobeerd, het lampje op het mobo brandt nog wel maar verder gebeurt er dus helemaal niks.
Kan ik er van uitgaan dat het gewoon de PSU is of moet ik een simpele voeding ergens kopen om dat te proberen?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 17:48 ]

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
psu paperclip test

[ Voor 77% gewijzigd door goosche op 26-02-2014 18:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
*gaat paperclips zoeken*

• goosche
wahhahaha lol succes *O*

we zijn een uur later wat is de situatie?

[ Voor 79% gewijzigd door goosche op 26-02-2014 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ehm ik heb net een paperclip gevonden :P

De voeding gaat nu opeens wel aan.
Waardoor ik nu dus bang ben voor dat het 130 euro moederbord kapot is..

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik nu alles langzaam opnieuw moeten aansluiten?

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Probeer eerst eens een voeding.
Haal de bios batterij los.
Haal je moederbord, cpu en koeler uit de kast en start hem op met minimale hardware los op de doos die bij het moederbord zat, als je dan nog steeds niks hebt begint het toch te lijken dat je moederbord niet helemaal goed is, gelukkig zou je garantie moeten kunnen claimen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dat allemaal even nalopen,
Claim ik mijn garantie bij Asus de fabrikant of bij 4launch waar ik het gekocht heb

*edit( Ik bedoel 4launch*

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 20:37 ]

• goosche
RMA aanvraag bij 4launch.

NOOBIE :Y _O- :9

[ Voor 31% gewijzigd door goosche op 26-02-2014 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay bedankt

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 20:59 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

AzzKickah

06-CENSORED

Hij bedoelt dus van niet, he :)

• Ablaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-10 20:14
Yo Tristan,

Als je voeding los opstart (met de paperclip) zal deze -waarschijnlijk- wel goed zijn. Voor de zekerheid kun je na het starten van de voeding de spanningen met een multimeter controleren, een pinout vind je op google afbeeldingen. Maar waarschijnlijk zit het ergens anders.

Probeer zoveel mogelijk van je moederbord af te gooien. Dus alles wat met SATA aan je bord zit (harde schijven), USB spul, insteekkaarten die je niet gebruikt etc. Alleen de videokaart, het geheugen, de ventilatoren en de voedingskabel laat je zitten (en natuurlijk de processor ;). Daarna nog eens proberen.

Als het dan nog niet werkt, check dan de voeding naar je videokaart. Daar zat een of ander wazig verloopje tussen (of zat ie tussen de voeding en het moederbord?). Probeer desnoods helemaal zonder videokaart, je zou in ieder geval wat piepjes moeten krijgen bij het opstarten.
Om er helemaal zeker van te zijn dat je moederbord kapot is, zou je een andere voeding kunnen proberen.

Als je bordje wel start met deze minimumconfiguratie, zet dan de computer uit, sluit iets aan en zet 'm weer aan, totdat je bij het onderdeel komt wat de storing veroorzaakt.

Als je aan je moederbord zit, altijd de stekker uit je PC halen en ervoor zorgen dat je niet statisch bent geladen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ablaze op 26-02-2014 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus na alle onderdelen apart te testen ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het moederbord kapot is. Nu zit er bij dit Asus moederbord een garantie van 5 jaar.

Nu ben ik naar de ASUS EU REPAIR site gegaan om daar een formulier in te vullen maar meteen bij het invullen van het serie nummer gaat het al mis en krijg ik dit bericht:

''Sorry, dit specifieke product kan niet worden verwerkt via de website. We adviseren u contact op te nemen met uw punt van aankoop voor de garantieafhandeling.''

Betekent dit dus dat de RMA zal moeten gaan via de site van aankoop in dit geval dixons?
*edit*
En kan iemand mij helpen waar ik moet zijn bij dixons want na rond te hebben gekeken kom ik een lijst tegen met verwachtte levensduur van apparaten en wat info over garantie maar verder geen info over hoe ik mijn garantie claim.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 16:11 ]

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 15:48
Nog even één laatste check om te kijken of het het mobo is, ik heb ooit een mobo half gesloopt doordat die verkeerd gemonteerd zat en kortsluiting maakte met m'n kast, ongeveer dezelfde problemen als jij beschrijft. Die brandlucht komt me ook bekend voor, dat merkte ik ook na drie maanden een prima draaiende pc te hebben gehad. Toen ik m'n pc ging demonteren kwam ik erachter dat er op de achterkant van m'n mobo rond de plek waar de CPU zit een bruine plek zat, ik vermoed dus dat daar die lucht vandaan kwam. Heb jij ook zo'n plek aan de achterkant van je mobo?

PS als dit het probleem blijkt te zijn valt dat niet onder je garantie, dan heb je het namelijk zelf gemolt.

[ Voor 9% gewijzigd door commondus op 22-03-2014 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik zij over brandlucht was een vraag of dat een goede test was om te weten of de voeding kapot was (voeding niet kapot)

En nee ik heb geen rare plekken op mijn mobo zitten.

Verwijderd

Topicstarter
*bump*
Iemand die me kan helpen met hoe de garantie werkt bij DIxons, de asus site zelf heeft gewoon zo'n simpel invul ding maar bij Dixons kan ik nergens vinden hoe ik garantie claim.
Pagina: 1