[Samba]Geen toegang tot Samba share via Win 7 client.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb hier een netwerk met daarin 3 Samba servers. Daar op draait de volgende Linux / Samba versie:

Server 1 = SuSE 7.2 / Samba 2.2.0
Server 2 = RHEL 4 / Samba 3.0.10-1.4E
Server 3 = RHEL 5.5 / Samba 3.0.33-3.28.el5

Tot nu toe draaiden alle clients onder Win XP, en die konden alle 3 de servers bereiken. Via een batch in de startup folder werd met net use x: \\servername\sharename passwd /user:username een drive letter toegekend aan elke server.

Nu heeft er op de clients een upgrade plaatsgevonden naar Win 7 Enterprise. Server 2 en 3 kunnen nog steeds bereikt worden, maar voor server 1 krijg ik:

System error 86 has occurred.

The specified network password is not correct.

Als ik via PuTTY inlog op de server met dezelfde username en password kom ik er probleemloos in. Het probleem zal wel een mismatch zijn tussen de oudere Samba versie en Windows 7 mbt password authenticatie, maar ik kan niet vinden waar het aan ligt.

Wellicht dat iemand hier weet wat ik moet instellen. Wat iig niet kan is de server 1 upgraden; die moet op SuSE 7.2 blijven draaien.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 14:15
http://social.technet.mic...s?forum=w7itpronetworking

Daar worden veel suggesties genoemd, misschien een goede plek om te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Zo te zien een hoop gepruts in de instelling van windows 7. Dat wordt een system admin erbij halen. Ik had gehoopt het aan de Linux kant te kunnen oplossen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

EXX schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:50:
Zo te zien een hoop gepruts in de instelling van windows 7. Dat wordt een system admin erbij halen. Ik had gehoopt het aan de Linux kant te kunnen oplossen.
Dat kan ook: die oude rommel de deur uit doen en upgraden. Samba 2.2 is echt antiek en werkt niet met de vernieuwde beveiliging van Windows 7. Je kan de hele beveiliging eruit slopen, of gewoon de server migreren. SuSE 7.2, man, dat is nog ouder dan het uit de stenen tijdperk RHEL4 (2005) die je er naast hebt draaien.

Wat draait er op wat niet te vernieuwen is? Blijkbaar doet 't alleen maar dienst als fileserver en dat kan met W7 beter icm Samba 4.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Als upgraden tot de mogelijkheden behoorde, was dat al lang en breed gedaan.

De servers worden echter niet puur als opslagmedium gebruikt, maar zijn deel van een software development omgeving voor een embedded system. Het target systeem bestaat uit 2 delen: een Multibus II rack systeem dat de werkelijke dataverwerking uitvoert en een Linux based PC die de GUI voor systeem monitoring en configuratie draait.

De software die op het target systeem draait bestaat dan ook uit 2 delen: de software voor de Multibus II rack wordt onder Windows dmv cross-compilers gegenereerd. De software voor de Linux PC wordt op een Linux machine die dezelfde Linux versie draait, gemaakt.

Aangezien het target systeem al meer dan 20 jaar in gebruik is, zijn er heel wat versies voorbij gekomen: SuSE 7.2 en RHEL4 zijn in die reeks de laatste stappen die ondersteunt moeten worden. Een migratie naar Centos 6.3 is pas afgesloten, dus dat komt er nog bij.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou er nog een tussenlaag bij kunnen gooien door de share via NFS te exporteren naar een andere machine die wel Samba 3 of 4 draait en dat aan Windows voeren.

Maar echt, SuSE 7 komt uit 2001. In de afgelopen 10-12 jaar had er allang een migratie moeten plaatsvinden. Er wordt nu van XP naar 7 gestapt omdat de support van XP verloopt, maar die van SuSE is allang verlopen. Vanuit mijn oogpunt als Linux Engineer vind ik 't niet kunnen dat er zo lang met een unsupported OS wordt gewerkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Er is natuurlijk wel geupgrade naar nieuwere Linux versies. Van SuSE 7.2 is er naar RHEL4 en onlangs naar Centos 6.4 gegaan. Probleem is echter dat je bestaande systemen moet blijven ondersteunen, en je dus de oude versies niet zomaar overboord kunt gooien. Gebruikers van het target systeem moeten behoorlijke investeringen doen om te migreren van SuSE 7.2 naar RHEL4. Dan heb ik het niet over de Linux PC, dat is peanuts, maar ook over nieuwere hardware in het Multibus II rack. Dan praat je snel over tienduizenden euros. Investeringen die op zich niet eens meer functionaliteit met zich meebrengen, alleen maar een nieuwere Linux versie. Dat is soms moeilijk te verkopen. Sommige gebruikers upgraden dan ook niet, zeker gezien het feit dat een opvolgersysteem in de steigers staat, dat het huidige target systeem binnen een paar jaar zal vervangen. Support voor het huidige systeem loopt tot 2017. Tot dan moeten we de zaak in de lucht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kun je die SuSE 7.2 niet in een vm draaien en de share in die vm doorlinken naar een modernere variant? Of kun je in die vm de speciale hardware niet benaderen?

[ Voor 21% gewijzigd door thunder7 op 28-02-2014 06:50 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie. Het lijkt er op dat we last van hebben van dit verschijnsel:

http://serverfault.com/qu...rect-when-the-password-is

Ik heb de sysadmin even gevraagd erna te kijken en de policy aan te passen in de Windows 7 client. ALs het dan nog steeds niet werkt, wordt het verder kijken.

Pagina: 1