NAS/Media server o.i.d. kopen

Pagina: 1
Acties:

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
He Tweakers,

Graag zou voor thuis en werk gebruik een media server / geheugen o.i.d. kopen.
Helaas heb ik hier totaal geen verstand van en weet dus niet waar ik moet beginnen met zoeken.

Ik bezit zelf een Macbook pro die ik veel gebruik voor mijn werk.
Wat ik ga kopen moet dus sowieso genoeg ruimte hebben om mijn bestanden veilig op te slaan voor het geval mijn laptop een keer crasht.

Daarnaast wil ik graag video en audio bestanden erop kunnen plaatsen. Heb thuis een xbox 360, het zou mooi zijn als deze erop aangesloten kan worden via een kabel of wifi zodat ik films kan afspelen zonder een hdmi kabel in mijn laptop te gooien.

Daarnaast heb ik niet echt wensen, maar moet ik zeggen dat ik ook niet echt weet wat hier allemaal mogelijk mee is.

Heb geen vast budget vastgesteld, maar geef liever iets meer uit dat ik zeker weet dat het goed is dan dat ik over een jaar weer iets nieuws moet kopen. Zat te denken aan rond de €2/300, maar ook hiervoor geld ik heb er weinig verstand van.

Hoor graag jullie adviezen! _/-\o_

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Synology :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-02 07:42
Aangezien je met een Macbook werkt is misschien een Apple Time Capsule een optie?

Synology is natuurlijk verder ook een heel degelijk merk.

Misschien wel handig om te weten, hoeveel GTB denk je ongeveer nodig te hebben? Wil je het later uit kunnen breiden? Wil je het redundant hebben (raid)?

[ Voor 1% gewijzigd door VictordeHolland op 26-02-2014 15:54 . Reden: Giga -> TB ]

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:20
Synology is inderdaad een goed merk. Gebruikersvriendelijk en volop mogelijkheden. Niet onbelangrijk voor Mac gebruikers is dat het ook time machine ondersteunt.
Hoeveel schijfruimte denk je nodig te hebben? Ik zou sowieso een NAS met minimaal 2 harde schijven aanschaffen. Op die manier kan je de schijven mirroren (voor veiligheid) of uitbreiden (indien 1 schijf te weinig is). Wil je ook films gaan verzamelen, dan zal dat voor dat budget wel lastig zijn aangezien je dan al gauw over >2 schijven praat.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
Gegeven de informatie die er nu is, valt er nog heel weinig zinvols te roepen naar mijn mening. Laten we beginnen met de hoeveelheid beschikbare storage-capaciteit die je denkt nodig te hebben, en hoe belangrijk het veilig stellen van je data precies voor je is.

iRacing Profiel

• DennusB
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:55:
Gegeven de informatie die er nu is, valt er nog heel weinig zinvols te roepen naar mijn mening. Laten we beginnen met de hoeveelheid beschikbare storage-capaciteit die je denkt nodig te hebben, en hoe belangrijk het veilig stellen van je data precies voor je is.
Nou nou, dat is wel erg kort door de bocht. Een Time Capsule (Mac) of Synology (Multi Platform) is natuurlijk prima aan te raden, afhankelijk van hoeveel GB/TB data er is kan je dit prima aanpassen. Er werd geen specifiek type aangeraden toch ? ;)

• kroegtijger
Allard schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:54:
Synology is inderdaad een goed merk. Gebruikersvriendelijk en volop mogelijkheden. Niet onbelangrijk voor Mac gebruikers is dat het ook time machine ondersteunt.
Hoeveel schijfruimte denk je nodig te hebben? Ik zou sowieso een NAS met minimaal 2 harde schijven aanschaffen. Op die manier kan je de schijven mirroren (voor veiligheid) of uitbreiden (indien 1 schijf te weinig is). Wil je ook films gaan verzamelen, dan zal dat voor dat budget wel lastig zijn aangezien je dan al gauw over >2 schijven praat.
Let wel dat een mirror je geen enkele bescherming biedt in de zin dat een backup dat doet!! Een mirror is leuk, maar als je iets op disk 1 weg gooit, is het op disk 2 ook weg. Ook bij brand is het wel heel onwaarschijnlijk dat 1 van de HDD's het gaat overleven, dus reken dat ze alle2 weg zijn, en je data dus ook. Vandaar ook mijn eerdere vraag van hoe belangrijk continuïteit is en wat de storage-capaciteit moet gaan worden. Mogelijk dat een single-drive NAS en een abonnementje op een online backup-dienst wel een veel betere oplossing gaat blijken. Je zou ook nog kunnen denken aan een storage/playback combinatie, maar ook dan is meer info nodig.

iRacing Profiel

• Ronnyrr
Thanks voor jullie snelle reactie's mensen!

Ik denk in eerste instantie dat ik aan 500gb genoeg zal hebben. Een uitbreid optie is altijd fijn.
Het is niet mijn bedoeling een hele verzameling van films te gaan creëren maar meer dat ik een aantal films tijdelijk daarop kan zetten en die makkelijk op mijn tv kan afspelen.

Het veilig stellen van mijn data is belangrijk omdat er veel data van mijn werk bij staat.

Heb al zitten kijken naar een Time Capsule, maar ik dacht dat het hiermee alleen mogelijk was om time machine dingen op te slaan.
Of kan ik hiermee ook gewoon films, muziek en andere bestanden op zetten en deze via mijn xbox o.i.d. afspelen?

• DennusB
  • Niet online
Ronnyrr schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:59:

Ik denk in eerste instantie dat ik aan 500gb genoeg zal hebben. Een uitbreid optie is altijd fijn.
Het is niet mijn bedoeling een hele verzameling van films te gaan creëren maar meer dat ik een aantal films tijdelijk daarop kan zetten en die makkelijk op mijn tv kan afspelen.

Het veilig stellen van mijn data is belangrijk omdat er veel data van mijn werk bij staat.

Heb al zitten kijken naar een Time Capsule, maar ik dacht dat het hiermee alleen mogelijk was om time machine dingen op te slaan.
Of kan ik hiermee ook gewoon films, muziek en andere bestanden op zetten en deze via mijn xbox o.i.d. afspelen?
Nee, je kan via een Time Capsule niks op je TV/Xbox afspelen. Dat kan een Synology wel. Ik zou zeggen 2 bay Syno, en een back-up inregelen naar bijvoorbeeld Amazon S3 voor je belangrijke data. Kost geen drol en werkt top!

• kroegtijger
DennusB schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:56:
[...]

Nou nou, dat is wel erg kort door de bocht. Een Time Capsule (Mac) of Synology (Multi Platform) is natuurlijk prima aan te raden, afhankelijk van hoeveel GB/TB data er is kan je dit prima aanpassen. Er werd geen specifiek type aangeraden toch ? ;)
Zelfs dat kan je niet zomaar stellen als je niet weet wat er precies nodig is. Oftewel, de volgorde is verkeerd om. Je moet niet uitgaan van een stuk hardware en dan kijken wat je ermee kan, maar uitgaan van wat de vraag van de eindgebruiker is, en daar het best op aansluitende product bij zoeken.
TS schiet er namelijk verdomde weinig mee op als hij straks met een schitterend blinkende synology of time capsule thuis komt, en vervolgens tot de conclusie komt dat bij brand alles weg is (dus online backup de betere keuze was geweest) en dat de films vanaf daar streamen niet lukt omdat de wifi-verbinding niet voldoende bandbreedte biedt om full HD + DTS vlekkeloos te streamen, terwijl hij voor hetzelfde geld ook een mediaspeler met HDD had kunnen kopen en 2 jaar abonnement op online backup had kunnen betalen.

Ik ben zelf groot voorstander van centraliseren van storage en diensten in dergelijke situaties, maar het begint allemaal bij een heel zuivere analyse van de vraag van de eindgebruiker. Het is naar mijn inzicht nooit mogelijk om aan het eind van het verhaal de eindgebruiker helemaal tevreden te hebben zonder vooraf inzicht te hebben gehad in wat de verwachtingen / vragen zijn geweest.

iRacing Profiel

• DennusB
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:02:
[...]

Zelfs dat kan je niet zomaar stellen als je niet weet wat er precies nodig is. Oftewel, de volgorde is verkeerd om. Je moet niet uitgaan van een stuk hardware en dan kijken wat je ermee kan, maar uitgaan van wat de vraag van de eindgebruiker is, en daar het best op aansluitende product bij zoeken.
TS schiet er namelijk verdomde weinig mee op als hij straks met een schitterend blinkende synology of time capsule thuis komt, en vervolgens tot de conclusie komt dat bij brand alles weg is (dus online backup de betere keuze was geweest) en dat de films vanaf daar streamen niet lukt omdat de wifi-verbinding niet voldoende bandbreedte biedt om full HD + DTS vlekkeloos te streamen, terwijl hij voor hetzelfde geld ook een mediaspeler met HDD had kunnen kopen en 2 jaar abonnement op online backup had kunnen betalen.

Ik ben zelf groot voorstander van centraliseren van storage en diensten in dergelijke situaties, maar het begint allemaal bij een heel zuivere analyse van de vraag van de eindgebruiker. Het is naar mijn inzicht nooit mogelijk om aan het eind van het verhaal de eindgebruiker helemaal tevreden te hebben zonder vooraf inzicht te hebben gehad in wat de verwachtingen / vragen zijn geweest.
Je kan ook TE serieus in gaan op een vraag zeg.... mijn god :| :/

• kroegtijger
Ronnyrr schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:59:

Als data veilig zetten echt belangrijk is, zou ik in eerste instantie eens contact met je werkgever op gaan nemen met de vraag hoe dat afgevangen is vanuit het bedrijf uit. Er zijn volop sync-mogelijkheden over VPN-verbindingen of zelfs over https-verbindingen mogelijk, dus misschien is hier al iets voor ingericht, of willen ze de kosten voor een online backup abonnement voor je dragen.

Daarnaast zou ik met een "eis" van 500GB nu kiezen voor 1 disk en die flink over-dimensioneren (denk aan een 2TB-disk) waardoor je met 1 disk af kan en waarschijnlijk niet snel naar uitbreiding hoeft te kijken. Dat kan de aanschafkosten van een storage-device nog flink drukken.

iRacing Profiel

• kroegtijger
DennusB schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:04:
[...]

Je kan ook TE serieus in gaan op een vraag zeg.... mijn god :| :/
Dit zijn vrij basic principes in IT en gegeven dat je hier iemand een advies wat toch over enkele honderden euro's gaat aan het geven bent lijkt het me wel zo netjes om dan op zn minst dat op gefundeerde gronden te doen.

iRacing Profiel

• Ronnyrr
Nogmaals thanks!
Ik werk deels voor mezelf en het gaat vooral om die data die ik niet kwijt wil raken.
Gebruik al verscheidene online diensten (Dropbox, Google Drive) om echt hele belangrijke data op te slaan, maar wil graag makkelijk mijn bestanden op een extra servertje thuis kunnen zetten zodat wanneer me laptop een keer gejat wordt of kapot gaat ik de bestanden toch nog ergens heb staan. Niks bijzonders geen speciale eisen gewoon extra back-up. Bestanden die echt niet kwijt moeten raken zal ik sowieso ook nog in de cloud op slaan.

@kroegtijger,
Bedankt ben erg blij met je reacties vooral omdat ik er echt geen klap van snap.
Ik wil gewoon iets kopen waar ik wat dingen mee kan afspelen en bestanden op kan opslaan, ben verder niet heel technisch dus wat goede hulp kan ik wel gebruiken.

Ik moet dus eigenlijk opzoek gaan naar iets met 1 bays en die dan vullen met een 2tb disk?
Dat zou in mijn geval meer dan genoeg zijn 2tb.

Heb even zitten rondkijken op de website van Synology tussen de Home - Small office categorie.
http://www.synology.com/en-global/products/overview/DS112j
Deze lijkt 1 bay te hebben en zie dat die op internet staat voor ong. €125.
Hier zou ik dan nog een harde schijf bij moeten kopen, als ik er een van 2tb zou kopen moet ik dan aan zoiets denken?
pricewatch: WD Green WD20EZRX, 2TB
Of zit ik dan helemaal verkeerd te zoeken?

En wat zou het voordeel zijn als ik in plaats van die met 1 bay deze neem:
http://www.synology.com/en-global/products/spec/DS213j

Wat is de houdbaarheid van zo'n apparaat? Gaat zoiets 2-5 jaar mee of kan ik eerder denken aan 5-10?

• kroegtijger
Ronnyrr schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:20:
Nogmaals thanks!
Ik werk deels voor mezelf en het gaat vooral om die data die ik niet kwijt wil raken.
Gebruik al verscheidene online diensten (Dropbox, Google Drive) om echt hele belangrijke data op te slaan, maar wil graag makkelijk mijn bestanden op een extra servertje thuis kunnen zetten zodat wanneer me laptop een keer gejat wordt of kapot gaat ik de bestanden toch nog ergens heb staan. Niks bijzonders geen speciale eisen gewoon extra back-up. Bestanden die echt niet kwijt moeten raken zal ik sowieso ook nog in de cloud op slaan.

@kroegtijger,
Bedankt ben erg blij met je reacties vooral omdat ik er echt geen klap van snap.
Ik wil gewoon iets kopen waar ik wat dingen mee kan afspelen en bestanden op kan opslaan, ben verder niet heel technisch dus wat goede hulp kan ik wel gebruiken.

Ik moet dus eigenlijk opzoek gaan naar iets met 1 bays en die dan vullen met een 2tb disk?
Dat zou in mijn geval meer dan genoeg zijn 2tb.
Niets "moet" natuurlijk, maar dat lijkt mij al wel te volstaan, mits je ermee kan leven dat als de disk stuk gaat, je de content erop kwijt bent (vandaar ook dat écht belangrijke data niet in hetzelfde pand moet worden bewaard). Dat houdt namelijk de kosten relatief laag. Wil je dat niet, dan zul je minimaal 2 bays moeten hebben om een mirror te kunnen maken. Zelf heb ik alle media-content (films, series, muziek etc) op stand-alone geconfigureerde disks en accepteer ik het verlies bij defecten, maar er zijn er ook genoeg die wel voor een mirrored systeem kiezen.
Heb even zitten rondkijken op de website van Synology tussen de Home - Small office categorie.
http://www.synology.com/en-global/products/overview/DS112j
Deze lijkt 1 bay te hebben en zie dat die op internet staat voor ong. €125.
Hier zou ik dan nog een harde schijf bij moeten kopen, als ik er een van 2tb zou kopen moet ik dan aan zoiets denken?
pricewatch: WD Green WD20EZRX, 2TB
Of zit ik dan helemaal verkeerd te zoeken?
Dat zou prima kunnen inderdaad
En wat zou het voordeel zijn als ik in plaats van die met 1 bay deze neem:
http://www.synology.com/en-global/products/spec/DS213j
Ook die zou kunnen. Valt of staat met name bij budget en hoe bedrijfszeker de oplossing moet zijn.
Wat is de houdbaarheid van zo'n apparaat? Gaat zoiets 2-5 jaar mee of kan ik eerder denken aan 5-10?
Meestal dat ze al vervangen worden voordat hun technische levensduur aan het einde is, omdat je toch storage te kort komt (ik begon ooit met een 40MB harddisk en dacht nooit meer wat nodig te hebben. Inmiddels staat er ruim 7TB en kom ik weer te kort...), of omdat de specificaties te kort schieten (een NAS kan meer taken uitvoeren dan alleen opslaan van data, maar ook diensten als MySQL, of SABNZBD).
5 jaar zou je er toch echt wel mee moeten kunnen doen naar mijn inschatting.

iRacing Profiel

Pagina: 1