Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop student (€1500.00)

Pagina: 1
Acties:

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Momenteel gebruik een 4 jaar oude laptop die jammer genoeg pas overleden is. Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe laptop die ik ook al klaar mag zijn om volgend jaar een studie als luchtvaartingenieur te beginnen. Alsook waarop ik op locatie kan programmeren en video analyse.

Gebruik:

Ik ben dus in elk geval op zoek naar een laptop die zeker aan volgende eisen voldoet en daarnaast ook zeker geen bottleneck vormt voor volgend jaar.

De programma's waar ik veel mee werk en zal gaan werken:

Office Suite (Outlook / Excel / Word)
CAD programma's (Solidswork)
Visual studio
VM's (gemiddeld een tweetal tegelijk.)
Nu en dan eens gamen.
Adobe suite
Dualboot debian/EOS

Fysieke wensen:

De laptop gaat voornamelijk heen en weer gesleurd worden. (Gewicht niet te hoog) Als ik thuis ben staat aangesloten op een externe monitor + keyboard, maar ik vind het wel prettig als het scherm minimaal 15" is (gebruik het als uitgebreid bureaublad). Qua accu het liefst meer dan 4 uur. Zo veel te langer te beter.

- i7 (Quadcore, VTx )
- SSD (+- 250 Gb) tweede hdd is een pré
- Dedicated GPU (minimum GTX735M)
- 8 à 16Gb ram voor de Vm en de video analyse.
- Compatible met Debian/EOS

Budget
Het budget budget loopt tot € 1500.00

Eigen suggesties

Sony Vaio Multipflip 15A (€1550.00)
Intel® CoreTM i7 + NVIDIA GTX 735M 2GB
256 GB SATA Flash SSD
16 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
Touch, 39,5cm LED, 2880x1620
Batterij: 5uur
Nadelen:
Geen quadcore
zwakkere GPU
Accu maar 5 uur
Voordelen
Lichtgewicht
WHQD touchscreen
3-in-one (Tablet, laptop, convertible)

Asus N550JV-CM135H (€1100,00) + upgrade met SSD zelf
Intel Core i7 4700HQ+ NVIDIA GTX 750M 2GB
1TB (Zelfd SSD inbouwen)
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
Touch, 39,5cm LED, 1920x1080
Batterij: 5uur
Nadelen:
Geen ssd, evntueel zelf inbouwen
Zwaarder dan Sony
Voordelen
Beter CPU en GPU
Zowel hdd als ssd

Afsluiting:
Bij voorbaat dank voor de moeite van het lezen en plaatsen van eventuele suggesties, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Lenovo Ideapad y510p (1250 euro; heeft plek voor extra HDD of GPU), volledig opgepompte Lenovo e540 (1000 euro; zou ik zelf een 250GB SSD inbouwen en eventueel de DVD opofferen voor extra opslag) of Dell XPS 15 (1500 euro)

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Technische Universiteit?
DIe hebben vaak ge-wel-dig-e deals. Mobile workstations van een kleine 2k voor nog geen 1 k.
+ die houden het zeer waarschijnlijk wel 5 jaar uit in tegenstelling tot bijna alle consumentenprullaria.

Enige nadeel is dat ze niet zo mobiel zijn als een ultrabook, maar je krijgt er zo veel voor terug (als ik naar de bejaarde IBM thinkpads kijk)

• Kridri
Ik ga eens kijken na de voorgestelde modelen.
eL_Jay schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 17:36:
Technische Universiteit?
DIe hebben vaak ge-wel-dig-e deals. Mobile workstations van een kleine 2k voor nog geen 1 k.
+ die houden het zeer waarschijnlijk wel 5 jaar uit in tegenstelling tot bijna alle consumentenprullaria.

Enige nadeel is dat ze niet zo mobiel zijn als een ultrabook, maar je krijgt er zo veel voor terug (als ik naar de bejaarde IBM thinkpads kijk)
Het probleem is dat men laptop nu is uitgevallen en ik een nieuwe nodig heb. Liver gisteren dan morgen. Als u begrijpt wat ik wil zeggen.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56
Ik studeer aan de TU. Heb een rMBP met 16GB RAM. Geen idee wat dat tegenwoordig kost maar ik denk dat je met de studentenkorting tegenwoordig een eind komt. Anders maybe tweedehands.
Voldoet aan (bijna) al je eisen.

- 256GB SSD
- degelijke behuizing die zo 5 jaar mee gaat
- ultrabook (licht + lange accu en erg mobiel)
- quad core

Ik doe er al mijn simulaties op en het werkt prima. Af en toe gamen kan ook maar daar heb ik zelf niet zoveel ervaring mee.

• Kridri
Heb alle voorstellen bekeken:
- Mac Pro: Zeer interresant alleen jammergenoeg laat het budget het niet toe. :(
- De asus N550 laat ik ook vallen als ik hem vergelijk met de e540.
- De e540 valt jammer genoeg af omwilllen van de gpu. Hij is alleen verkrijgbaar met een quadro.

Nu gaat het nog tussen de dell en de ideapad. De dell heeft een beter scherm en weegt minder maar de gpu is iets minder. Daarnaast heeft hij ook geen ssd. De Ideapad heeft meer uitbeidingsopties (GPU en hdd/ssd) maar heeft geen touch.

tdlr:
Dell = 1500 + 200 = 1700 (dell +ssd)
ideapad = 1400+200=1400(idea+ssd)

[ Voor 12% gewijzigd door Kridri op 26-02-2014 19:24 ]

Verwijderd

Misschien is de Samsung AtivBook 8 iets voor jou?
SSD kan je nadien zelf plaatsen, alsook uitbreiden naar 16GB RAM.

• Streup
De GPU in de Lenovo E540 is een GT740M

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Kridri
Streup schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:01:
De GPU in de Lenovo E540 is een GT740M
Dit model heb ik niet gevoden. Heb je een linkje misschien?

• Streup
klik zie codename als je naar beneden scrollt. Af en toe staat het ook op de Lenovo site maar ik kan het niet reproduceren nu (zit op mijn telefoon). Snap niet waarom ze het beestje niet gewoon bij de naam noemen trouwens.

[ Voor 42% gewijzigd door Streup op 28-02-2014 07:54 ]

• Jomaikke
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:29
Kridri schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 17:40:
[...]

Dit model heb ik niet gevoden. Heb je een linkje misschien?
http://shop.lenovo.com/nl...thinkpad/edge-series/e540
Het laatste model bevat 'E540 NV N14P-GV2+ Graphics,2GB', en dat is de GT 740M

• Streup
Gevonden! Hier staat het op de Lenovo website: http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/edge-series/

• Kridri
Had het niet gevoden wegens het anders benoemen van lenovo.

Ben persoonlijk nu aan het twijfelen tussen deze en de dell xps15. Wel bij beide zelf de ssd plaatsen.
Maar nu vraag ik mij af of de lenonvo e540 een touchscreen heeft. Want sommige reviews zeggen van wel terwijl andere weer zeggen van niet.

De e540 met touch heeft geen fullhd.

[ Voor 40% gewijzigd door Kridri op 28-02-2014 17:08 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:15
Kridri schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 16:53:
[...]

Had het niet gevoden wegens het anders benoemen van lenovo.

Ben persoonlijk nu aan het twijfelen tussen deze en de dell xps15. Wel bij beide zelf de ssd plaatsen.
Maar nu vraag ik mij af of de lenonvo e540 een touchscreen heeft. Want sommige reviews zeggen van wel terwijl andere weer zeggen van niet.

De e540 met touch heeft geen fullhd.
Al gekeken naar de nieuwe Dell Inspiron 7000 serie? Deze komen wel met Full-HD touchscreen. i7 CPU is een U variant, geen quadcore dus, maar wel een zeer vlotte dual core. Komt zonder DVD-RW station, dus let daar op!

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Kridri
grannymark schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 17:19:
[...]

Al gekeken naar de nieuwe Dell Inspiron 7000 serie? Deze komen wel met Full-HD touchscreen. i7 CPU is een U variant, geen quadcore dus, maar wel een zeer vlotte dual core. Komt zonder DVD-RW station, dus let daar op!
Deze heeft jammer genoeg geen ssd.

Ik denkt och om de dell XPS te nemen. En er dan zelf een ssd in te plaatsen. Iemand hier ervaring mee. Dus het model XPS 15 (9530). Er dan de 32 gb msata te vervngen door een crucial msata ssd.

Verwijderd

Kridri schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:01:
Heb alle voorstellen bekeken:
- Mac Pro: Zeer interresant alleen jammergenoeg laat het budget het niet toe. :(
- De asus N550 laat ik ook vallen als ik hem vergelijk met de e540.
- De e540 valt jammer genoeg af omwilllen van de gpu. Hij is alleen verkrijgbaar met een quadro.

Nu gaat het nog tussen de dell en de ideapad. De dell heeft een beter scherm en weegt minder maar de gpu is iets minder. Daarnaast heeft hij ook geen ssd. De Ideapad heeft meer uitbeidingsopties (GPU en hdd/ssd) maar heeft geen touch.

tdlr:
Dell = 1500 + 200 = 1700 (dell +ssd)
ideapad = 1400+200=1400(idea+ssd)
Je bedoeld dus de Lenovo W540 en zegt dat die afvalt omwille van de GPU? Die GPU is anders wel "beter" dan de GT740 en 750 ...

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 16:19

Nutral

gamer/hardware freak

De dell kun je nog een kortingsbon op doen van 10% die redelijk makkelijk te krijgen is. dus dan is het 1350+ m500 240gb van 112€, totaal 1462

De gpu van de w540 is een k1100 of een k2100, de k1100 is iets langzamer dan de 750M en de k2100 is weer wat sneller. In applicaties zoals autocad/inventor heb je aan een quadro echt toegevoegde waarde. Solidworks zal daarentegen weer wat beter draaien op een quadro, maar draait natuurlijk ook prima op een gforce.

Naar mijn eigen onderzoeken hebben de xps en de w540 beide soms problemen, de xps is een stuk dunner en lichter (2kg) vs de w540 met 2,5kg.
De W540 heeft wel een fullsize cpu in plaats van de zuinigere in de xps, maar het verschil is niet heel groot, behalve als je gaat upgraden naar de sterkere cpu's van de w540.
Verder heeft de W540 4 geheugenplaatsen ipv de 2 in de dell, al is de lenovo standaard maar met 4gb uitgerust, waar het model van dell op 1500€ al 16gb heeft, dus de lenovo zal als je precies op 1500€ wilt uitkomen toch mindere specs hebben, eventueel wel een iets snellere videokaart.

De dell zal denk ik sowieso makkelijker mee te nemen zijn vanwege lagere gewicht en dunnere behuizing, waar de lenovo pas interessant word als je hem flink gaat uitrusten met hardware zoals een hele dikke cpu en 32gb geheugen. Maar dat word ook een stuk duurder dan.

• Kridri
@nutral

deze berekeningen heb ik ook gemaakt en dus de Dell besteld. Zal iets laten weten als ik hem heb.

• Kridri
Dell wordt eind maart verwacht.

[ Voor 92% gewijzigd door Kridri op 08-03-2014 19:04 ]

Pagina: 1