• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025
Vandaag ben ik ook op een probleem gestuit. Het begon met het geheugen dat maar half herkend werd door Windows, slechts 2 van de 4 GB "something" GEIL DDR3 geheugen was maar zichtbaar. Daarna Windows afgesloten, nog wel een laatste update binnengehaald, en begonnen met verwisselen van de geheugenreepjes. Omgewisseld van slot, tweemaal een enkel reepje, maar niets werkt. Systeem start nu niet eens meer op.

De voeding kan het probleem niet zijn. Alles springt keurig aan, fans draaien enzovoorts. De videokaart is wel voluit aan het blazen, dus ook die even vervangen voor een ander exemplaar. Zelfde resultaat: videokaart draait voluit maar geeft geen beeld. Alles wat ik krijg is een "no signal".

De voeding kan dus het probleem niet zijn en ook de monitor is uitgesloten. Het probleem begon bij het niet herkennen van het geheugen, dus vandaar dat ik óf het geheugen, óf het moederbord ervan verdenk gaar te zijn. Zijn jullie het hier mee eens, of zie ik nog een andere optie over het hoofd?

Edit: Nog maar eens de stofzuiger er doorheen gehaald en het probleem lijkt opgelost te zijn. Zal het zo proberen te bevestigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fid3lity op 26-02-2014 15:28 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Reset het bios even door de batterij uit het moederbord te halen en kijk of dat helpt.

Probeer dan ander geheugen, misschien is dat defect en is het makkelijkst te vervangen. Zorg er wel voor dat het nieuwe geheugen op de QVL van het moederbord staat zodat je enige zekerheid hebt dat het zou moeten werken. Als dat dan ook niet werkt is het waarschijnlijk je moederbord, bijvoorbeeld kapotte geheugensloten.

Zie verder natuurlijk ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Edit: Oh, ik ging er eigenlijk van uit dat het een stofvrij en onderhouden systeem was. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 26-02-2014 15:29 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
maak een live CD /usbstick. en probeer daarmee optestarten en voer even een geheugen test uit

• Fid3lity
Opgelost en confirmed, de volle 4GB is weer zichtbaar :)
Rone schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:26:

Edit: Oh, ik ging er eigenlijk van uit dat het een stofvrij en onderhouden systeem was. :P
's Zomers als de temperatuur begint te stijgen is voor mij het moment om eens wat onderhoud te doen, om dan het geheugen er ook even uit te halen Is niet iets wat ik me zo snel bedenk. Voortaan wel.

Is overigens wel gebeurd, afgelopen zomer moest de CPU even een nieuw laagje pasta hebben en toen moest het geheugen er wel even uit. Zal het voortaan wel standaard bij het onderhoud doen :P

[ Voor 84% gewijzigd door Fid3lity op 26-02-2014 15:38 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
En wat was de oplossing ?

• Fid3lity
Wat ik zei, nog even de stofzuiger er doorheen halen. Zat dus toch wat in de RAM sloten ;)

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
Fid3lity schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:57:
[...]

Wat ik zei, nog even de stofzuiger er doorheen halen. Zat dus toch wat in de RAM sloten ;)
Oei, pas je wel op met de stofzuiger.
Als er iets veel statische elektriciteit veroorzaakt is het wel een stofzuiger.

• Fid3lity
SpiriTNL schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 18:37:
[...]

Oei, pas je wel op met de stofzuiger.
Als er iets veel statische elektriciteit veroorzaakt is het wel een stofzuiger.
Maak ik me niet al teveel zorgen meer over, dit beestje heeft z'n beste tijd wel gehad ;)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Fid3lity schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:43:
[...]

Maak ik me niet al teveel zorgen meer over, dit beestje heeft z'n beste tijd wel gehad ;)
Dan nog is het zonde :)
Pagina: 1